رویـدادهـا

اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه فرش دستباف (INOCARPET) برگزار شد

اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه فرش دستباف (INOCARPET) برگزار شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

شبکه فن‌بازار ملی ایران با همکاری مرکز ملی فرش‌ایران و شرکت عظیم‌زاده، اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه حوزه فرش دستباف را با حضور شرکت‌های استارتاپی، دانش‌بنیان و فعالان این حوزه برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، در این رویداد، مشکلات حوزه فرش دستباف مطرح شد تا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بر روی این موضوعات تمرکز و راه‌کارهایی را در آینده جهت بهبود و توسعه این صنعت ارائه دهند.
در این رویداد، «فرشته دست پاک» رئیس مرکز ملی فرش ایران به اهمیت نقش استارتاپ‌ها در رفع مشکل فروش فرش در بازار داخلی و خارجی و همچنین رفع ایرادات فنی که در فرآیند تولید فرش وجود دارد، اشاره کرد و افزود: استارتاپ‌ها می‌توانند پاسخ‌های مناسبی به سوالات صنعت دهند و مرکز ملی فرش، آمادگی حمایت از ایده‌های نوین را اعلام می‌کند.
در ادامه این رویداد «میلاد صدرخانلو» رئیس شبکه فن‌بازار ملی ایران به معرفی فعالیت‌های این شبکه و کارگزارهای فناوری که عضو این شبکه هستند، پرداخت.
صدرخانلو اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان، موضوع تجاری‌سازی محصولاتشان است؛ این شرکت‌ها با استفاده از پتانسیل کارگزارهای فن‌بازار و استفاده از خدمات شبکه فن‌بازار ملی ایران می‌توانند تا حد زیادی مشکل تجاری‌سازی و به‌بازار رساندن محصولات فناورانه خود را حل کنند.
سخنران دیگر این رویداد، «احد عظیم زاده» صاحب برند «فرش عظیم‌زاده» و از کارآفرینان برتر کشور بود.وی در سخنان خود به ارائه تجربیاتش به حاضران پرداخت و به این نکته اشاره کرد که دولت باید نقش دولت بودن خود را ایفا کند و فضا را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی باز کند.عظیم زاده در ادامه، آمادگی مجموعه خود را جهت حمایت از ایده‌های جدید در تمامی حوزه‌ها، چه در حوزه صنعت فرش و چه صنایع مختلف را اعلام کرد.
در ادامه این رویداد، فعالان این حوزه از مشکلات حال حاضر در این صنعت، در دو دوسته «مشکلات فرآیند‌های تولید» و «بازاریابی محصولات فرش دست‌باف» سخن گفتند.
اولین نیاز مطرح شده در این رویداد «مشکلات فرآیند تولید پشم» بود که به اهمیت پشم‌چینیِ درست و علمی اشاره شد. از جمله مسائل مطرح شده، بهره‌برداریِ کاملا سنتی در این صنعت بود که با بهره‌وری بسیار پایین صورت می‌گیرد. در چارچوب این ارائه نیاز از استارتاپ‌های این جوزه دعوت شد تا با پیدا کردن راه‌حل بتوانند هم ایجاد ثروت کنند و هم به نگه داشت محیط زیست کمک کنند.
ارائه نیاز دوم در فرآیند پشم‌چینی، موضوع پشم‌شویی و هدر رفت بسیار بالای آب بود؛ همچنین عدم استفاده صحیح از این منبع. از جمله مسائل مطرح شده، استخراج روغن از پشم که در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
از حوزه‌های مطرح شده دیگر که در آن به ارائه نیاز پرداخته شد، بازاریابی و فروش بود. «اشرفی» مشاور مرکز ملی فرش ایران از جمله راهکار‌های این حوزه را «درگاه ارزی» و «نمایش فرش ایرانی در خارج از کشور با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا»، عنوان کرد.
درپایان برنامه، نیاز‌های فرآیند تولید نخ ابریشم مطرح شد. مطابق آمار ارائه شده در این رویداد، در سال‌های گذشته در کشور بیش از 1000 تن نخ تاز ابریشم تولید شده است و به علت مشکلات پیش آمده و عدم کارایی دستگاه‌های فعال در این حوزه، این عدد به 100 تن تخ رسیده است. صنعت نساجی به همین دلیل در حال ضربه دیدن است و نیاز است شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان به کمک این صنعت بیایند و با ساخت دستگاه‌های تبدیل پیله ابریشم به نخ ابریشم، به فرآیند تولید نخ ابریشم کمک کنند.
در انتهای این رویداد، جلسات B2B بین ارائه دهندگان نیاز و شرکت‌های استارتاپی که پتانسیل رفع این نیازها را دارند برگزار و مقدمات همکاری‌های فی‌مابین شکل گرفت.با پیگیری‌هایی که توسط کارگزار این رویداد (شرکت «توسعه فناوری و نوآوری شریف») صورت می پذیرد، امید است تا 6 ماه آینده نتایجی از این همکاری‌ها به دست آید.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir