اخبار
12 اردیبهشت 1396
گفتگو با مدیران یک استارت آپ خلاق و کارا در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

در دنیای رقابتی کسب و کارهای امروز "مشتری" و رضایت او مهمترین منبع توسعه کسب و کار و همچنین برگشت سرمایه شرکت ها به شمار می آید، کسب و کارها از طریق میزان "رضایت مشتری" میسنجند که تا چه اندازه محصولات و خدمات تولید شده شان، انتظارات مشتریان را برآورده می کند و از همین میزان احتمال بازگشت دوباره مشتری به سمت محصول یا خدمات خود را تخمین می زنند.

رضایت مشتری علاوه بر بازگشت خود مشتری می تواند به نوعی یک روش مجانی برای بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کارها باشد، موفقیت حفظ مشتری بستگی به رضایت مشتری دارد، از این رو سنجش رضایت مشتریان می تواند کمک بزرگی برای اندازه‌گیری کیفیت محصول و خدمات باشد. برای سنجش رضایت مشتریان ابتدا باید نظر آن ها را در خصوص محصولات و خدمات ارائه شده جویا شد، اگر شرکتی بخواهد رضایت مشتری را دربرداشته باشد باید بتواند آن را اندازه‌گیری کند، اما متاسفانه بسیاری از سیستم‌های نظرخواهی موجود در بازار امروز خیلی پیچیده و گران هستند و کار کردن با آن ها هم برای مشتریان و هم برای کسب و کارها کاری زمان بر و حوصله بر به نظر می آیند.


شناسایی مجموعه ای خلاق و خوشفکر در زمینه نظرسنجی

بررسی های ما در این زمینه موجب شناسایی مجموعه ای شد که با در نظر گرفتن میزان اهمیت "نظرسنجی" این مساله را به سادگی حل کرده است، " اِلوین " نام یکی از تیم‌های خوشفکر حاضر در مرکز رشد نخبگان است که با راه حل‌های مبتکرانه فرایند مشتری‌مداری را برای مجموعه‌های خدماتی ساده کرده است.

الوین حلقه بین شما و مشتریانتان را به ساده‌ترین شکل کامل کرده و میزان رضایت آن‌ها را به شما گزارش می‌کند، سپس با تحلیل این گزارشات به شما کمک می‌کند تا تغییرات آینده را پیش‌بینی و بهترین تصمیم را در جهت منافع کسب و کار خود اخذ کنید.

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه به سراغ محمد حسین حامی، بنیانگذار و مدیرعامل الوین و مونا نخعی رئیس هیات مدیره الوین و مسئول توسعه بازار این شرکت رفته ایم، محمد حسین حامی 32ساله است ومهندسی الکترونیک و کارشناسی ارشد MBAدارد همچنین مونا نخعی کارشناسی بازرگانی و مدیریت خوانده و او نیز کارشناسی ارشد MBA دارد. گفتگوی ویژه پارک فناوری پردیس با این دونفر را در ادامه می خوانید:

الوین را چگونه برای مخاطبان معرفی می کنید؟

حامی: ایده الوین، تکریم ارباب رجوع و سنجش میزان رضایت مشتریان است. رضایت مشتری برای مالکان کسب وکار و بازاریابان معیارهایی را فراهم می‌کند که کسبوکارشان را مدیریت کرده و بهبود ببخشند. در بازار شلوغ و پررقابت امروز شبیه دیگران بودن به معنی شکست است، الوین به شما کمک میکند تا از رقبای خود پیشی گرفته و ارزش کسب و کار خود را افزایش دهید. تا چیزی را نسنجیم نمی‌توانیم مدیریتش کنیم. سیستم نظرسنجی ما لحظه به لحظه پیشرفت یا شکست کسب و کارتان را ارزیابی کرده و کمک می کند نتایج بهبود یابند. ما سامانه‌ای طراحی کرده ایم که بالاترین میزان مشارکت مشتریان را جذب میکند و طی این مشارکت میزان رضایت او را میسنجد.

قصه الوین از کجا شروع شد؟

حامی: حدود سه سال پیش هرکدام از ما در سازمان های دیگری مشغول کار بودیم اما با در نظر گرفتن نیاز بازار و درک این مساله که باید نوآور و خلاق باشیم ایده شروع این کار به ذهنمان رسید و از حریم ایمن کار خود خارج شده و الوین را متولد کردیم. حدود یک سال کار طراحی، تولید و نیازسنجی بازار به طول انجامید و پس از آن با نصب پایلوت دستگاه در مکان های مختلف صفر تا صد کارایی سامانه را بررسی کردیم تا نهایتا مطمئن شدیم این سامانه نیاز امروز همه کسب و کارها است و ما وظیفه داریم تا به توسعه کسب و کارها و مدیریت بهترشان از طریق معرفی این سامانه کمک کنیم.

چگونه وارد مرکز رشد و پارک فناوری پردیس شدید؟

نخعی: در شروع کار به دنبال جذب حمایت های مادی و معنوی پارک ها و مراکز رشد بودیم که دلیل مشکلاتی که تقریبا برای همه کارآفرینان از نظر تامین مالی به وجود می آید ما تصمیم گرفتیم به دنبال جذب سرمایه گذار بگردیم، چندی بعد فراخوان مرکز رشد نخبگان را دیدیم و با شرکت در آن فراخوان برای استقرار در پارک فناوری پردیس اقدام کردیم که نهایتا با چند دوره سنجش و بررسی محصول ما توسط داوران پارک توانستیم در این مجموعه مستقر شویم.

مجموعه مرکز رشد پارک فناوری پردیس چگونه از شما حمایت کرده است؟

نخعی: ایجاد بستری برای حضور در بین بزرگان کسب وکار و نوآوری و نزدیکتر شدن به شبکه آنها بزرگترین امتیاز پارک، برای ما است. همه اعضای پارک هر کدام به نوعی پیشروان صنعت خود هستند و جاگرفتن ما در این بین بهترین مشوق برای ادامه مسیر است. همچنین با توجه به کلاس های آموزشی که برگزار می شود و فضای علمی که در پارک حاکم است ما خیلی سریع تر از حالت معمول به اهدافمان نزدیک شدیم. به علاوه با حضور در نمایشگاه ها که توسط پارک حمایت می شود توانسیتم خود را به بازار کار معرفی کنیم و مشتریان را از نزدیک ببینیم و محصول را به آن ها معرفی کنیم.

مهمترین مزیت های سامانه نظرسنجی الوین برای مدیران کسب و کارها و مشتریان چیست؟

حامی: رسیدن به وفاداری مشتریان مهمترین مزیت الوین است. از طرف دیگر پاسخی است برای رقابت پذیری کسب و کار ها و پیشرو بودنشان نسبت به سایر رقبا. در سطح مدیریتی نیز برای مدیران دریافت بالاترین سطح مشارکت مشتریان در نظرسنجی ها مهمترین مزیت الوین است، در واقع بررسی های ما نشان می دهد که در تمام سامانه های مختلف نظرسنجی بالاترین سطح مشارکت بین 3تا8درصد است این در حالی است که الوین توانسته حداقل بین 60تا 80درصد نظر مشتریان را برای شرکت در نظرسنجی جلب کند.

همچنین نتایج نظرسنجی لحظه به لحظه گزارش می‌شوند و مدیران مجموعه‌ها می‌توانند شعب خود را از نظر مشتری‌مداری مقایسه کنند. نحوه دسترسی به گزارشات هم بسیار ساده است. از طرف دیگر گزارش‌هایی که الوین ارائه می‌کند کمک می کند تا کوچکترین تغییر در میزان رضایت مشتریان شناسایی شده و نقاط ضعف و قوت واحدهای خدماتی آشکار شود به علاوه هزینه های کمتری نسبت به سایر سیستم های نظرسنجی صرف می کند، نظرسنجی پیوسته در طول زمان و نیز ثبت لحظه به لحظه آنها قابلیت منحصر‌به‌فرد الوین است.

در سطح مشتریان نیز خلق تجربه لذت بخش نظرسنجی مهمترین مزیت الوین محسوب می شود.

نخعی: در خصوص جذب مشتری و ترغیب او به مشارکت در نظرسنجی ما تحقیقات گسترده ای انجام دادیم ، بررسی ها و مشاوره های روانشناسی ما منجر به طراحی و تولید سیستم "نظرسنجی در حال حرکت" شد به گونه ای که مشتری کمتر از 5ثانیه وقت برای شرکت در نظرسنجی صرف می کند که با طراحی جذاب و استفاده از شکلک‌های احساسی متداول در شبکه‌های اجتماعی این کار برای او یک سرگرمی هم به شمار می آید و حس خوب این تجربه فراموش نشدنی همیشه همراه او خواهد بود.با این وجود ارزش اصلی محصولات الوین در ترکیب سادگی، کارایی و جذابیت هم در طراحی کیوسک نظرسنجی و هم ارائه گزارشات ساده است.

مهمترین مشتریان شما چه کسانی هستند؟

نخعی: تقریبا همه کسب و کارها چه تولیدی باشند و چه خدماتی نیاز دارند تا میزان رضایت مشتریان خود را بدانند، بررسی ها نشان داده هزینه جذب مشتری جدید 6 برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی است، بنابراین همه شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های بازاریابی خود ابتدا سعی در وفادار کردن مشتری کنونی خود دارند، سپس به فکر مشتریان جدید می‌افتند. اما در حال حاضر سازمان انتقال خون، سازمان منطقه آزاد چابهار، موزه علوم و فناوری ایران، مرکز نوآفرینی شرکت ارتباطات فردا، کافه آی تی ، کانون آگهی و تبلیغات سینا ، مجموعه رستوران‌های ارکیده، باغ رستوران آیلار، رستوران سفیر، شرکت فرازمان، جشنواره رستوران محبوب و بسیاری دیگر از مجموعه های خدماتی که در محل به مشتری یا مخاطب خود خدمت ارائه می کنند،از سامانه سنجش رضایت ما استفاده می کنند.

برنامه شما در سال 96برای توسعه کسب و کارتان چیست؟

حامی: به سبب فرایندهای ویژه ای که استفاده میکنیم برای تولید، ظرفیت نامحدودی داریم اما با توجه به فعالیت های سال 95 تولید 300 دستگاه در سال 96را پیش بینی میکنیم، همچنین تیم الوین امیدوار است تا با این محصول بتواند فرهنگ نظر دادن و نظر خواستن و بالاتر از اینها فرهنگ ارزش آفرینی برای مشتری را در بین مجموعه‌های خدماتی کشور زنده کند.

  • بازدیدکنندگان: 1243
  • (رتبه بندی جاری 5.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 2
  • 3 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ