رویـدادهـا

رئیس جمهور ایران در دهمین اجلاس مجازی سازمان D-8:

ایران آماده مشارکت در عملیاتی کردن توافقنامه‌های D-8 است

ایران آماده مشارکت در عملیاتی کردن توافقنامه‌های D-8 است

با دیگران به اشتراک بگذارید

دهمین اجلاس مجازی D-8 برگزار شد و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در این اجلاس سخنرانی کرده و آمادگی کامل کشور برای مشارکت در عملیاتی کردن توافق‌نامه‌های سازمان را D-8 اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، رئیس جمهوری اسلامی ایرانی در دهمین اجلاس مجازی D-8 که اخیرا برگزاری شد، سخنرانی کرد. وی در این اجلاس اظهار داشت: علاوه بر فاجعه COVID-19، یک جانبه‌گرایی، تروریسم اقتصادی و نحوه پرداختن به آنها از جمله مواردی است که ویژگی‌های جامعه جهانی را لکه‌دار کرده است.

وی تاکید کرد: تقویت چند جانبه گرایی اولویت اصلی سیاست خارجی ایران دانست است و ما کاملاً آمادگی مشارکت در عملیاتی کردن توافق‌نامه‌های D-8 در موضوعات مذکور را داریم.

ایجاد اولین منطقه تجارت آزاد پیرو توافقات منطقه‌ای

حسن روحانی گفت: از نظر توسعه اقتصادی، ما به طور قابل توجهی از تلاش همگانی کشورهای در حال توسعه و متحد برای یک سیستم اقتصادی بین‌المللی عادلانه و بدون تبعیض حمایت کرده‌ایم.

وی توضیح داد: هدف نهایی تمامی این تلاش‌های جمعی و مشروع کشورهای در حال توسعه دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه عمومی، حفظ ارزش‌ها و فرهنگ‌های ملی و تأمین جایگاه مناسب در روابط بین‌الملل است.

رئیس جمهور ایران ضمن اشاره به فعالیت پررنگ ایران در سازمان‌های بین‌المللی، بیان کرد:  با توجه به همین رویکرد، حضوری فعال در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند سازمان 77 (G77)، انجمن حاشیه اقیانوس هند (IORA)، سازمان همکاری اقتصادی (ECO) ، توافقنامه مکانیسم همکاری کشورهای ساحلی خزر و البته D-8، دارد.

وی ادامه داد: از نقطه نظر همگرایی و تعامل تجاری، ما در حال پایه ریزی تجارت آزاد منطقه‌ای با کشورهای همسایه هستیم و به زودی، همراه با کشورهای اوراسیا، اولین منطقه تجارت آزاد را ایجاد خواهیم کرد.

ظرفیت‌ها و امتیازات فوق‌العاده سازمان D-8

روحانی در مورد ظرفیت‌های سازمانD-8، گفت: سازمان D-8 علی‌رغم پراکندگی جغرافیایی از ظرفیت‌ها و امتیازات فوق‌العاده از جمله منابع انسانی و طبیعی و ذخایر انرژی برخوردار است. به علاوه ، همه کشورهای عضو این سازمان چالش‌های کم و بیش مشابهی در مسیر توسعه اقتصادی دارند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا، عنوان کرد: آخرین این چالش‌ها ویروس همه‌گیر COVID-19 است که تمامی مجموعه محاسبات و طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشورها را درگیر کرده و باعث شده است که نسبت به چشم‌انداز فعالیت کشورها در مقابل جامعه جهانی عدم اطمینان به وجود آید.

رئیس دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، گفت: کشورهای عضو D-8 در گوشه و کنار منتظر تصمیمات مهمی هستند که برای همکاری در دوران پس از COVID باید اتخاذ کنند. با چنین دیدگاهی، اجلاس حاضر ممكن است كشورهای عضو و دبیرخانه را در مسیری روشن‌تر  پیش ببرد.

دهمین اجلاس مجازی دی هشت

فاصله زیاد حجم تجارت بین کشورهای عضو D-8 و ظرفیت‌های موجود

وی در مورد سابقه فعالیت ایران در سازمان D-8، خاطرنشان کرد:  از زمان شروع فعالیت سازمان D-8 ، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا سهم خود را در تحقق اهداف عالی سازمان ایفا کند. از این میان می‌توان به اقداماتی از قبیل تأسیس دانشگاه بین‌المللی D-8 و شبکه انتقال و تبادل فناوری D-8، که اهداف اصلی آن «آموزش و توسعه منابع انسانی» و «توسعه همکاری‌های فناوری» در میان هشت کشور عضو است، اشاره کرد.

روحانی تاکید کرد: مطابق با چنین تلاش‌های ما کاملاً آماده شرکت در عملیاتی کردن توافق‌نامه های D-8 در زمینه فناوری اطلاعات، تسهیل تجارت، سرمایه‌گذاری، کشاورزی، پتروشیمی، علوم، بهداشت، گردشگری و تسهیل صدور ویزا هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تجاری سازمان D-8، گفت: با توجه به اهمیت تجارت خارجی برای توسعه ملی و رفاه عمومی مردم در کشورهای عضو D-8، می خواهم تأکید کنم که حجم تجارت فعلی در میان این هشت کشور فاصله زیادی با پتانسیل‌های تجاری واقعی  D-8دارد.  

رئیس جمهور ایران ادامه داد: به همین دلیل لازم است سازوکارهای خاصی برای تسهیل و ارتقا تجارت در میان کشورهای عضو، از طریق گمرک، تسهیلات بانکی و سازوکارهایی به عنوان مکانیسم غیر بانکی نیز اتخاذ شود. در این زمینه، طرح‌های پیشنهادی مانند اتاق تجارت مبادلات D-8 و کارت های اعتباری D-8 می‌تواند مفید باشد.

وی خاطرنشان کرد: دارایی ارزشمند کشورهای  D-8، علاوه بر فرهنگ غنی اسلامی، سرمایه عظیم انسانی ، بازار عظیم هشت کشور و... نسبت به  سایر کشورهای مسلمان است.

روحانی افزود: با چنین بازاری می‌توان به طور مشترک در مناطقی که تقاضای سرمایه‌گذاری گسترده و فعال شدن بازار را دارند، فعالیت کرد. پروژه‌های بزرگ صنعتی، تحقیقاتی و اقتصادی و اقتصاد مدرن که قبلاً در داخل سازمان مورد مطالعه و تصمیم گیری قرار گرفته‌اند ، شایسته یک اقدام مجدد و جدی هستند.

در پایان، رئیس جمهور ایران به لزوم توجه بخش‌های دولتی و خصوصی این کشور برای تعمیق همکاری در چارچوب سازمان D-8 تأکید کرد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir