رویـدادهـا

ارائه نهایی تیم‌های متقاضی جدید برای ورود به مرکز رشد فناوری نخبگان برگزار شد

ارائه نهایی تیم‌های متقاضی جدید برای ورود به مرکز رشد فناوری نخبگان برگزار شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

به باور کارشناسان و متخصصان ،در حوزه فناوری شرکت‌های کوچک فناور و با فناوری پیشرفته، نقش بسیار موثری در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و به تبع آن کارآفرینی دارند. توسعه این شرکت‌ها در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آنها در دوران شروع فعالیت خود می‌باشد.

یکی از زیرساخت‌ها، مراکز رشد واحدهای فناوری یا انکوباتورها هستند. این مراکز برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و نوپا که با تکیه بر علم، تخصص و فناوری دارای ایده‌های قابل تجاری شدن هستند، مشاوره های ضروری و نیز خدمات تخصصی و تجهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارائه داده و با توانمندسازی آنها از نظر مهارت‌های کسب و کار، آنان را برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری آماده می‌کند.

تیم‌ها و شرکت‌های نوپای فناور طی دوره حضور در مرکز رشد، با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی، به منظور دستیابی به دانش فنی و آمادگی برای تولید محصول یا خدمات، تلاش خواهند کرد. در این دوره، مرکز رشد علاوه بر امکانات و خدمات پشتیبانی و منتورینگ، هدایت و نظارت بر روند پیشرفت این واحدهای فناوری را نیز به عهده خواهد داشت. در حاشیه جلسه ارائه نهایی تیم‌های متقاضی جدید برای ورود به مرکز رشد فناوری نخبگان، به منظور آشنایی با اقدامات و فعالیت‌های مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس با داوود ابراهیمی، کارشناس جذب و پذیرش مرکز، گفت و گویی انجام دادیم:

  • چند دسته تیم یا شرکت در پارک فناوری پردیس، هم اکنون حضور دارند و به فعالیت می پردازند؟

 

پارک فناوری پردیس می‌تواند سه دسته تیم یا شرکت را پذیرش کند. دسته اول شرکت‌هایی هستند که در فرآیند تجاری‌سازی موفق بوده و از جنبه‌های مختلف فنی، تجاری، منابع انسانی و ... بلوغ لازم را دارند. این دسته محصولاتشان تجاری شده است و در بازار هدف خود جایگاه لازم را بدست آورده اند. این گروه شرکت‌های با سابقه که گردش مالی خوبی دارند می توانند از پارک فناوری پردیس زمینی را خریداری و ساختمان مورد نظر خود را با استاندارد های معماری پارک احداث کنند و به عنوان شرکت‌های عضو اراضی در پارک مستقر شوند.

دسته دوم شرکت هایی هستند که فناوری و تخصص و بازار مورد نظر را داشته ولی به اندازه کافی و لازم از لحاظ مالی توانمند نشده اند که بتوانند زمین بخرند. این شرکت‌ها مستاجر پارک می شوند یا در فضای مازادی که شرکت‌های دیگر (اراضی) دراختیار دارند مستقر می‌شوند. به این گروه شرکت‌های استیجاری می‌گوییم.

دسته سوم تیم‌ها و یا شرکت‌های نوپایی هستند که هنوز محصولاتشان تجاری نشده است. تیم متخصصی دارند و طرحشان از نظر فنی وسطح تکنولوژی مورد قبول قرار گرفته و بازار خوبی نیز پیش رو دارند ولی هنوز موفق نشده‌اند محصولاتشان را تجاری نموده و با موفقیت وارد بازار بشوند. جایگاه این تیم‌ها در مرکز رشد است.

  • تیم‌های نوپا برای ورود به مرکز رشد چه مراحلی را طی می‌کنند؟

در ابتدا این تیم‌ها باید در فراخوانی که مرکز رشد برگزار می کند، شرکت کنند. به طور نمونه مرکز رشد در دی ماه 1396 فراخوانی را اعلام کرد که تیم‌هایی برای حضور در آن فراخوان اعلام آمادگی کردند.

زمانی که درخواست‌ها ارسال شد، بررسی اولیه بر روی آنها صورت می‌گیرد و توانایی تیم‌های شرکت کننده، بررسی و ارزیابی می‌شود. در این مرحله طرح‌های ارسالی می‌بایست استانداردهای ورود به مرکز را داشته باشند. علاوه بر تیم متخصص، طرح فناوری و بازار قابل قبول و جذاب، پیشرفت طرح ارائه شده و وجود نمونه اولیه محصول از الزامات طرح می باشد.

در فراخوان قبلی که به صورت محدود اطلاع رسانی شد، ما 62 درخواست داشتیم که از این تعداد، 30 تیم شرایط و استاندارد را دارا بوده و سایر تیم‌ها، در همان مرحله اولیه ایراداتی داشتند که موفق نشدند به مرحله بعدی فرآیند پذیرش وارد شوند. اگراین تیم‌ها بتوانند نواقصی که در طرح‌هایشان وجود داشت را برطرف کنند می‌توانند در فراخوان‌های بعدی، شرکت کنند.

  • مرکز رشد برای پرورش و رشد 30 تیم باقی مانده، چه اقداماتی انجام داد؟

بعد از غربالگری اولیه، مرکز رشد نخبگان جلسه معارفه (تور نیم روزه ای) را برای تیم ها برگزار کرد که در آن جلسه درخصوص امکانات و حمایت های مرکز رشد، برای آنها توضیحات کاملی ارائه شد و توانمندی ها و پتانسیل‌های پارک به آنها معرفی گردید.

در آن تور نیم روزه، برخی از شرکت های حاضر، این مرکز را متناسب با شرایط کاری خود ارزیابی کرده و آمادگی خود را برای ادامه فرآیند پذیرش اعلام نموده و برخی از تیم‌ها، امکانات و شرایط کاری مرکز رشد را مناسب کسب و کار خود نیافته و انصراف دادند. در مرحله بعد برای این تیم‌ها که تعداد 21 تیم و شرکت نوپا بودند، جلسه مصاحبه تخصصی برگزار کردیم.

  • جلسه مصاحبه تخصصی به چه هدفی برگزار شد؟

جلسه مصاحبه تخصصی با حضور داوران متخصص در همان حوزه کاری تیم ها برگزار شد، یعنی افراد کارآفرین با تجربه و متخصص هر حوزه در جلسه ای مخصوص هر تیم حضور داشتند و نظرات و نمرات خود را به این طرح‌ها ارائه کردند. برای مثال طرحی داشتیم که مربوط به حوزه برق و الکترونیک می‌شد، و داوران آن، افرادی بودند که کارآفرین و متخصص در همان حوزه بودند.

بعد از برگزاری 21 جلسه برای 21 تیم که در اسفند 1396 برگزار شد، 13 تیم موفق شدند که مجوز اولیه ورود به مرکز رشد را به دست بیاورند. مرکز رشد به صورت رسمی از اول اردیبهشت، یک دوره سه ماه فشرده را با این تیم ها شروع کرد که عنوان این دوره، فضای کاری اشتراکی یا co working space نام داشت. این 13 تیم در این فضای کار اشتراکی قرار گرفتند و در مدت سه ماه، تیم ها با فضای مرکز رشد و امکانات موجود و فعالیت های سایر تیم ها و ... آشنا شدند. با شناخت بیشتری که بوجود آمد، برخی از تیم ها در اواسط راه انصراف دادند.

  • فضای کار اشتراکی چه کمکی به تیم های فناورد کرد؟

خصوصیتی که فضای کاری اشتراکی دارد این است تعهد حقوقی بین مرکز و تیم ها وجود ندارد و فضا کاملا اختیاری بوده و هر زمانی که تشخیص بدهند که این محیط به پیشرفتشان کمکی نمی کند می توانند از این محیط خارج شوند. از طرفی ما هم در طول این سه ما بیشتر با آنها آشنا می شویم، یک آشنایی دو طرفه در طول این مدت صورت می گیرد و ارزیابی دقیق تری از کارتیمی و روحیات تیم ها صورت می گیرد.

در طول این سه ماه توانستیم انگیزه، تلاش، تمرکز، اهداف، قابلیت ها و میزان حضور تیم ها را بررسی کنیم. همچنین جلسات منظم هفتگی برای این تیم‌ها برگزار گردید که کار کنترل پروژه و اکشن پلن را برای آنها انجام داده و بر روی طرح هایشان نظارت کردیم.

بحث دیگری که در این سه ماه برای تیم‌ها داشتیم، موضوعات آموزشی بود. دوره‌های مهارتی کسب و کار، نحوه ارائه کردن طرح به سرمایه گذار، آموزش کار تیمی، هوشمندی کسب و کار، طراحی مدل کسب و کار، و .... برخی از مواردی است که در این دوره برگزار می‌شود.

برای همه تیم ها در مدت 11 جلسه متوالی action plan برگزار و در بهبود طرح ها کمک های شایانی به آنها شد.

همچنین در این دوره با شرکت‌های بزرگتر پارک ارتباط برقرار کرده و تیم‌ها از نزدیک از شرکت‌ها بازدید نموده که انتقال تجربیات موفق کارآفرینی و توسعه شبکه ارتباطی از دستاوردهای آن است. در برخی موارد نیز پروژه‌هایی مشترک تعریف گردید.

رویدادهای دور هم نشینی را نیز برای تیم ها برگزار شد که در این جلسات منظم، تیم‌ها در کنار هم به ایده‌پردازی پرداختند.اگر تیمی موضوع یا مبحث خلاقانه ای داشت ارائه می داد. یک محیط کاملا غیررسمی و صمیمانه را در مرکز رشد ایجاد کردیم و در نهایت به انتهای دوره co work رسیدیم و رویداد انتخاب تیم ها یا selection day را داشتیم.

  • درنهایت چند تیم به مرحله انتخاب رسیدند؟

در نهایت، 10 تیم به رویداد انتخاب تیم‌ها رسیدند و تیم‌ها طرح نهایی خود را برای داورهای جدید که از مدیران بخش‌های مختلف دستگاه‌های دولتی، مرکز فن لازار ملی یاران، مرکز تجاری سازی و مرکز رشد فناوری نخبگان بودند ارائه نمودند. هر تیم 5 دقیقه زمان داشت تا از ادامه حضور خود در مرکز رشد دفاع نماید.

سه داور نیز از بخش خصوصی در جلسه انتخاب نهایی حضور داشته که فعال حوزه استارتاپی و یا سرمایه گذار بودند. ترکیب داوری ما اینگونه بود که تیم ها را از جنبه‌های مختلفی محک بزنیم.

داورها در ادامه سوالات تکمیلی را از تیم ها پرسیدند. این جلسه و بررسی‌های سه ماهه، در جلسه کمیته پذیرش مرکز رشد به پذیرش 5 تیم از بین 10 ارائه منتج شد.

با تیم‌هایی که پذیرش شده‌اند قرارداد عضویت منعقد نموده و فضای مستقلی به آنها تعلق می‌گیرد. همچنین تسهیلات و امکانات مرکز رشد را نیز در اختیار خواهند داشت. بعد از ورود به مرکز رشد، یک دوره 6 ماهه به عنوان پیش رشد در پیش روی آنهاست که در آن الزامات دیگری شاخص قرار می‌گیرد. الزاماتی نظیر ثبت شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی، تکمیل طرح از نظر فنی، تهیه نقشه راه، تکمیل تیم تخصصی در صورت نیاز و سایر شروط ضمن پذیرش. پس از آن به مرحله رشد وارد می‌شوند که قراردادها وتعهدات در این دوره باهم متفاوت بوده و مجوز فناوری از سوی پارک پس از این مرحله به آنان تعلق خواهد گرفت.

در مجموع تیم‌ها سه سال در مرکز رشد حضور دارند و آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. بعد از سه سال از این تیم‌ها انتظار داشته که به عنوان یک خروجی موفق از مرکز رشد یا وارد پارک فناوری شده و یا در بخش های دیگری به طور مستقل به ادامه فعالیت خواهند پرداخت.

تیم‌هایی که وارد شدند در حوزه های مختلف تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، انرژی های نو و تجدید پذیر، مکانیک، برق و مخابرات طرح های جدیدی را ارائه دادند.

  • مرکز رشد هرسال چندبار فراخوان حضور می‌دهد؟

مرکز رشد، در سال، دو یا سه بار این فراخوان را اعلام می کند. پس از اتمام این دوره و انجام جمع بندی‌های لازم، فراخوان جدید اعلام و در حدود یک ماه تیم‌ها این امکان را دارند که در فراخوان ثبت نام کنند.

مرکز رشد از سال 91 در پارک ایجاد شده است و مدل های پذیرشی که داشته تاکنون متفاوت بوده و هر سال تغییراتی در مدل های پذیرش برای بهبود کیفیت تیم های ورودی داشته است. در حقیقت به تیم‌ها کمک می‌شود که طرح خود را اجرایی نموده و به عنوان یک شرکت بالغ وارد بازار شوند. در حال حاضر 51 تیم عضو در مرکز رشد فعال هستند.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir