اخبار
06 اسفند 1394
رویدادی برای آینده‌سازی اشتغال جوانان ایرانی؛

مدرسه کارآفرینی رویدادی است که به حمایت مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس، یک دوره در منطقه دو تهران برگزار شده است و دومین دوره آن به زودی برگزار می‌شود. این رویداد می‌تواند دانش آموزان را با روش‌های تفکر و کسب و کار آشنا کند تا نسبت به شغل آینده خود و رشته تحصیلی انتخاب حساب شده تری داشته باشند.

به گزارش روابط عمومي پارك فناوري پرديس، رویدادهای کارآفرینی مدتی است با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس با موضوعات متفاوت و در شهرهای مختلف ایران در حال برگزاری هستند. این رویدادها جوانان را با کسب و کار، تجارت، ایده پردازی و غیره آشنا می‌کنند. برگزارکننده رویداد مذکور گفت: در همین راستا ما نیز تصمیم گرفتیم آن را در مدارس برگزار کنیم تا نوجوانان نیز با کارآفرینی بیشتر آشنا شوند.

آشنایی نوجوانان با عرصه کارآفرینی، می‌تواند در مسیر زندگی آنها مؤثر باشد. چرا که با آشنایی با این مفاهیم دید آنها نسبت به آینده تغییر می‌کند. می‌توانند شغلی که در آینده تصمیم به فعالیت در آن را دارند از حالا انتخاب کنند و در همین راه رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط باشد.

آموزه‌های کسب و کار، ایده پردازی، تجارت و غیره که در راستای کارآفرینی محسوب می‌شوند، نکاتی هستند که ما در تحصیلات فوق لیسانس با آن آشنا شدیم، اما اگر این آشنایی از دوره‌های پایین‌تر باشد زمینه ساز برای آینده خواهد بود.


دستاورد برگزاری مدرسه کارآفرینی
رویداد نخست با حمایت و همکاری همکاری آموزش و پرورش منطقه دو تهران، برای نخستین بار آبان ماه سال 94 برگزار شد.

این رویداد بسیار پرشور برگزار شد و بازخورد بسیار خوبی داشت. به طوری که ایده‌های دانش آموزان موفق به کسب سرمایه گذار شد.

ایده «ترموشو» ایده‌ای بود که در نخستین رویداد مدرسه کارآفرینی موفق به کسب سرمایه گذار شد. این ایده در در راستای مکانیزمی برای تولید گرمای نوک انگشتان پای کوهنوردان بود.

با توجه به دستاورد و بازخورد نخستین رویداد مدرسه کارآفرینی منطقه دو تهران، دومین دور آن در روزهای پایانی بهمن ماه برای دختران برگزار شد.

دستاورد این رویداد حمایت سرمایه گذار از دو ایده اولیه بود. مرکز شتابدهی نوآوری در حمایت از تیم‌های برتر نقشی نداشته است.
ایده اول برگزیده «ملانیف» بود که برنامه موبایلی برای خرید طلا و جواهر است. این برنامه به صورت 3D جواهرات را بر روی اعضا بدن نشان می‌دهد تا خرید مجازی با اطمینان بیشتری صورت بگیرد.

دومین ایده برگزیده «دکان» نام داشت. این ایده نیز برنامه موبایل برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک است که با استفاده از بارکد و تعداد خرید غیرحضوری ساده‌تر می‌شود.

برگزارکننده این رویداد تاکید کرد: قرار نیست با در اختیار قرار دادن دفتر کاری از سوی سرمایه گذاران به گروه‌های برگزیده رویداد مدرسه کارآفرینی این دانش آموزان از درس باز بمانند. آنها تنها یک یا دو روز در هفته به منظور ادامه روند کسب و کار به این دفاتر مراجعه می‌کنند.


استقبال مدارس و دانش آموزان
در قدم اول برگزاری این رویداد یک لیست از 25 مدرسه دخترانه و پسرانه منطقه دو تهران در اختیار برگزارکنندگان قرار گرفت و رویداد کارآفرینی برای دانش آموزان و مدارس معرفی شد.

در نتیجه 10 مدرسه دخترانه برای شرکت در این رویداد اعلام آمادگی کردند و از هرکدام 10 الی 15 دانش آموز معرفی شد.


توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
با توجه به ارائه ایده‌ها و خلاقیت‌های خوبی که از سوی دانش آموزان دیده شد معاونت علمی و فناوری در راستای اقدامات فرهنگساز و ترویجی خود و توسط ستادهای مختلف از جمله ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با حمایت از استعدادهای برتر و ایده های نوآورانه و خلاقانه در نظر دارد که به توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک و از میان این ایده ها بهره برداری فرهنگی کند.

برگزاری این رویدادها در دانشگاه های شریف ، امیرکبیر تهران و استان‌ها خروجی‌های بسیار خوبی داشته و در سراسر کشور تاکنون بیش از 70 رویداد کارآفرینی استارتاپی برگزار شده که منجر به فعالیت های اقتصادی و رفع نیازهای روز جامعه شده است.

براساس تفاهم نامه‌ای که بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش امضا شده است، ‌ایجاد مراکز رشد دانش‌آموزی ذیل پژوهش سراهای دانش‌‌آموزی، سوق دادن و هدایت ایده های دانش ‌آموزی به عمل و تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی آنان،‌ استفاده بهینه از پتانسیل و ظرفیت‌های علمی- پژوهشی، فرهنگسازی و ترویجی طرفین و گسترش همفکری و همکاری های آموزشی و پژوهشی مشترک از اهدافی است که این تفاهم‌نامه مشترک در قالب تعریف برنامه‌ها و اقدامات مشترک دنبال می‌کند.

رویدادهای کارآفرینی که در این دو سال به طور جدی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری قرار گرفته است، می‌تواند زمینه ساز حصول اطمینان از حضور دانش آموزان در عرصه نوآوری و خلاقیت باشد و با دریافت خروجی مناسب از ایده های آنان، زمینه فرهنگسازی و آشناسازی دانش آموزان با توسعه اقتصاد از طریق ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر همین ایده‌ها پس از دوران تحصیلی فراهم شود.

علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی در رویداد مدرسه کارآفرینی منطقه (2) دختران، درباره برگزاری این رویداد گفته بود: درباره توجه به خلاقیت های و ایده های دانش آموزان اظهار کرد : باید به تفاوت های فردی هردانش آموز توجه ویِژه ای شود و توجه به اصل خواستن توانستن است نیز بسیار مهم و ضروری است.

وی همچنین بیان کرده بود: پرورش استعدادهای سازنده و انتخاب مسیر درست با نظر معلمان این دانش آموزان نیز تاثیر گذار است در حالی که این نظرات تنها یک نوع انتقاد کردن نباشد.

به اعتقاد وی، توجه به احساسات مثبت ومنفی دانش آموزان و فراهم کردن محیطی آرام برای دانش آموزان یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه ای شود تا ایده ها و خلاقیت های آن ها سرکوب نشود . در مسیر خلاقیت نیاز به آموزش های لازم و انتقال آموزش های مناسب وجود دارد تا دانش آموزان جرات بیان نگاه ها و ارائه ایده های خود را پیدا کنند.

تاکنون دو رویداد مدرسه کارآفرینی منطقه دو برای دختران برگزار شده است و پسران مدارس منطقه دو تهران نیز 19 تا 21 اسفندماه در این رویداد شرکت خواهند کرد.


برگزاری مدرسه کارآفرینی در تمامی مناطق تهران
دستاوردها و بازخورد برگزاری رویداد مدرسه کارآفرینی را بسیار خوب بوده است حتی افراد و مدارسی که میل و رغبتی برای شرکت در این رویداد نداشتند پس از آن بسیار استقبال کردند و مایل هستند دور بعدی نیز برگزار شود.
در همین راستا آموزش‌وپرورش منطقه شش تهران نیز برای برگزاری رویداد مدرسه کارآفرینی درخواست خود را اعلام کرده است.

برگزار کننده مدرسه کارآفرینی نیز از برنامه ریزی برگزاری این رویداد در تمامی مناطق آموزش و پرورش تهران خبر داده است. چرا که نه تنها برای دانش آموزان مفید فایده خواهد بود، بلکه مورد استقبال بسیاری نیز قرار خواهد گرفت.

 

کارآفرینی تخصصی برای دانش آموزان
بد نیست تا این روند به نحوی پیش رود تا دانش آموزان به جای شرکت در رویدادهای کارآفرینی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، بتوانند در مدرسه کارآفرینی شرکت کنند. زیرا در این رویداد شرایط و قوانین با توجه به سن، محدودیت و شرایط خاص دانش آموزان تنظیم شده است.

در این راه حتی کارگاه‌های خلاقیتی مرتبط با درون دبیرستانی دانش آموزان ارائه می‌شود. به طوری که دانش آموزانی که در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند معتقدند توانسته‌اند چگونه اندیشیدن را نیز بیاموزند.

 

آنچه در مدرسه کارآفرینی می‌گذرد
محتوای رویداد مدرسه کارآفرینی تقویت کارگروهی، چگونگی ارائه ایده‌ها، آموزش چگونگی تبدیل ایده‌ها به کسب و کار، آموزش مراحل تبدیل ایده‌های ذهنی به تجاری و آشنایی صاحبان ایده با بازار کسب و کار است.

این رویداد به روش کار تیمی گروهی، طوفان ذهنی، چگونگی بررسی بازار و آموزش های عملی حین کار توسط مربیان آموزش کارآفرینی در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان خواهد پرداخت.

رویداد مدرسه کارآفرینی برای دانش‌آموزانی است که با بازار کسب و کار و ایده پردازی آشنا نیستند. برای نخستین بار است که برای این گروه سنی، آموزش تفکر و خلاقیت به‌صورت یک کارگاه آموزشی فشرده برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری رویداد مدرسه کارآفرینی به این صورت است که روز چهارشنبه دانش آموزان در همایش کارآفرینی آشنا که سخنران‌های کلیدی دارد شرکت می‌کنند. سخنران‌ها از نحوه پیاده‌سازی ایده‌ها تا پردازش و غیره سخن میگویند.

بعد از سخنرانی به دانش آموزان فرصت سؤال از سخنران‌ها و پاسخ‌دهی آنها داده می‌شود. بعد از کمی استراحت دانش‌آموزانی که ایده‌ای دارند یا ایده‌های آنها قبلاً در مسابقه ایده‌های برتر منطقه ۲ رتبه آورده است ایده‌های خود را در زمان کوتاهی بیان می‌کنند.

نحوه بیان ایده‌ها هیچ محدودیتی ندارد و ایده‌ها در هر زمینه‌ای چون اپلیکیشن موبایل، تولید دارو یا کشت گیاه، صنعتی و غیره می‌تواند باشد. بعد از بیان ایده‌ها مربی‌هایی که در طول دوره در کنار دانش آموزان قرار دارند خود را معرفی می‌کنند.

در طول مدت حضور دانش آموزان کارگاه‌هایی تحت عنوان مهندسی خلاقیت برای یادگیری و تمرین خلاقیت و تفکر توسط مربیان آموزش داده می‌شود.

همه دانش آموزان و مربی‌ها و همچنین افراد داخل همایش اعم از سخنران و مهمان‌های ویژه به ایده‌ها رأی می‌دهند و پس از شمارش آرا ده ایده به عنوان ایده برتر انتخاب می‌شود.

سپس دانش آموزان با تشکیل گروهای ۱۲ نفره کار پردازش ایده‌ها را شروع می‌کنند. کار اصلی تیم‌ها از روز پنجشنبه با کارگاه‌های آموزشی مربیان و همکاری و همیاری آنها آغاز می‌شود.

در طول روز مربیان و دانش آموزان با تبادل اطلاعات شروع به کار می‌کنند و مراحل اولیه ایده خود را شکل می‌دهند. در در این مدت باید عرضه و تقاضا و هزینه‌های اولیه و غیره ارائه شود.

این روند تا روز جمعه ظهر ادامه می‌یابد. در روز جمعه دانش آموزان باید گزارش کار خود را در مدت ۶ دقیقه به صورت فیلم، پاورپویت و یا هر چیز خلاقانه‌ای بیان کنند.

تیم داوری که متشکل از افراد موفق و سرشناس جامعه هستند در مدت ۴ دقیقه از آنها سؤال می‌پرسند. در انتها سه تیم به عنوان تیم‌های برتر انتخاب می‌شوند. همچنین یک تیم هم با رأی‌گیری افراد داخل سالن به عنوان تیم منتخب شرکت‌کنندگان انتخاب خواهد شد. اما هر چهار تیم برتر حمایت مالی منطقه ۲ را دریافت می‌کنند.

بعد از اتمام همایش در بازه زمانی دوماهه، چهار تیم اول باید روند کار خود را به اداره منطقه گزارش دهند و در صورت سستی و اهمال تیم حمایت مالی قطع می‌شود.

  • بازدیدکنندگان: 2929
  • (رتبه بندی جاری 0.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 0
  • 0 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ