رویـدادهـا

ابداع شتابدهند‌ه‌های نوآوری و فن بازار ملی ایران توسط پارک فناوری پردیس

ابداع شتابدهند‌ه‌های نوآوری و فن بازار ملی ایران توسط پارک فناوری پردیس

با دیگران به اشتراک بگذارید

قائم مقام پارک فناوری پردیس گفت: از سال ۸۳ ساختاری به نام فن بازار راه اندازی کردیم که محل عرضه و تقاضای فناوری شده است و همچنین اولین گروهی بودیم که موضوع شتابدهنده‌ها را مطرح کردیم.
به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از خبرگزاری دانشجو،‌ «حسین صابری» رئیس پارک فناوری سلامت پردیس و قائم مقام پارک فناوری پردیس اظهار داشت:‌ اگر قرار باشد وضعیت کار پارک از روز اول تاسیس را بررسی کنیم، باید بگویم ما بدون بودجه دولتی از سال ۸۰ کار خود را آغاز کردیم و سال ۸۴ پس از چهار سال، اساسنامه پارک فناوری پردیس به تایید وزارت علوم رسید و از همان سال هم بودجه به ما تعلق گرفت.

صابری ادامه داد: پارک فناوری پردیس اولین پارکی است که فعالیت خود را دقیقا با عنوان پارک فناوری آغاز کرد، البته در قسمت‌های مختلف کشور مراکزی بودند که فعالیت علمی و فناوری انجام می‌دادند، اما عنوان پارک نداشتند.

قائم مقام پارک فناوری پردیس گفت: سال ۸۰ که ما کار خودمان را در پارک علم و فناوری آغاز کردیم، خیلی مرسوم نبود که شرکت‌های متوسط به بالا در پارک‌های فناوری سرمایه گذاری کنند و عمدتا دیدگاه‌ها این بود که یک فرد طرحی دارد و در پارک ایده و طرح خود را مطرح می‌کند و برای آن هزینه می‌شود، اما تفکر ما این نبود.

وی افزود: ما قائل به این بودیم که باید کارمان را در ابتدا با شرکت‌هایی شروع کنیم که می‌توانند به سرعت نیاز‌های جامعه را برآورده نمایند، بنابراین با شرکت‌های متوسط به بالا کار را آغاز کردیم و استقبال خوبی هم صورت گرفت و این شرکت‌ها در پارک فناوری پردیس سرمایه‌گذاری کردند و زیرساخت‌های بسیاری با این سرمایه گذاری آماده شد و بعد از آن بود که بودجه دولتی به ما تعلق گرفت، توانستیم مرکز رشد را راه اندازی نماییم و امکان پذیرش استارتاپ‌ها به وجود آمد.

صابری تصریح کرد: در پارک فناوری پردیس چند کار در حوزه‌های مختلف انجام می‌گیرد، به طور مثال در محدوده‌ای از پارک شرکت‌هایی را مستقر می‌کنیم و یا افراد را برای ورود به جامعه و بحث تجاری‌سازی آماده می‌کنیم. همچنین یکسری وظایف داریم که اهداف ملی به حساب می‌آید.

اولین فن بازار سال ۸۳ در کشور  راه‌اندازی شد

وی یادآور شد: یکی از موضوعات این است که ما از سال ۸۳ ساختاری به نام فن بازار راه اندازی کردیم که محل عرضه و تقاضای فناوری شده است. در حال حاضر در ۲۰ نقطه از کشور نمایندگی داریم و حدود ۵۰ شرکت کار برون سپاری به متقاضیان را انجام می‌دهند و تبادل فناوری در این میان اتفاق می‌افتد.

صابری با اشاره به همکاری‌های پارک فناوری با سازمان بورس گفت: از سال ۹۳ بورس دارایی فکری را راه اندازی کردیم که محل خرید و فروش اختراعات است و امروز هر فردی که اختراعی دارد و علاقه‌مند است با کسی شریک شود یا اختراع خود را به فروش رسانده یا اجاره دهد، می‌تواند در این بازار حضور پیدا کند و این کار را انجام دهد.

پارک به عنوان مبدع شتابدهنده‌ها

وی ادامه داد: در بخش شتابدهنده‌ها نیز از سال ۹۳ کار خود را آغاز کردیم. در آن زمان در کل کشور مسئله‌ای به نام شتابدهنده مطرح نبود و ما اولین گروهی بودیم که این موضوع را مطرح کردیم و کار خود را آغاز کردیم و امروز ۴۰ شتابدهنده در شهر‌های مختلف از ما تاییدیه گرفتند و این رقم در حال افزایش است.

صابری در خصوص شتابدهنده‌های نوآوری گفت: شتابدهنده‌های نوآوری، نهاد‌هایی هستند که خصوصی بوده و به افرادی که صاحب ایده هستند، کمک می‌کنند تا تیم شوند و ایده خود را به محصول تبدیل کرده و شرکت تاسیس کنند. در نهایت روی آن‌ها سرمایه گذاری شده و به چرخه کسب و کار اضافه می‌شوند.

وی در خصوص سومین فعالیت پارک فناوری پردیس گفت: ما مبدع جایزه جهانی مصطفی(ص) در حوزه فناوری هستیم. این جایزه هر دو سال یکبار به برترین دانشمندان جهان اسلام که دارای اثری نوآورانه در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی پزشکی، نانو و یک جایزه در سایر حوزه‌های علمی باشند، اهدا می‌شود.

صابری افزود: در حال حاضر دو دوره از این جایزه برگزار شده و امسال سال سوم آن است. این جایزه شبیه به جایزه نوبل و جوایز بزرگ دنیاست و ارزش و اعتبار بالایی دارد.

قائم مقام پارک فناوری پردیس در خصوص استقبال کشور‌های مسلمان از جایزه مصطفی(ص) گفت: با توجه به اینکه امسال سومین دوره این جایزه برگزار خواهد شد، تقریبا ۳۰۰ مرکز علمی و دانشگاهی در جهان اسلام، طرح‌های خود را ارائه کردند و داوران پس از ارزیابی، نتایج را اعلام می‌کنند.



ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir