اخبار
13 مرداد 1397

 
LEGALTECH رویدادی که با ایده پردازی‌ در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و حقوق و با هدف کارآفرینی و به مدت سه روز در پارک فناوری پردیس برگزار شد.
علی پنیریان مدیرعامل مرکز نوآوری یاس گفت: هدفی که قرار است با برگزاری این رویداد به آن دست یابیم، این است که به مسایل و مشکلات اجتماعی مردم جامعه توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به درگیری‌های روزمره مردم که قادر به حل آنها نیستند، گفت: به دلیل اینکه مردم در حوزه‌های حقوقی اطلاعات و دانش کافی ندارند، با مشکلات و مسائلی مواجه شده که نمی توانند آنها را به نتیجه برسانند. البتع برخی از این معضلات بین مردم جامعه مشترک است. از سوی دیگر، افرادی هستند که می توانند این مسایل را حل نموده و قصد داریم محیط واسط یا پلت فرمی بوجود آوریم که این دو دسته را به هم ارتباط بدهند.
پنیریان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف در این رویداد سه روزه، در ابتدا آشناسازی صورت گرفت. در ادامه تیم سازی و ایده پردازی انجام و زمانی که تیم‌ها کامل شدند، کارگاه‌های آموزشی با رویکرد پخته‌تر شده ایده‌ها برگزار گردید. در پایان ارائه نهایی ایده‌ها صورت گرفت و داوران نتیجه کار را مشاهده و بررسی کردند.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس با بیان اینکه LEGALTECH اولین دوره‌ای بود که در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی کارگاه‌های آموزشی برگزار شد، تصریح کرد: تمامی تیم‌های که امتیازشان به حد نصاب رسید وارد دوره شتاب‌دهی مرکز نوآوری یاس شدند آنها می‌توانند از تمام امکانات و مزایا استفاده نموده تا به یک استارت‌آپ کامل تبدیل شوند.
وی درخصوص جذب سرمایه گفت: صندوق توسعه فناوری‌های نوین حامی تیم‌های برگزیده است. تیم‌ها یک سرمایه گذار اولیه دارند و برای ادامه، مرکز نوآوری یاس و شتاب دهنده سیمرغ با داشتن شبکه سرمایه گذاران، می‌تواند به برگزیدگان کمک کند.

معرفی تیم های برنده
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس با اشاره به افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، گفت: افراد در این رویداد به دو دسته دانشجویان رشته حقوق و مدیریت و دسته دیگر، دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تقسیم شدند.
وی با اشاره به نتیجه و بازخوردی این برنامه خاطرنشان کرد: بیش از 7 تیم حاضر در این دوره، توانایی و قابلیت را داشتند که طرح و ایده خود را به صورت نهایی به داوران ارائه داده و به معرفی کار خود پرداختند که از بین تیم‌های توانمند، 4 تیم به عنوان تیم های برگزیده انتخاب شدند.
تیم های برگزیده:
1- شهروندیار 2-سامع 3-سامه و سوت زنی

فرایند تولد ایده تا به ثمر رسیدن ایده
پنیریان در مورد کارگاه‌ها گفت: در این دوره سه روزه، چهار کارگاه در این رویداد برگزار شد، یک دوره گیمی فیکیشن (بازی وار سازی) با تدریس مهندس غفاری که خود بنیانگذار استارت آپ مهره است، کارگاه مدل کسب و کار را مهندس فقیهی تدریس کرد، کارگاه ارائه موثر را دکتر اسکویی ارائه داد که مدیر عامل شرکت شتاب دهنده سیمرغ نیز می باشد و کارگاه پلت فرم را دکتر تسخیری تدریس کرد.
مدیرعامل مرکز نوآوری یاس به مدت زمانی که یک تیم نیاز دارد تا یک ایده را به استارت آپ قوی و کار آمد تبدیل کند اشاره و خاطر نشان کرد: سیکل شتاب دهنده سیمرغ به این صورت است که تیم هایی که انتخاب می شوند، می توانند در دوره پیش شتاب دهی حضور داشته باشند که یک دوره حدودا دو ماه است و در این دوره یک سری آموزش‌های اولیه به برگزیدگان ارائه می شود که بتوانند ایده خود تا اعتبارسنجی کنند و در پایان دوره پیش شتاب‌دهی، ارزیابی مجدد و سختگیرانه تری صورت می گیرد تا در صورتی که تیمی برگزیده شد، بتواند وارد دوره شتاب دهی بشود.
پنیریان درمورد دوره‌هایی که مرکز نوآوری یاس برگزار می کند، گفت: در دوره شتاب دهی یک قرار داد بین مرکز نوآوری و آن استارت‌آپ بسته می شود و مسایل مالی وحقوقی در مدت زمان حدودی شش ماه، رسمیت پیدا می‌کند.
وی درخصوص اقداماتی که پارک برای حمایت از ایده ها و خلاقیت های جدید انجام می دهد، گفت: پارک جزو حامیان اصلی برگزاری این برنامه بود و حمایت‌هایی جهت برگزاری این رویداد و حضور تیم ها انجام داد.
مدیر عامل مرکز نوآوری یاس درمورد داورانی که این رویداد را ارزیابی کرده اند، بیان کرد: از طرف صندوق توسعه فناوری های نوین که اسپانسر این برنامه بود، مهندس غفاری (بنیانگذار استارت آپ مهره) و دکتر اسکویی، مدیر عامل شرکت شتاب دهنده سیمرغ حضور داشتند و تیم های شرکت کننده را ارزیابی کردند.
وی درمورد اینکه ایده ها چگونه مورد ارزیابی قرار گرفت، اظهار کرد: ایده ها را با توجه به اینکه چقدر می تواند به مردم کمک کند و خلاقیت در آن وجود دارد، ارزیابی کرده ایم، البته به موضوعات دیگری همچون پشتکار دانشجویان برای به ثمر رسیدن ایده و البته به قابلیت اجرایی بودن آن ایده نیز توجه شده است.

چگونه این استارت‌آپ‌ها حمایت می‌شوند؟
پنیریان در ادامه گفت: استارت آپ هایی که وارد دوره شتاب دهی بشوند، آموزش ها و سرمایه هایی را برای اجرایی کردن ایده های خود دریافت می کنند و مرکز نوآوری یاس در کنار خدماتی که به استارت آپ ها و تیم ها ارائه می دهد، در نتیجه کار نیز سهیم می شود، سهم مشارکتی که مرکز نوآوری می گیرد در حقیقت بازده این دوره محسوب می شود.
وی به هدف برگزاری این دوره اشاره و خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این دوره آموزشی و تخصصی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های حقوق و کامپیوتر این بود که تیمی را ایجاد کنیم که بتوانند در کل کشور شناخته بشود و خدماتی در سطح عالی به مردم عرضه کنند. شاید در آینده از میان تیم هایی که در این رویداد حاضر شده اند، استارت آپی همانند اسنپ بوجود آمد که در حوزه اجتماعی و فرهنگی توانمد عمل کند و البته با توجه به ایده هایی که در این دوره ارائه شد، این پیش بینی را می توان داشت.
مدیر عامل مرکز نوآوری یاس ادامه داد: در این دوره به تیم های حاضر آموزش دادیم که پلت فرمی که باید ایجاد کنند می تواند شبیه بورس باشد. به اینگونه که در یک سمت اعلام نیاز وجود دارد و در طرف دیگر، تیم ها و افرادی هستند که می توانند به آن اعلام نیاز رسیدگی کنند و این پلت فرم شبیه یک مناقصه است که می تواند دو یا سه وجهی داشته باشد.
وی به نتیجه ایجاد چنین استارت آپ هایی در حوزه های اجتماعی و حقوقی اشاره کرد و گفت: با ایجاد استارت آپ ها و تیم های متخصص در حوزه حقوقی، می توانیم امیدوار باشیم که از بروز فسادها و رشوه ها در سیستم اداری در آینده نزدیک جلوگیری کنیم و همچنین به حل مشکلات حقوقی و اجتماعی مردم سرعت ببخشیم.این موضوع بسیار حساس است چون نیاز آن در جامعه و خانواده به شدت احساس می شود.

توصیه
پنیریان افزود: به دانش پژوهان یک توصیه کلی داشتم که بزرگ فکر کنند و کوچک عمل کنند یعنی بر روی ایده هایی که دارند تمرکز کنند، چون در این مدت شاهد بودم تیم های جوان به جای اینکه نیرو و توان ذهنی خود را بر روی پروژه و طرح خود متمرکز کنند، بر روی موضوعاتی همچون ایجاد یک مرکز دانش بنیان، دریافت خدمات و حمایت های مالی و ... صرف کرده اند و این امر موجب شده بود که طرحشان قابلیت اجرایی خود را از دست بدهد.
وی درخصوص ایده های تایید شده گفت: پروسه استارت‌آپ ها با اینکه می تواند مورد استقبال افراد قرار بگیرد ولی باید توجه داشت که دانشجویان باید گام به گام حرکت کنند.
مدیر عامل مرکز نوآوری یاس در پایان گفت: در یک پلت فرم مهم این است که بتوانیم از اثر شبکه ای network effectاستفاده کنیم، برای اینکه این اثر را بیشتر کنیم باید در جامعه حضور داشته باشیم و به درستی مسایلی که مردم با آن درگیر هستند را بشناسیم. برای مثال یک مشکل اقتصادی- اجتماعی را حل می کنیم و در استارت آپی که داریم آن را ارائه دهیم و به تبلیغ و جذب مشتری و اعتمادسازی بپردازیم و این اقدامات می تواند به مرور زمان استارت آپ ما را به یک برند تبدیل کند.


 

  • بازدیدکنندگان: 257
  • (رتبه بندی جاری 0.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 0
  • 0 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ