اخبار
08 آذر 1397
با حضور برگزارکنندگان رویدادها در پارک فناوری پردیس؛

حدود یک سال است که مرکز نوآوری و شتابدهی بر روی رویداد دورهمی برگزارکنندگان رویداد کار می‌کند. هدف اصلی این برنامه، ایجاد هم‌افزایی و هم‌فکری مناسب در میان برگزارکنندگان و مجریان است. این برنامه 8 آذرماه و از ساعت 8 صبح در پارک فناوری پردیس آغاز و به مدت دو روز برگزار شد.

افتتاحیه این برنامه با سخنرانی مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس و سید علی هزاوه مدیر مرکز شتابدهی و نوآوری شروع شد.

مهدی صفاری نیا در مراسم افتتاحیه گفت: نقش رویدادها در شکل‌گیری زیست‌بوم خیلی مهم و اساسی است. در دهه 80 و 90 شاهد رشد مناسبی در زیست‌بوم نوآوری بودیم؛ البته باید توجه داشته باشیم که افراد نوآور را نمی‌توان در دانشگاه‌ها تربیت کرد، آن‌ها باید در حوزه‌های کارآفرینی و نوآوری آموزش ببینند.

وی افزود: اگر آموزش در این خصوص به‌صورت حرفه‌ای انجام شود، قطعاً به رشد زیست‌بوم کشور کمک و نتایج سودبخشی به دنبال خواهد داشت که منجر به ثروت آفرینی خواهد شد. ما در معاونت علمی از سال 93 فعالیت خود را آغاز کردیم و از یک مجموعه مولد به یک مجموعه پیشرو تبدیل‌شده‌ایم. هم‌اکنون ما شاهد برگزاری بیش از 20 نوع رویداد در سطح کشور هستیم.

صفاری نیا در خصوص روند رو به رشد برگزاری رویدادها در کشور گفت: زیست‌بوم نوآوری که هم‌اکنون در کشور وجود دارد، از بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی جلوتر بوده و ما تنها برای بهتر شدن نیاز به خودباوری داریم. ما باید در این زمینه از تجارب دیگران استفاده و رویدادها را با توجه به نیازهای کشور اجرا کنیم، عمق‌بخشی و بومی‌سازی رویدادها را نیز باید در نظر داشته و به ارکانی مثل ظرفیت‌ها، شبکه‌سازی و بازار در اجرای رویدادها که اهمیت بسیار زیادی دارند، توجه داشته باشیم. هم‌اکنون تجربه ما در این زمینه، این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که با کشورهای خارجی همکاری کنیم.

سید علی هزاوه مدیر مرکز شتابدهی و نوآوری نیز در بخش بعدی سخنرانی بیان کرد: بر این باور هستیم که برای داشتن یک زیست‌بوم استارتاپی بالغ، نقش‌آفرینان مختلفی مثل کارآفرینان رویدادهای کارآفرینی، دانشگاه‌ها، دولت، رسانه، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و ... باید حضورداشته و به‌صورت حرفه‌ای نقش خود را ایفا نمایند.

وی افزود: مرکز شتابدهی با دو محور اصلی تعریف می‌شود، یکی ترویج فرهنگ کارآفرینی از طریق حمایت از رویدادهای برگزاری کارآفرینی و دومی کمک به ایجاد شتابدهنده‌ها که احتمال موفقیت استارتاپ‌ها را بالابرده و ریسک شکست را پایین می‌آورند.

وی اضافه کرد: تمام فعالیت‌ها موردحمایت مرکز شتابدهی چه در مورد کارآفرینی و چه در شتابدهنده‌های نوآوری با محوریت بخش خصوصی است و مرکز فقط نقش حامی و تسهیل‌کنندگی دارد.

هزاوه در خصوص فعالیت‌هایی که تاکنون انجام‌شده است، گفت: مرکز از تابستان 93 سعی کرده به مراکز مختلف و شهرها در جهت برگزاری رویدادها کمک کند، این مرکز تاکنون از برگزاری 258 رویداد حمایت کرده که 300 تیم اجرایی و نزدیک به 20000 نفر در این برنامه‌ها حضورداشته‌اند.

پس از سخنرانی آقای هزاوه مجری برنامه به معرفی برنامه‌‌های پیش رو پرداخت که پنل رویداد پرمخاطب اولین برنامه آن بود، در این پنل افرادی مانند اکبر قنبرپور دبیر نمایشگاه اینوتکس، شایان شلیله برگزارکننده جشنواره وب، رضا غیابی رویداد ایده‌های ارزشمند، هادی فرنود هم‌بنیان گذار رویداد سیلک رود، مریم فریدشاد رویداد فناپ، شیما شهبازی رویداد بانی حضور داشتند که مشکلات و تجربیات خود را برای حضار در سالن مطرح کردند.

بعد از پایان پنل اول، حضار برای صرف ناهار به رستوران هتل پردیس مراجعه کردند که همراه با پخش موسیقی زنده از آن‌ها پذیرایی دل‌نشینی صورت پذیرفت. پس از ناهار و استراحتی کوتاه، ice breaking با مسئولیت مهدی برهمندپور و امیر نورالدینی برگزار شد. در این برنامه افراد به‌صورت گروه‌های چند نفرِ دورهم جمع شدند و سؤالاتی درباره برگزاری رویداد، سابقه کاری، درآمد، مشکلات برگزاری رویداد و تجارب و ... پرسیدند.

در ادامه، پنل نقش رویداد در زیست‌بوم برگزار شد و از ساعت 21 طبخ شام که به‌صورت کار گروهی و در فضای باز پارک پردیس مقابل مجتمع خدمات عمومی با حضور تمام افراد شرکت‌کننده انجام شد، قسمتی از برنامه تفریحی این رویداد بود.

بهترین قسمت رویداد روز اول ازنظر شرکت‌کنندگان، بخش پایانی برنامه بود که در آن آتش بزرگی فراهم شد و علاوه بر آتش‌بازی، صرف چای زغالی و لیگ فیفا، افراد در کنار آتش خاطرات کاری خود را بیان کردند.

روز دوم برگزاری در ساعات اولیه روز جمعه با حضور برگزارکنندگان، اصحاب رسانه و مجریان رویدادها برگزار شد.

برنامه اول برگزارکنندگان رویدادها، به یک پنل تخصصی با موضوع نقش رسانه‌ها در رویدادها پرداخت که با حضور رضا قربانی مدیرعامل شبکه راه پرداخت، اکبر هاشمی مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه، مانی قاسمی بنیان‌گذار دیجیاتو، محمدرضا ازلی هم‌بنیان‌گذار تکراسا، شهرام شریف بنیان‌گذار آی تی ایران، مسعود یوسف نژاد سردبیر زومیت اجرا شد.

در ابتدای این مراسم مسعود یوسف نژاد سردبیر زومیت درباره زمان‌بندی و دعوت رسانه‌ها در رویدادها صحبت کرد و گفت: با توجه به فعالیت و همکاری چندین ساله‌ای که در زمینه انتقال اخبار و پوشش رسانه‌ای رویدادها داشته‌ام به این تجربه دست‌یافته‌ام که مجریان و برگزارکنندگان رویدادها، در آخرین مرحله از خبرنگاران و رسانه‌ها دعوت می‌کنند تا در رویداد آن‌ها شرکت داشته باشند.

اکبر هاشمی مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه درباره نقش اساسی رسانه‌های مجازی در انتشار اخبار رویدادها گفت: برخی از رسانه‌ها مانند اینستا و شبکه‌های مجازی می‌توانند در زمینه انتقال اخبار، خبرسازی و اقدامات رسانه‌ای بسیار تأثیرگذار و مؤثر عمل کنند؛ به‌طور مثال در خصوص برنامه یلدا، تعداد زیادی خواهان حضور در مراسم هستند و این استقبال به اطلاع‌رسانی و خبرهای کوتاهی مربوط می‌شود که ما در رسانه‌های مختلف ازجمله اینستا درباره این مراسم داشتیم، به همین منظور به برگزارکنندگان رویدادها توصیه می‌کنم به ابزارها اهمیت بدهند.

مانی قاسمی بنیان‌گذار دیجیاتو در خصوص پیام دادن به صاحبان رسانه گفت: پیدا کردن صاحبان رسانه و ارتباط گرفتن با آن‌ها کار مشکل و سختی نیست؛ بلکه نحوه ارتباط گرفتن با آن‌ها دارای اهمیت است. به‌طور مثال، برخی از برگزارکنندگان رویدادها با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند وظیفه شما اطلاع‌رسانی اخبار ماست و باید در این رویداد حضورداشته باشید. مسلماً این‌گونه ارتباط گرفتن علاوه بر اینکه موجب حضور نیافتن ما در برنامه آن‌ها می‌شود، بلکه اخبار آن‌ها را هم منتشر نخواهیم کرد.

رضا قربانی مدیرعامل شبکه راه پرداخت گفت: یک تصور غلطی وجود دارد که رسانه‌ها یک خدمت عمومی انجام می‌دهند و وظیفه آن‌ها است که بدون دریافت هیچ مزدی کار انتقال اخبار را انجام داده و در تمام رویدادها بدون هیچ شرطی حضورداشته باشند، درصورتی‌که هم‌اکنون در جامعه هر فعالیت و خدمتی یک بها و ارزشی دارد و نمی‌توان خدمات رسانه‌ای را بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت کرد.

شهرام شریف بنیان‌گذار آی تی ایران با اشاره به ارزش خبری و انتشار اخبار توسط رسانه‌ها، بیان کرد: اهمیتی ندارد که رویداد برگزارشده، چیست، کجا برگزار می‌شود و یا حتی چه کسانی در آن رویداد حضور دارند؟ بلکه ارزش‌افزوده‌ای که یک برنامه برای جامع مخاطب من دارد، مهم است. اگر ارزش‌افزوده‌ای داشته باشد، ممکن است به‌صورت رایگان، آن اخبار را پوشش بدهیم.

در ادامه مراسم این روز، خیام عسگری مشاوره اجرایی مارکتینگ و برندینگ و مؤسس و مدیر مدرسه بازاریابی به ارائه و سخنرانی پرداخت.

وی در مورد تبلیغات جزئی از بازاریابی گفت: رویدادها هم مثل هر کالای دیگری نیاز به بازاریابی دارد. برای بازاریابی تعریفی را به کار می‌بریم که شامل شناسایی نیاز مشتری، شناساندن محصول به مشتری و در نهایت ایجاد رضایت است.

بعدازظهر نیز، یک کارگاه تعاملی و کارگروهی در محیط باز پارک فناوری پردیس، به همراه پنل منتورینگ، پنل جذب اسپانسر و ارائه‌های دیگر برای شرکت‌کنندگان برگزار شد. درکل، این رویداد علاوه بر جنبه‌های آموزشی؛ دارای بخش‌های کارگروهی و تفریحی بود که علاوه بر شادی و خرسندی افراد شرکت‌کننده، تأثیرگذاری برنامه‌های آموزشی را نیز بیشتر کرد.


  • بازدیدکنندگان: 127
  • (رتبه بندی جاری 5.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 1
  • 2 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ