رویـدادهـا

آینده پارک‌های فناوری از سه نگاه متفاوت

آینده پارک‌های فناوری از سه نگاه متفاوت

با دیگران به اشتراک بگذارید

در حاشیه پانزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس پنلی با عنوان «نقش پارک فناوری در حاکمیت و آینده کشور» با مدیریت مهندس اکبر قنبرپور رئیس مرکز فن‌بازار ملی ایران برگزار شد که در آن سه نفر از مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک برای بحث و تبادل نظر در این خصوص حضور یافتند.
به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، دکتر خیرآبادی مدیرعامل شرکت پویش دارو، مدیر عامل شرکت سازگان ارتباط و دکتر توحیدیان مدیرعامل شرکت فراطیف پویا اعضای این پنل بودند که در خصوص نقش پارک فناوری در حاکمیت و آینده کشور و همچنین آینده پیش رو و چشم اندازهای پارک نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.
سبدی از انواع شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در پارک هستند
در ابتدا قنبرپور در خصوص تاریخچه شکل‌گیری و توسعه پارک فناوری پردیس اینگونه توضیح داد: سال 79 راه‌اندازی پارک فناوری پردیس به عنوان یک ایده در دفتر همکاری‌های فناوری‌های ریاست جمهوری مطرح شد. عمده هدف ایجاد این پارک در ابتدا استقرار و هم‌افزایی شرکت‌هایی بود که از دل پروژه‌های فناوری در دفتر همکاری‌ها ایجاد شده بودند. در سال 80 اراضی این پارک در فاز اول خریداری شد، طراحی‌ها شکل گرفت و واگذارای‌ها از همان سال اول آغاز شد تا اینکه سال 84 اولین شرکت در این پارک مستقر شد و پس از آن به ترتیب شرکت‌های بزرگ دیگر در پارک استقرار یافتند.
وی تصریح کرد: فضاهای استیجاری در پارک در سال 87 یک امکان جدید برای شرکت‌های متوسط بود که در اختیار متقاضیان قرار گرفت و سال 89 مرکز رشد نخبگان برای حمایت از شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شد تا اینکه ظرفیت فاز اول پارک فناوری پردیس تکمیل شد و در حال حاضر250 شرکت و بیش از سه هزار نفر پرسنل شرکت‌ها در این خانواده بزرگ فعالیت می‌کنند و به نوعی سبدی از انواع شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در پارک حضور دارند که این شرکت‌ها بیش از 850 محصول یا خدمت برای ارائه دارند و بیش از 5 هزار و دویست میلیارد تومان مبلغ فروش سال 95 محصولات پارک بوده است.
قنبرپور در ادامه توضیح داد: امروز در این پنل می‌خواهیم ببینیم این مسیری که تا امروز طی کرده‌ایم در آینده چه خواهد بود و آیا منجر به یک نقش آفرینی جدی در آینده کشور خواهد شد یا خیر؟ در واقع چشم‌انداز ما در سال 1404 این است که بزرگ‌ترین منطقه فناوری در غرب آسیا باشیم، برای رسیدن به این چشم‌انداز چه مولفه‌هایی نیاز است و چگونه باید به این هدف برسیم. در پاسخ به این سوالات هر کدام از مدیران عامل سه شرکت نظرات خود را اینگونه ارائه کردند:
پارک باید تبدیل به یک الگوی سالم برای فرهنگ کسب و کار شود
توحیدیان مدیرعامل شرکت فراطیف پویا در ابتدا چنین گفت: به نظر من نیروی انسانی، با ارزش‌ترین هستی و دارایی یک شرکت است، از این رو شرکت برای مواظبت، حفظ و پویا نگه داشتن یک نیروی انسانی باید به تهیه و تدارک یک فضای امن شغلی و فکری مبادرت ورزد، یک نیرو برای اینکه بتواند موفق باشد بیشتر از پول نیاز به فضای امن و راحتی برای زندگی دارد؛ پس پارک فناوری باید تبدیل به محلی برای زندگی نخبگان شود محلی که که برای خانواده یک نخبه، برای فرزند یک نخبه، برای سلامت و ورزش یک نخبه و برای زندگی‌اش برنامه‌هایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: آنچه مهم است این است که پارک فناوری به سبک زندگی نخبگان اهمیت دهد و تبدیل به یک الگوی سالم برای فرهنگ کسب و کار در کشور شود و برای این کار باید از مسائل زیربنایی یعنی فرهنگ اقدامات را شروع کرد.
توحیدیان در خصوص نقش خود افراد و مدیران در این پروسه گفت: البته باید یادآور شوم که باید نگاهمان به همه مسائل را درون‌زا کنیم به گونه‌ای که هر کاری را اول از خودمان شروع کنیم، از درون شرکت و مجموعه خودمان شروع کننده باشیم؛ اگر اینگونه باشد به طور متوازن همه چیز اصلاح خواهد شد.
وی در آخر نبود یک مجمع یا باشگاه ایده‌پردازی در مجموعه پارک را متذکر شد و گفت: همچنین به نظرم جای یک باشگاه ایده‌پردازی و پروش ایده برای جوانان در پارک خالی است، ما باید بتوانیم با افراد خارج از اینجا در ارتباط باشیم و با استفاده از ایده های جوانان و دانشجویان دانش و خلاقیت‌شان را تبدیل به ثروت کنیم.
پارک باید مرکزی برای نگه داری نخبگان باشد
مدیر عامل شرکت سازگان ارتباط در ابتدا سخنان خود را اینچنین شروع کرد: به نظر من قبل از هرچیزی ما باید در تعاریف واژه‌ها به یک مفهوم واحد برسیم، هنوز برای عنوان «شرکت فناور» معیار و خط‌کش مناسبی در جامعه وجود ندارد، همین موضوع موجب آشفتگی و بعضا سواستفاده از قوانین می‌شود.
وی ادامه داد: تا سال‌ها قبل سوال «علم بهتر است یا ثروت؟» در بسیاری مجامع مطرح می‌شد و امروزه پاسخ به این سوال اینگونه است که واقعا علمی که منجر به ثروت نشود علم نیست، و به نظرم فناوری هم که منجر به ایجاد ثروت نشود فناوری محسوب نمی‌شود.
پارک فناوری پردیس باید روی دو موضوع تمرکز ویژه کند اول اینکه پارکی ثروت آفرین باشد و دوم اینکه برندی فاخر باشد، شرکت‌ها باید بتوانند در اینجا از دانش و فناوری‌شان ثروت بیافرینند، از طرفی نام و برند پارک هم آنقدر فاخر باشد که نخبگان بخواهند در اینجا کار کنند و پارک به عنوان مرکزی برای گردهمایی نخبگان باشد.
وی در آخر پیشنهاد داد: داشتن یک بانک اطلاعاتی حتی در قالب یک کتاب جامع می‌تواند به جوانان تازه کار و افرادی که می‌خواهند موسس یک کسب و کار باشند کمک شایانی کند، اینکه ما بتوانیم تجارب موفق و ناموفق شرکت‌های داخلی را در یک مجموعه جمع‌آوری و ارائه کنیم کار ارزشمند و مفیدی است.
حلقه ارتباطی پارک باید از حالت نقطه چین به حالت مستقیم تبدیل شود
خیرآبادی مدیرعامل شرکت پویش‌دارو برای شروع صحبت‌های خود ضمن یادآوری روزهایی که تاسیس پارک با چالش مواجه شده بود گفت: حدود 15سال پیش شروع کار پارک فناوری پردیس با چند شهرک صنعتی در کشور همزمان بود و امروز با مقایسه شهرک‌های صنعتی با پارک فناوری، متوجه تفاوت‌ها در سطح روابط، تکنولوژی‌ها، ثروت آفرینی‌ها و غیره خواهید شد، این مساله که وجود پارک‌های فناوری در کشور از الزامات است دیگر بر کسی پوشیده نیست.
وی ادامه داد: اما به نظر من پارک‌ها هنوز به عنوان واحدهای مستقل در کشور شناخته نمی‌شوند و همین پاشنه آشیل ماست، پارک فناوری باید یک واحد مستقل کشوری باشد، رئیس پارک باید یک فرد ویژه و صاحب نظر و تاثیرگذار در دولت باشد. باید یک واحد مستقل ایجاد کنیم و تمام واحدهای مرتبط کشوری زیر نظر این مرکز فعالیت کنند.
خیرآبادی در ادامه به اهمیت نوآور بودن شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: اغلب شرکت‌های حاضر در پارک‌های فناوری صرفا شرکت‌های فناور هستند برای تبدیل شرکت‌ها به واحدهای نوآور نیاز به استقلال مالی و استقلال قانونی به شدت وجود دارد، پارک باید واحد‌هایی برای تامین اجتماعی، مالیات، ترخیص کالا و ... در خود داشته باشد تا شرکت‌ها دغدغه این هزینه‌ها را نداشته باشد.
وی متذکر شد: حلقه ارتباطی پارک باید از حالت نقطه چین به حالت مستقیم تبدیل شود ما نیاز داریم تا زمینه مسایل مالی، اداری و تسهیلاتی واحد مستقل پارک‌ها تشکیل شود.


ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir