اخبار

دومین فستیوال بازار دارایی فکری در حوزه نوآوری‌های صنعت لوازم خانگی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، رییس مرکز فرابورس بازار ملی ایران و همچنین دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در محل نمایشگاه دائمی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، در این همایش مدیرعامل شرکت فرابورس، ضمن ارزیابی مثبت از تشکیل بازار دارایی فکری گفت: برای این منظور احتیاج به تیم‌هایی فنی برای ارزیابی وسیع در حوزه بازار بود که اکنون این هسته‌ها در حال شکل‌گیری است و روند مطلوبی دارد.

هامونی با اشاره به اینکه مبحث بازار دارایی فکری در هیات مدیره سازمان بورس مطرح شده و نگاه‌ها نسبت به آن مثبت بوده است، افزود: البته این بازار با توجه به زیرمجموعه‌هایی که دارد، بسیار پیچیده است. به عنوان مثال، اگر بخواهیم فرمول محاسبه کارمزد را که در معاملات عادی بورس انجام می‌شود، در بازار دارایی فکری پیاده کنیم، برای شرکت‌ها به صرفه نیست. با این حال، قرار شد با توجه به مدلی که د‌ر جهان وجود دارد، سازمان بورس حداقل برای چند طرح مشخص این کار را انجام داده و بازار مربوطه را راه‌اندازی کند.

به گفته وی، برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان، تابلوی مخصوصی طراحی شده که به زودی رونمایی می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد فرصت خوبی پیش روی شرکت‌های متخصص وجود دارد که بتوانند در مسیر دانش‌بنیان شدن اقتصاد گام‌های بلندی بردارند.

هامونی معتقد است در این بازار، تنها بحث خرید و فروش دارایی فکری مطرح نیست، بلکه مشارکت، قرارداد در قالب لیسانس و انواع دیگری از داد و ستدها در فرابورس اجازه بهره‌برداری خواهند داشت.

در بخش دیگری از این فستیوال، رییس مرکز فن بازار ملی ایران به توضیح چگونگی انتخاب نفرات برتر پرداخت.

قنبرپور با بیان اینکه در برگزاری این فستیوال، نهادهای مختلفی از جمله پارک فناوری پردیس، شرکت فرابورس و مرکز فن بازار ایران تلاش‌های بسیاری را متحمل شده‌اند، گفت: فراخوان این مراسم از شهریور سال جاری به پارک‌ها، مراکز رشد علم، مخترعان، سرمایه‌گذاران و بیش از 50 شرکت صنعتی ارسال شد که متعاقب آن، هم‌اکنون 20شرکت سرمایه‌گذار صنعتی در سالن حضور دارند.

وی اضافه کرد: بیش از 100 نوع اختراع به دبیرخانه معرفی شدند که از بین آنها 30عدد حائز شرایط بودند. در نهایت 7 اختراع برای معرفی در این فستیوال انتخاب شد. البته یکی از مهم‌ترین شروط گزینش، این بود که مخترعان حتما نمونه مورد نظر را ساخته باشند.

به گفته قنبرپور، در بازار دارایی فکری علاوه بر اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی هم قابلیت خرید و فروش دارند. به هر حال هدف اصلی، آشنایی سرمایه گذاران با مخترعان صنعتی است که در این راه، حمایت‌های قابل توجهی از طرف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده که از آن جمله می‌توان به ارائه تسهیلات، به اندازه 80درصد معاملات این بازار اشاره کرد.

گفتنی است این فستیوال که برای دومین سال متوالی برگزار شد، با هدف خرید و فروش اختراعات و فناوری‌ها، کمک به جذب سرمایه‌گذاران و همکاری مشترک جهت تجاری سازی دارایی‌های فکری، ایجاد ساختاری شفاف و کارآمد برای تبادلات حوزه مالکیت فکری و همچنین ارزیابی فناوری اختراعات، میزبان علاقه‌مندان بود.

همچنین طی این مراسم، 7 نوآوری برگزیده توسط مخترعان معرفی شده و در پایان فستیوال، سرمایه‌گذاران جهت تعاملات تجاری با صاحبان ایده‌های جدید وارد مذاکره شدند.


  • بازدیدکنندگان: 1380
  • (رتبه بندی جاری 3.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 5
  • 0 1

نظری وجود ندارد.

پاسخ