اخبار
14 مرداد 1398
گفتگو با میلاد صدرخانلو درحاشیه فستیوال صنعت دارویی:

هفدهمین فستیوال نوآوری در زمینه صنعت دارویی، روز گذشته با ارائه 8 طرح منتخب در کارخانه نوآوری، برگزار شد.

میلاد صدرخانلو، مدیر شبکه فن‌­بازار ملی ایران در حاشیه این مراسم در گفتگو با روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، درباره علت انتخاب این موضوع برای برگزاری چنین فستیوالی گفت: شبکه فن­‌بازار ملی ایران، تلاش می­‌کند حساسیت ویژه­‌ای بر مقولات راهبردی کشور داشته باشد. دارو و درمان، از همین موضوعات راهبردی است که در شرایط فعلی بازار ارز و تحریم اهمیت ویژه­‌‌ای دارد. امروز، دارو هم می­‌تواند باعث خروج حجم زیادی ارز از کشور شده و هم می­‌تواند ارز آور باشد. علاوه بر این، دارو برای بیمارانی که به آن نیاز مبرم دارند کالایی صنعتی و تجاری نیست، بلکه کالایی حیاتی است. بنابراین نمی‌­توانند از خرید آن صرف­‌نظر کنند یا کالای مشابه آن را با کیفیت پایین تهیه کنند. ضمن اینکه با وجود تحریم­‌ها، تامین دارو بسیار سخت یا غیرممکن شده است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این عرصه وارد شویم و امید داریم با رساندن بخشی از این طرح­‌ها به تولید، قدم خوبی در جهت پیشرفت و بومی سازی صنعت دارو برداریم.

مسئولیت برگزاری این فستیوال بر عهده شرکت هانا سلامت گستر ایرانیان، به عنوان کارگراز تبادل فناوری بوده است. مدیر شبکه فن­‌بازار ملی ایران ضمن اشاره به این مطلب و ابراز رضایت از طرح­‌های ارائه شده در این رویداد، افزود: از شرکت هانا سلامت گستر ایرانیان به خاطر تلاشی که برای ارائه این طرح‌­ها کرده‌­اند، تشکر می­‌کنم. طرح­‌های خوبی بعد از داوری مناسب، انتخاب و مطرح شده­‌اند. اما اصل کار آنها از این­جا به بعد است. آنها باید تلاش کنند تا این طرح‌ها به مرحله تولید و تجاری­‌سازی برسند.

صدرخانلو در توضیح نقش کارگزاران تبادل فناوری در فستیوال نوآوری گفت: کارگزارها حلقه میانی فن­‌آوران و صاحبان صنعت و سرمایه هستند و چند وظیفه دارند. از وظایف آنها می‌­توان به هم­زبانی و هم­رسانی، اشاره کرد.

وی افزود: فن‌­آوران و صاحب صنایع و سرمایه دو سر یک طیف هستند. کارگزارِ تبادل فناوری باید ایده‌­ها و سرمایه­‌گذرانی را که مناسبِ هم هستند، پیدا کرده و با هم مرتبط کنند. اما همه چیز بعد از برقراری ارتباط تمام نمی­‌شود. فن­‌آوران و صاحبان صنایع از دو جامعه و دو زیست­‌بوم متفاوت هستند. یکی از صنعت و بازار و دیگری از فضای علمی و دانشگاهی. بنابراین ادببات متفاوتی دارند و نمی­‌توانند تعامل مثبت داشته باشند. لازم است که کارگزار بین آنها هم­زبانی ایجاد کنند تا ادبیات آنها یکی شود. ممکن است هر دو به یک مفهوم و موضوع، با دو نگرش و ادبیات متفاوت اشاره کنند. کارگزار در این مرحله ادبیات هر طرف را برای طرف دیگر رمزگشایی می­کند.

صدرخانلو در ادامه‌ی توضیح وظایف کارگزاران تبادل فناوری افزود: زمانی که طرح‌­های فن­آوران در مسیر تولید و تجاری­‌سازی قرار گیرد، آنها با چالش­‌های متفاوتی روبرو می­­‌شوند. به طور مثال گرفتن تسهیلات مالی، مجوزها یا رویارویی با موارد حقوقی و تجاری. عبور از این چالش‌ها کار فن­‌آور و صاحب صنعت و سرمایه نیست. کارگزارن در زمینه تسهیلات مالی و غیرمالی، به آنها کمک خواهند کرد. به این موضوعات اشراف دارند و حل کردن این چالشها کار آنهاست. در واقع این فوت کوزه‌­گری است که کارگزار تبادل فناوری در حالی که کمک فن­‌بازار ملی را دارد، می­‌تواند به کار ببندد. اگر صاحبان ایده و سرمایه اجازه بدهند، کارگزاران در این زمینه کمکشان می­‌کنند.

مدیر شبکه فن­‌بازار ملی ایران، با بیان اینکه به اعتقاد او بعد از برگزرای هفده فستیوال نوآوری، مهم­ترین چالش، ارتباط موثرِ صاحبان ایده و سرمایه با کارگزارانِ تبادل فناوری است، ادامه داد: من امیدوارم که بخش صنعتی و فن­‌آورانِ ما به شرکت‌­های کارگزار توجه داشته و اهمیت بیشتری برای آنها قائل شوند. همکاری بیشتر فن­‌آوران با کارگزاران باعث می­‌شود که ارائه­‌های بهتری برای صاحبان صنایع داشته باشند. من احساس می­‌کنم هنوز هم از سمت فن‌­آورها و سرمایه‌­گذاران، برای ارتباط گرفتن با کارگزارها دافعه وجود دارد. فن­آور فکر می­‌کند نباید با کارگزار ما صمیمی شود چون می‌­ترسد طرحش لو رود. صنعت احساس نیازی به کارگزار نمی‌­کند. ولی اگر بیشتر به کارگزار اعتماد کنند و با آنها همکاری بیشتری داشته باشند، به نفع خودشان است. من به فن­آوران و سرمایه‌­گذران و صاحبان صنایع توصیه می­‌کنم که پذیرش بیشتری در مورد کارگزارن ما داشته باشند و به آنها اعتماد کنند. چون کارگزارن ما شریک استراتژیک آنها هستند و نه بار اضافه­‌ای بر دوش آنها.

در ادامه، صدرخانلو ضمن ابراز این موضوع که فستیوال‌های ابتدایی با فستیوال‌های اخیر، تفاوت‌هایی داشته­‌اند، توضیح داد: فستیوال‌های اخیر تفاوت‌های اساسی با فستیوال‌های اولیه پیدا کرده‌اند. تمرکز اصلی فستیوال‌های اولیه بر اخذ سرمایه بود، اما در فستیوال‌های اخیر فن­‌آورها بیشتر از اینکه دنبال سرمایه گذار باشند، به دنبال شریک تجاری و توسعه بازار هستند.

بعد از برگزاری شانزده فستیوال نوآوری حدود 35 قرارداد به ارزش بیش از 300 میلیارد ریال، بین صاحبان فن و صنعت منعقد شده است. میلاد صدرخانلو در جواب این سوال که از نظر او چه تعداد از طرح‌های ارائه شده به مرحله قرارداد خواهند رسید، گفت: من امیدوارم که هر هشت طرح به مرحله قرارداد برسند. اما با پتانسیلی که در طرح­‌ها دیدم، گمان می‌برم حداقل 4 طرح در انواع شریک تجاری، توسعه بازار و سرمایه­‌گذاری، موفق به عقد قرار داد شوند.


  • بازدیدکنندگان: 203
  • (رتبه بندی جاری 5.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 1
  • 1 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ