اخبار
11 آبان 1394
از ایده شکل‌گیری در پارک فناوری پردیس تاكنون؛

مرکز توسعه کسب و کار فناوری با هدف حمایت از تجاری‌سازی طرح‌‏های نخبگان و شرکت‏‌های دانش‌بنیان در کلیه حوزه‏‌های تخصصی شهریور ماه سال گذشته راه اندازی شد در این گزارش به فعالیت‌ها و عملکرد این مرکز نگاهی داشته‌ایم.


به گزارش روابط عمومي پارك فناوري پرديس، خرداد ماه سال 93 ایده شکل‌گیری یک مرکز توسعه کسب و کار مجازی در حوزه فناوری در پارک فناوری پردیس شکل گرفت. مرکز توسعه کسب و کار فناوری در شهریور ماه همان سال با دستور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ريیس‌جمهور و در زیر مجموعه پارک فناوری پردیس افتتاح شد. این مرکز با هدف حمایت از تجاری‌سازی طرح‌‏های نخبگان و شرکت‏‌های دانش‌بنیان در کلیه حوزه‏‌های تخصصی راه اندازی شد.

 


تسریع رشد واحدهای فناور به شرکت‌دانش‌بنیان
مأموریت این مرکز تسریع رشد واحدهای فناور و نوآور برای تبدیل به شرکت‏های دانش‌بنیان یا شرکت‌های تجاری و ارائه مشاوره، حمایت و ارائه خدمات مورد نیاز به اعضا در راستای تبدیل ایده‏های نو به محصولات و تجاری‌سازی، نظارت بر فعالیت واحدهای فناوری در راستای تحقق ایده محوری آنها، توسعه و بهبود عملکرد کارگزاران و کریدورهای خدمات فناوری با استفاده از زیرساخت‌های مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

 


مراحل پذیرش طرح در مرکز کسب و کار فناوری
در مرکز توسعه کسب و کار فناوری طرح‏ها در کلیه حوزه‏های تخصصی و بدون محدویت جغرافیایی و تعداد، قابل دریافت هستند تنها محدودیت مورد نظر، عدم عضویت طرح متقاضی در پارک‏های علم و فناوری و مراکز رشد است.
پس از ارسال طرح توسط متقاضی از طریق سایت مرکز (www.techbiz.ir)، ارزیابی اولیه بر روی آن بر اساس معیارهای فناور و نوآور بودن و قابلیت تجاری‌سازی انجام شده سپس در صورت تأیید در کمیته پذیرش طرح مورد نظر به عضویت مرکز در می‏آید.
در گام بعدی برنامه تجاری‌سازی برای طرح‏های عضو متناسب با هر طرح تدوین (نسخه تجاری‌سازی) و بر اساس آن، مشاوره و پشتیبانی خدمات تجاری‌سازی به طرح ارائه می‌شود.
از مزایای این نوع مراکز می‌­توان به نیاز کمتر به فضای متمرکز برای استقرار، تیم عملیاتی کوچک، استفاده از ظرفیت منتورها در بخش‌های غیر دولتی و غیر متمرکز، ایجاد سرمایه گذاری و مدیریت مناسب، کاهش رفت و آمد و در نتیجه کاهش هزینه در مدت و هزینه اشاره کرد.

 


ارتباط مجازی با مرکز
در مرکز توسعه کسب و کار فناوری، اعضا به صورت مجازی یا حضوری با مرکز در ارتباط هستند و خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف همچون تجاری‌‌سازی، عقد قراردادها، مالی و حسابداری، دانش بنیان، اخذ مجوزه‌ها و گواهینامه‌ها، ساخت و تولید، نمونه‌سازی، مدیریت را از مرکز و کارگزاران آن دریافت می‌کنند.
همچنین مرکز با معرفی طرح‌های متقاضی برای فروش طرح (معرفی به بورس دارایی‌های فکری) و یا جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همراهی صاحبان طرح‌ها تا زمان توافق دو طرف، در این زمینه طرح‌های متقاضیان عضو را پشتیبانی می‌کند.

 


5 طرح مرکز بر روی تابلوی بورس دارایی‌های فکری
مرکز مشاوره تاکنون بیش از 40 طرح برای ارائه در بورس دارایی­های فکری معرفی کرده است که از این تعداد 10 طرح مدارک خود را به کارگزاران بورس ارائه و فرایند بررسی آنها آغاز شده که 5 طرح بر روی تابلوی بورس دارایی­های فکری قرار گرفته‌اند.
یکی دیگر از اصلی‌ترین رسالت مراکز رشد مجازی در جهان ترویج و آموزش تجاری‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری است. مرکز توسعه کسب و کار فناوری نیز در همین راستا فعالیت‌های زیر را در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرا کرده و در حال توسعه کیفی و کمی اینگونه برنامه‌ها است:
  • آموزش مجازی و حضوری در زمینه تجاری‌سازی فناوری.
  • ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های لازم در زمینه ایجاد، توسعه و بهبود کسب و کار و تجاری‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری.
  • شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مرتبط با نوآوری و فناوری با هدف معرفی فعالیت‌های مرکز، ارائه مشاوره‌های تجاری متقاضیان و شناسایی صاحبان طرح‌های منتخب و کارگزاران خدمات فناوری در این رویدادها. در یک سال گذشته مرکز در 25 نمایشگاه و جشنواره حضور داشته و به بیش از 300 طرح و متقاضی در این نمایشگاه‌ها مشاوره ارائه یا با آنها مذاکره کرده است.

 


مرکز آموزش مجازی کسب و کار فناوری
مرکز توسعه کسب و کار فناوری در تیر ماه سال جاری واحد آموزش مجازی این مرکز را راه اندازی کرد. اهداف مرکز آموزش مجازی، توانمند سازی اعضاء مرکز و سایر متقاضیان با استفاده از دوره‌های آموزشی مختلف مرتبط با توسعه کسب و کار است.
برخی از عناوین دوره‌هایی که در اولویت این مرکز قرار دارند، عبارتند از:
  • آشنایی با فرایند دریافت مجوز دانش بنیان
  • آشنایی با اصول حسابداری
  • آشنایی با اصول تهیه و تدوین طرح کسب و کار
  • آشنایی با کلیات قانون تجارت و انواع شرکت ها و ترتیبات ثبت شرکت
  • آشنایی با قوانین مالیاتی
  • آشنایی با اصول بازاریابی
  • آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت
سایر عناوین بر اساس مطالعات در دست انجام به مرور و بر حسب نیاز مخاطبان تولید و در معرض بهره‌برداری و استفاده متقاضیان به خصوص اعضای مرکز توسعه کسب و کار فناوری قرار خواهد گرفت.
ایجاد و توسعه بخش راهنماها و قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کار و تجاری‌سازی فناوری بر روی سایت مرکز برای راهنمایی متقاضیان و شرکت‌های مرتبط و ارائه مقالات و گزارشات آموزشی مربوط با این حوزه بر روی سایت جزء برنامه‌های مرکز است.

 

  • بازدیدکنندگان: 1551
  • (رتبه بندی جاری 0.0/5 ستاره ها) مجموع آرا: 0
  • 0 0

نظری وجود ندارد.

پاسخ