رویـدادهـا

گزارشی از آنچه در اینوتکس 2022 گذشت

جذب سرمایه 400 میلیارد ریالی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان/ رشد 3 برابری بازدیدکنندگان از اینوتکس

جذب سرمایه 400 میلیارد ریالی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان/ رشد 3 برابری بازدیدکنندگان از اینوتکس

با دیگران به اشتراک بگذارید

گزارش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری «اینوتکس ۲۰۲۲» منتشر شد. در این گزارش به بررسی آمار و ارقام این نمایشگاه در سطح کلان پرداخته شده است. در گزارش اینوتکس ۲۰۲۲ به جذب سرمایه 400 میلیارد ریالی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از مهمترین نتایج این نمایشگاه اشاره شده است.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، برگزاری رویداد اینوتکس به طور سالیانه در محل پارک فناوری پردیس بخشی از برنامه طولانی مدت این پارک در راستای ایجاد بزرگترین گردهمایی شرکت های نوآور و استارتاپ ها در منطقه جنوب غرب آسیا است. اکنون و طی ۱۱ دوره برگزاری این رویداد مجموعا بیش از 2هزار و 400 شرکت و استارتاپ ایرانی و خارجی در این رویداد شرکت کرده‌اند که نشان از اهمیت این رویداد در سطح منطقه و بین الملل دارد.
تلاش‌ها در برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری «اینوتکس ۲۰۲۲» متمرکز بر هدف جهانی سازی این رویداد بوده و بنابر گزارش جامعی که دبیرخانه این رویداد منتشر کرده، «اینوتکس ۲۰۲۲» مشارکت‌کنندگانی از حدود 20 کشور از سراسر جهان داشته است. مشارکت کنندگانی که 59 درصد از آنها برای نخستین بار در این رویداد حاضر شدند.
آمارها نشان می دهد در جریان نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ بیش از ۴۵ میلیارد ریال جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها به صورت تامین مالی جمع آوری شده است؛ میزان جذب سرمایه در جلسات رویداد کافه سرمایه نیز حدود ۱۵ میلیارد ریال برآورد شده است. ضمنا در بخش ریورس پیچ، میان صنایع بزرگ کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان، قراردادهایی به ارزش 360 میلیارد ریال بسته شد. جمع این موراد به جذب سرمایه 400 میلیارد ریالی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می رسد.

رقابت علمی کنز نیز بخش دیگری از رویداد اینوتکس 2022 بود که طرح‌های مختلفی به ویژه در محور سلامت دیجیتال در آن ارائه شد و رویدادی که نشان می‌دهد این حوزه در ایران و کشورهای منطقه، از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

اینوتکس فضایی برای گردهمایی علاقمندان به نوآوری و فناوری

برگزارکنندگان نمایشگاه اینوتکس هدف اصلی برگزاری این رویداد در 11 دوره از برگزاری این گردهمایی را حضور شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌های منطقه جنوب غرب آسیا در پارک فناوری پردیس برشمرده اند. در این راستا در یازده دوره برگزاری این نمایشگاه بیش از 130 هزار نفر از این رویداد بازدید کرده‌اند.
تهران، اصفهان، کرج و اهواز به ترتیب بیشترین مشارکت کنندگان در این رویداد را داشته‌اند و مشارکت کنندگانی که بیشتر آن ها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بودند و بازه سنیشان 24 تا 25 ساله بوده است.
گزارش ها نشان می دهد نسبت حضور زنان به مردان در این نمایشگاه هر سال در حال افزایش است، اما زنان سهم 25 درصدی و مردان سهم 75 درصدی در این رویداد داده اند. این آمار هم بیانگر آن است که همچنان زنان در حوزه فناوری و تکنولوژی به سهمی برابر از نقش‌آفرینی دست پیدا نکردند و سهم اصلی این حوزه در اختیار مردان است.

اینوتکس 2022 زمینه ای برای رشد تعاملات فناورانه

گزارش دبیرخانه اینوتکس 2022 نشان می دهد دستاوردهای اینوتکس 2022 نسبت به برگزاری این نمایشگاه در سال 2012، رشد قابل توجهی داشته است. براساس آمارها متخصصان بیش از 20 کشور جهان از این رویداد بازدید کرده اند و بیش از 400 شرکت حوزه فناوری نیز در این دوره حضور داشته‌اند،20 تفاهم‌نامه همکاری هم در اینوتکس 2022 امضا شده است.
بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مختلفی در بخش ریورس پیچ انجام شده که نتیجه کامل آنها معمولا چند ماه آینده نمایان می شود اما در حال حاضر مجموع رقم قراردادها و تفاهمنامه‌های اینوتکس امسال ارزشی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد ریال دارد.

حضور پررنگ اینوتکس اولی‌ها مهر تاییدی بر رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور کشور

آمارها نشان می دهد اینوتکس 2022 در حالی برگزار شده است که 59 درصد از مشارکت‌کنندگان این رویداد برای اولین بار، 21 درصد برای بار دوم و 10 درصد هم برای بار سوم در این نمایشگاه حضور داشته‌اند. حضور 59 درصد از شرکت‌کنندگان در اینوتکس برای بار اول، رشد تعداد استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در حوزه فناوری را هم گوشزد می‌کند.
باید توجه داشت تعداد قابل بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های حاضر در اینوتکس2022، در سال‌های گذشته تشکیل نشده بودند، البته افزایش جذابیت اینوتکس و تشویق فعالان حوزه فناوری به حضور در این رویداد هم می تواند از عوامل افزایش اقبال به این حضور در بزرگترین گردهمایی شرکت های نوآور و فناور کشور دانست.

اینوتکس و چشم اندازی به نام جهانی شدن

تمرکز اصلی رویداد اینوتکس 2022 بر جریان جهانی شدن بوده است، موضوعی که آمارها گواه دستاوردهای قابل توجه این نمایشگاه بوده است. بر اساس گزارش منتشر شده در این رویداد هیئت‌های تجاری از کشورهای هند، مجارستان، ازبکستان، روسیه، قرقیزستان، مالزی و پاکستان در پارک فناوری پردیس حضور یافته اند.
علاوه بر این 20 سفیر در این رویداد حاضر شدند و بیش از 80 جلسه B2B میان طرف‌های ایرانی و خارجی نیز در این رویداد برگزار شد است. هند، روسیه، کشورهای عضو D8 و همچنین ایرانیان غیر مقیم در کشور هم در این رویداد غرفه داشته و به تعامل با هم پرداختند.

اینوتکس جریانی رو به رشد در روندی 11ساله

رقابت علمی کنز، تامین مالی جمعی، فروم حکمرانی، اینوتکسیکاپ، جینو و رویدادهای دانشگاه آزاد بخش‌های جدیدی بودند که در رویداد اینوتکس 2022 برای اولین بار شکل گرفتند. رویدادهایی که مولود سه حلقه اصلی همکاری و مشارکت، سرمایه‌گذاری و گفت‌وگو و شبکه‌سازی بودند.
در دومین دوره رقابت علمی کنز 658 اثر از 25 کشور اسلامی توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) دریافت شد که پس از داوری 20 طرح از کشورهای ایران، مالزی و بنگلادش انتخاب شدند و در نهایرت 6 اثر به عنوان طرح‌های منتخب دومین دوره رقابت علمی کنز معرفی شدند. نقشه زیر کشورهای شرکت‌کننده در رقابت علمی کنز را نمایش می‌دهد.
بین طرح‌های ارائه شده بیشترین سهم حضور به طرح‌های پزشکی و سلامت دیجیتال با 36 درصد و در مرحله بعد طرح‌های محیط زیستی با 35 درصد برای طرح‌های محیط زیست، آب و انرژی است. طرح‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات هم با سهمی 12 درصدی سومین سهم از حضور را به خود اختصاص داده است.
یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه این رویداد که در گزارش جامع اینوتکس هم به آن اشاره شده پاویون مجلس شورای اسلامی است. هدف از این پاویون آشنایی بیشتر نمایندگان مجلس با اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و همچنین تسهیل ارتباط فعالان این زیست بوم با نمایندگان مجلس بوده است.
برای دانلود نسخه PDF گزارش اینوتکس 2022 روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.inotex.com/Content/doc/FinalReport.pdf

آلبوم تصاویر
ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir