رویـدادهـا

نتایج طرح جهش تجارت فناوری در سال 99 ارائه شد؛

ارزش تجارت فناوری در شبکه فن‌بازار ملی ایران به بیش از 300 میلیارد تومان رسید

ارزش تجارت فناوری در شبکه فن‌بازار ملی ایران به بیش از 300 میلیارد تومان رسید

با دیگران به اشتراک بگذارید

صبح امروز «مهدی صفاری‌نیا» رئیس و  «اکبر قنبرپور» معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس در مراسمی نتیجه اجرای ده ماهه طرح جهش تجارت فناوری را ارائه کردند. در این مراسم 5 قرارداد بین کارگزاران تجارت فناوریِ شبکه ملی فن‌بازار ایران امضا و به طور نمادین رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، صبح امروز طی مراسمی در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از قراردادهای بروکرهای شبکه فن‌بازار ملی ایران رونمایی شد.

رشد 2 برابری در 10 ماه

در ابتدای این مراسم «اکبر قنبرپور» معاون توسعه نوآوری پارک گفت: از اردیبهشت ماه امسال پارک فناوری پردیس طرح جدیدی به نام «جهش تجارت فناوری» ارائه کرد. استفاده از ظرفیت شبکه فن‌بازار ملی ایران برای افزایش 2 برابری میزان ارزش مالی قراردادهای هم‌رسانی عرضه و تقاضا و بومی‌سازی اقلام راهبردی و تحریمی، اهداف این طرح بودند.

وی ادامه داد: بیش از 150 میلیارد تومان ارزش مالی قراردادهایی است که در سال 1398 در شبکه فن‌بازار ملی کشور همرسانی شد.

معاون توسعه فناوری پارک، اظهار داشت: طی مدت ده ماهه‌ی اردیبهشت تا بهمن 1399، ۱۳۶ قرارداد در طرح جهش تجارت فناوری با حجم مالی بیش از ۳۰۴ میلیارد تومان منعقد شده است و نزدیک به 50 بروکر فناوری در این طرح مشارکت داشته‌اند.

قنبرپور تجارت بین استانی را یکی از نتایج خوب طرح جهش فناوری دانست و بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در این طرح رقم خورد، عقد قرارداد بین کارگزاران دو استان خراسان رضوی و یزد بود. تقاضا از یک استان بوده و عرضه از استانی دیگر. این ثمره‌ی شبکه‌ای بودن روابطِ کارگزاران در شبکه فن‌بازار ملی کشور است. 

وی در مورد برنامه‌های شبکه ملی فن‌بازار در سال آینده، خبر داد: برای سال آینده برنامه‌های متنوعی در شبکه فن‌بازار داریم. چندین نمایشگاه نیاز فناوری و یک رویداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برگزار خواهیم کرد. همچنین تلاشم می‌کنیم که بروکرها از نظر توان فنی و مالی توسعه پیدا کنند. هدف سال آینده ما بیشتر توسعه کیفی آنهاست.

شبکه فن‌بازار ملی ایران به بروکری هویت و اعتبار داد

«مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس نیز در این مراسم گفت: با وجود شیوع کرونا در سالی که گذشت و پیامدهایی که داشت، خوشبختانه توانستیم به بیش از 300 میلیارد تومان هم‌رسانی فناوری دست یابیم.
رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به هدفمند بودن قراردادهای منعقد شده در قالب این طرح، بیان کرد: برنامه شبکه فن بازار ملی ایران رو به جلو و تهاجمی است. برنامه‌ای تدافعی نیست که براساس چیزی که پیش می‌آید، عمل کند. قراردادهای امروز بر اساس اهداف تعیین شده منعقد می‌شوند و راستی‌آزمایی شده‌اند.

صفاری‌نیا با بیان این نکته که تا چند سال گذشته کارگزار تبادل فناوری در ایران وجود نداشت، تاکید کرد: طرح شبکه فن‌بازار برای همکاری و به کارگیری بروکرها باعث شد بروکری در کشور، مفهوم، هویت و اعتبار پیدا کند.  

حمایت‌ از تولید فناوری و نوآوری و بومی‌سازی آنها در حوزه  دیپلماسی فناوری

در انتهای این مراسم،‌ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تغییر فرهنگ در زمینه توسعه فناوری، اظهار داشت:  همه ما در جبهه مشترکی مبارزه می‌کنیم که شاهد پیشرفت کشور در فناوری باشیم. زیرا توسعه فناوری یک فرهنگ جدید در کشور ما به شمار می‌رود و این فرهنگ سازی را ما از ابتدای کار خود شروع کردیم.

وی تصریح کرد: اکنون بخش دولتی به این نتیجه رسیده که می‌تواند بر توان و دانش جوانان و بخش خصوصی تکیه کند.
ستاری با اشاره به پیگیری دیپلماسی فناوری در کشور گفت: تأسیس خانه‌های فناوری و نوآوری را در خارج از کشور در پیش گرفتیم که با کمک بخش خصوصی انجام شده است. این مسیری است که علاوه بر حمایت‌ از تولید فناوری و نوآوری و بومی‌سازی آنها، در حوزه  دیپلماسی فناوری آغاز کردیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: شبکه فن بازار ملی ایران تاکنون جهش خوبی داشته است و انعقاد قراردادهای امروز هم خوب بود، اما کافی نیست و لازم است بیشتر شود.

وی تاکید کرد: ما باید کشوری باشیم که به تولیدات خود و صادرات آنها افتخار کنیم. حتی در ادبیات مردم کوچه و بازار هم باید این تغییر به وجود آید و آنها به تولیدات ایرانی اعتماد داشته باشند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir