رویـدادهـا

گفت و گو با مهندس کاویانی مدیر عامل شرکت کاوندیش سیستم

باور توانمندی‌ها و تلاش صادقانه برای اعتماد سازی، راه رسیدن به موفقیت

باور توانمندی‌ها و تلاش صادقانه برای اعتماد سازی، راه رسیدن به موفقیت

با دیگران به اشتراک بگذارید

کاوندیش سیستم شرکتی است که باور به سرمایه‌های انسانی و توانمندی‌های دانشی و فناوری ایران را سرلوحۀ کارش قرار داد و توانست دست برخی غول‌های تولیدکنندۀ تجهیزات پزشکی اتاق عمل را از بازار داخلی کوتاه کند و در ادامه توانست نه تنها بخش عمده‌ای از بازار داخلی دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا را به دست بگیرد بلکه با جلب اعتماد کشورهای دیگر، به صادرات هم برسد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس؛ ماهنامه توسعه فناوری های نوین پزشکی به سراغ مهندس کاویانی مدیرعامل شرکت کاوندیش سیستم رفته و با او درباره موفقیت های این شرکت مصاحبه ای داشته است.

 با هم پای گفت و گو با مهندس کاویانی می‌نشینیم.

+ ابتدای سخن معرفی خود و شرکت

به نام خدا و سلام خدمت یکایک مخاطبان، آغاز فعالیت اینجانب در حوزه تجهیزات پزشکی برمی‌گردد به حدود 30 سال قبل در اوائل دهۀ هفتاد که در شاخۀ برق جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، مسئول پروژۀ طراحی و ساخت دستگاه‌جراحی الکتریکی و همزمان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بودم.

کاربرد اصلی دستگاه جراحی الکتریکی در اتاق عمل است که با استفاده از اثرات حرارتی جریانهای فرکانس بالا امکان برش و انعقاد بافتها و توقف خونریزی در جراحی را فراهم می‌کند و امروزه یکی از دستگاه‌های ضروری اتاق عمل بحساب می‌آید.

در آن ایام می‌بایست تز فوق‌لیسانس خود را نیز تعریف کرده و انجام دهم. خوشبختانه اساتید دانشگاه موافقت کردند پروژه‌ای را که در جهاد دانشگاهی آغاز کرده بودم، با تغییراتی در تعریف پروژه و افزودن تحلیل تئوریک و شبیه‌سازیهای کامپیوتری اثرات حرارتی عبور جریانهای فرکانس بالا از بدن انسان، بعنوان پروژۀ کارشناسی ارشد ارائه نمایم.     

طی سالهای 70 تا 72 مراحل نمونه‌سازی آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی در جهاد دانشگاهی انجام شد و سپس با هماهنگی کارشناسان وزارت بهداشت، آزمونهای فنی طبق استانداردهای بین‌الملی IEC و ارزیابیهای کلینیکی ابتدا بروی حیوانات و سپس روی انسان انجام شد.

با توجه به نوآوریهایی که در روش طراحی این دستگاه بکار برده بودیم، در سال 72 گواهی ثبت اختراع این دستگاه نیز توسط اداره ثبت مالکیتهای صنعتی، بنام جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران صادر شد.

در سالهای 73 و 74 نیز طبق قراردادی که بین جهاد دانشگاهی و شرکت پخش فرآورده‌های پزشکی (یک شرکت دولتی که در آنزمان وابسته به وزارت بهداشت بود و بعدها در دهۀ 80 منحل شد) منعقد شده بود، تعدادی دستگاه تولید و در سال 74 تحویل شد.

بدلیل فراز و نشیبها و تحولاتی که در آن‌سالها در جهاد دانشگاهی رخ داد و نیز برخی اختلاف نظرها بین مدیران جهاد و وزارت بهداشت (که ذکر آنها در این مجال نمی‌گنجد) تولید این محصول در جهاد متوقف شد و نهایتاً در سال 74 اینجانب باتفاق چند نفر از همکارانم در شاخۀ برق جهاد دانشگاهی که همگی فارغ‌التحصیلان دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران بودیم، تصمیم به تاسیس شرکت مهندسی کاوندیش سیستم گرفتیم.

با این مقدمه آشنایی  نسبی با سوابق شما و تاریخچه شرکت کاوندیش سیستم بدست آوردیم اکنون بپردازیم  به دستاوردهای کاوندیش از بدو تاسیس تا زمان کنونی

 

در اولین سال تاسیس شرکت، پروژه‌های کوچک و پراکنده‌ای انجام شد اما بتدریج در سالهای بعد پس از اینکه مطمئن شدیم جهاد دانشگاهی پروژۀ تولید دستگاه جراحی را متوقف کرده است، این پروژه تبدیل شد به پروژۀ محوری و اصلی شرکت و با انجام برخی تغییرات اساسی و بهینه‌سازیهایی که مورد نظر کارشناسان و مدیران وقت اداره کل تجهیزات پزشکی بود، مجدداً مراحل طراحی و نمونه‌سازی و آزمونهای استاندارد ایمنی و عملکرد برای اولین مدل ساخته شده در شرکت کاوندیش انجام شد و نهایتاً در زمستان 76 موفق شدیم تاییدیۀ اداره کل تجهیزات پزشکی را برای این مدل أخذ کنیم.   

دستگاهی کاملاً ایران‌ساخت و با دانش فنی بومی شده و مشخصات فنی و کیفی قابل قبول و البته قیمت مقرون به صرفه. در آن زمان بازار ایران در دستگاه جراحی الکتریکی عمدتاً در دست آلمان و آمریکا بود. پس از موفقیت در أخذ مجوز وزارت بهداشت و ارزیابیهای کلینیکی ، اقدامات لازم برای تولید و تجاری‌سازی را پایه‌ریزی کردیم و در سال 77 موفق شدیم عملاً وارد بازار رقابتی شویم. به مرور با تلاش فراوان و جلب اعتماد جامعۀ پزشکی به خصوص جراحان خبرۀ ایرانی توانستیم محصول ایران ساخت خودمان را جایگزین محصول امریکایی و آلمانی کنیم. البته در سالهای بعدی محصولات پزشکی دیگری را نیز تولید کردیم از جمله دستگاه بیهوشی جنرال که با مسئولیت و هدایت یکی از اساتید با تجربه و خوشنام بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و نیز دستگاه اینفیوژن پمپ حجمی برای تزریق کنترل شدۀ داروهای سرمی طراحی و تولید شد اما متأسفانه بدلایل متعددی (که در اینجا فرصت پرداختن به آنها نیست) موفق نشدیم در بازار رقابتی این محصولات بصورت جدی ورود کنیم و پس از چند سال تولید این محصولات در کاوندیش متوقف شد.

 اما خوشبختانه در حوزۀ دستگاه‌های الکتروسرجری عمومی که در بیمارستانها به دستگاه «الکتروکوتر» معروف است و نیز دستگاه‌های الکتروسرجری تخصصی شامل سیستم انسداد عروق بزرگ (معروف به لیگاشور) و سیستمهای انعقاد بروش آرگون پلاسما، و سیستمهای جراحی اندوسکوپیک اکنون توانسته‌ایم جایگاه ویژه‌ای چه در بازار داخلی و چه بازار خارجی به خود اختصاص دهیم. این که تاکنون علیرغم تمام مشکلات و دشواریها توانستیم پا به پای کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا و آلمان حرکت کنیم و در تکنولوژی و کیفیت و قابلیتهای فنی و کلینیکی به آنها نزدیک شویم، خود مؤید این مطلب است که تا چه حد دانش و اراده و توان علمی فرزندان این مرز و بوم بالاست و قطعاً این همه توفیقات مرهون تلاش مؤسسین شرکت و نیز همکاران زحمتکش و سخت‌کوشم در کاوندیش‌سیستم است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در این رابطه بیشتر بخوانید:

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس، ماده MTT را بومی‌سازی کرد

بومی‌سازی اقلام راهبردی موردنیاز تاسیسات دریایی توسط اکوسیستم نوآوری

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

طی این سالهای طولانی واکنش جراحان و مسئولین بیمارستانهای کشورمان به دستاوردهای کاوندیش چگونه بوده است؟

طبیعتاً در دهۀ 70 در ابتدای ورودمان به این عرصه، کمی با مقاومت رو به رو شدیم در وهلۀ اول از سوی جراحان عزیز کشورمان که از این بابت به آنها حق می‌دهم و خرده نمی‌گیرم چرا که بسیاری از جراحان خوشنام ایرانی در دهۀ هفتاد، دانش‌آموختگان دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی بودند و دوره‌های جراحی زیادی در بیمارستان‌های آنجا با دستگاه‌های آمریکایی و اروپایی، پشت سر گذاشته بودند و هنگام مواجهه با دستگاهی ایرانی، در وهلۀ اول، احتیاط و عدم اعتماد، کمی طبیعی به نظر می‌آمد اما به تدریج وقتی در عمل مشاهده کردند که دستگاه ما، همان قابلیتهای دستگاه‌های امریکایی و اروپایی را دارد به سمت ما جذب شدند مضاف بر این که استفاده از دستگاه ایران ساخت، مزایای بسیاری نیز برایشان داشت.

اولاً با توجه به شرایط خاص کشور ما چنانچه در دستگاه آمریکایی یا اروپایی مشکلی پیش می‌آمد دسترسی به مهندسان آن شرکت‌ها و دریافت خدمات و پشتیبانی پس از فروش، در بعضی مواقع سخت و دشوار بود، مشکلی که محصول ما نداشت. یعنی ما به راحتی در هر ساعت از شبانه‌روز و هر کجای ایران برای پشتیبانی از دستگاه‌هایمان با کمک مهندسان و نمایندگانمان در استانهای مختلف، آماده بودیم.

ثانیاً وقتی چند سال از توقف تولید یک دستگاه خارجی می‌گذرد، شرکتهای واردکنندۀ محصولات آمریکایی و اروپایی اعلام می‌کنند که دستگاه از رده خارج شده است و از سرویس‌دهی خودداری می‌کنند و یا به مشتری پیشنهاد می‌دهند با هزینۀ بسیار گزافی همۀ دستگاه‌های قدیمی را با مدلهای جدید جایگزین کند و بهرحال مشتریان مجبور هستند برای تعمیر و یا تعویض دستگاه‌های خارجی، مبالغ هنگفتی بپردازند در حالی که این امر در مورد دستگاه‌های ایران ساخت صدق نمی‌کند و هزینه‌های خدمات رسانی ما در مقایسه با رقبای خارجی فوق‌العاده ناچیز است.

مورد سوم این که ما در سیستم خود، روش پشتیبانی دستگاه امانی یا بک‌آپ را پایه‌ریزی کردیم . به این معنا که وقتی یکی از دستگاه‌های ساخت شرکت دچار مشکل می‌شود ابتدا کارشناسان خدمات پس از فروش برای رفع آن مشکل تماس می‌گیرند و چنانچه تشخیص دهند که برطرف کردن اشکال ایجاد شده در دستگاه چند روز زمان می‌برد برای آن که طی این مدت اتاق عمل با مشکل مواجه نشود، به واحد بیمارستانی اعلام می‌کنیم که در مدت زمان تعمیر دستگاه، می‌توانیم دستگاهی را به صورت امانی در اختیارشان قرار دهیم که این کار با استقبال بسیار زیادی از سوی مشتریان همراه شده است.

بطور خلاصه می‌توان گفت کیفیت بالای دستگاه ما همراه با پشتیبانی علمی و آموزشی از کاربران دستگاه و سهولت و سرعت عمل در انجام سفارشات، خدمات‌رسانی سریع و به موقع حتی در شهرستان‌ها، پشتیبانی 24 ساعته همه و همه باعث شد که بتدریج مقاومت در برابر خرید دستگاه‌های ما شکسته شود و تردید جای خود را به باور و اعتمادی شیرین بدهد.

 

 از این بابت به شما تبریک می‌گوییم. قطعاً میوۀ صبر، شیرین است. در ابتدای صحبتتان اشاره کردید که علاوه بر اعتماد بازار داخلی توانستید جایگاهی نیز در بازار بین‌المللی برای خود به دست آورید. طی این مسیر یعنی صادرات محصولاتتان چطور پیش رفت؟  

یکی از نقاط قوت شرکت کاوندیش این است که ما فقط به بازار داخلی بسنده نکردیم و با تلاش و پشتکار موفق شدیم با دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی و خصوصاً نشان CE (بمعنای رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا) سهمی از بازارهای بین‌المللی را نیز به محصولاتمان اختصاص دهیم و به کسب اعتبار و افتخار آفرینی برای کشور عزیزمان در عرصه‌های جهانی کمک کنیم.

 

 به جرأت می‌توانم بگویم که ما جزء نخستین شرکت‌ها در صادرات محصولات High Tech. تجهیزات پزشکی بودیم و این اتفاق در فاصلۀ سال‌های 79، 80 رخ داد. در اولین تجربۀ صادراتی موفق شدیم تعدادی از دستگاه‌هایمان را به بازار کشور ترکیه معرفی و صادر کنیم.‌

تا سال 83 به صورت پراکنده این روند ادامه یافت یعنی برنامۀ صادرات یا میزان صادرات دستگاه‌هایمان، روال منظم و سیستماتیکی را دنبال نمی‌کرد.

نهایتاً در سال 84 موفق به دریافت تاییدیۀ CE شدیم، داشتن نشان CE به معنای رعایت استانداردهای اتحادیۀ اروپا در حوزۀ طراحی و تولید و خدمات پس از فروش است. به کمک این نشان توانستیم به خوبی توانمندی خود را در عرصۀ داخلی و بین‌المللی و کشورهای همسایه، به اثبات برسانیم و اعتماد آنان را برای استفاده از محصولاتمان افزایش دهیم.

متعاقباً فعالیت صادراتی خود را جدی‌تر دنبال کردیم و در نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی خارج از ایران به صورت منظم شرکت کردیم، خصوصاً دو نمایشگاه مهم مدیکای آلمان و عرب هلث دوبی که زمینه‌ساز جلب نظر مشتریانی خارج از مرزهای ایران شد.  به عنوان مثال مشتریانی از کشورهای سوریه، عراق، ترکیه، اوکراین، بلاروس، هندوستان، اندونزی و حتی در برهه‌ای سودان و یمن و مکزیک به خرید دستگاه‌های تولیدی شرکت ما مبادرت کردند. تا بحال کشور اندونزی بدلیل روابط خوب و البته جمعیت زیاد، بیشترین خرید دستگاه الکتروسرجری را از ما داشته و یکی از بهترین مشتری‌های ما به حساب می‌آید.

 

وقتی قصۀ صادرات محصولات را مرور می‌کنیم حسی شیرین و توام با غرور به سراغمان می‌آید در وهلۀ امر، ایجاد باور در بازار داخلی و تثبت توانمندی خود، دلسرد نشدن از تردیدهای اولیه که عمدی نبود و بعد بازکردن جای پایی برای خود در بازار بین‌المللی.

بله کاملاً درست است. در سال‌های ابتدایی که جراحان به دیدۀ تردید به محصول ما می‌نگریستد با آنها مقابله نکردیم بلکه سعی کردیم درکشان کنیم و این حق را بدهیم که خب محصول ایرانی را نمی‌شناسند بنابراین به جای تقابل سعی کردیم روی نقاط قوت خود تمرکز کنیم و نتیجه آن شد که امروز می‌بینیم نه تنها جایگاه ما در بازار داخلی کاملاً تثبیت شد بلکه توانستیم دست بیگانگان را تا حدودی از بازار داخلی کوتاه کنیم. به گونه‌ای که دیگر اغلب بیمارستان‌های کشور برای تجهیز اتاق عمل خود به سراغ دستگاه الکتروسرجری خارجی نمی‌روند بلکه با اعتماد کامل از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند.

لازم است در همینجا از همکاری جامعۀ محترم جراحان تشکر کنم زیرا برخی پروژه‌های تحقیقاتی در شرکت ما اساساً بدون همکاری نزدیک و مساعدت جامعۀ جراحان، بثمر نمی‌رسید زیرا ایشان بایستی در مراحل ارزیابی پری‌کلینیکال بروی حیوانات و سپس ارزیابی بالینی روی انسانها و مقایسۀ عملکرد دستگاه‌های ساخت ایران با دستگاه‌های آمریکایی و آلمانی با ما همکاری می‌کردند و بدون کمک ایشان ما نمی‌توانستیم این مراحل را پشت سر بگذاریم.

بعنوان مثال همکاری تنگاتنگ برخی اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال86 در انستیتو کنسر بیمارستان امام خمینی(ره) باعث شد ما بعنوان چهارمین کشور دنیا (بعد از آمریکا و آلمان و یک کشور اروپایی دیگر) موفق شویم به فناوری انسداد عروق بزرگ تا قطر 7 میلیمتر دست‌یابیم و تحولی بزرگ در سرعت عمل جراحان عزیزمان و کاهش زمان جراحی ایجاد کنیم.

 

آقای مهندس در زمان فعلی چه باید کرد؟ راهکار شما برای شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی چیست؟ اینکه بازار جهانی را به قبول محصولات ایران ساخت و اعتماد به آن ترغیب نماید.

به نکتۀ بسیار حساس و مهمی اشاره کردید که از این بابت از شما تشکر می‌کنم. به واقع شرایط سیاسی و تحریمی فعلی موجب ترس بسیاری از کشورها از خرید محصولات ساخت ایران بدلیل انزوای سیاسی ایران شده است و امکان صادرات محصولات دانش‌بنیان، فناورانه، دارویی و تجهیزات پزشکی را از خیلی از شرکت‌های داخلی سلب کرده است برای حل این مشکل می‌توانم تجارب خودمان را بازگو کنم شاید گره‌گشای مشکلات برخی از تولیدکنندگان عزیز باشد.

در اولین قدم ما سعی کردیم برای ورود به بازار بین‌المللی از روش عادی و معمول انتخاب نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش کمک بگیریم. یعنی با شرکت مستمر و منظم در برخی نمایشگاه‌های خارجی پس از چند سال خود را بعنوان یک تولید کنندۀ پایدار و قابل اتکا معرفی می‌کردیم و اعتماد شرکتهایی که بدنبال أخذ نمایندگی فروش بودند را جلب می‌کردیم. البته تا قبل از شدت گرفتن تحریمها، این روش بسیار مؤثر بود و ما توانستیم از این طریق چند نمایندۀ خوب و فعال پیدا کنیم.

اما پس از شدت گرفتن تحریمها،وقتیکه ما با صرف هزینه‌های فراوان در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کردیم، شاهد بودیم بسیاری از شرکت‌های خارجی با دیدن دستگاه‌های ما و قابلیتهای فوق‌العاده محصولاتمان که با محصولات آمریکایی و اروپایی قابل رقابت است، تمایل خود را برای خرید محصول اعلام می‌کردند اما پس از مدتی به دلیل قوانین سختی که تحریم‌ها برایشان ایجاد می‌کرد و یا مشکلات تراکنش‌های مالی، از خرید محصول ما پشیمان شده، و پا پس می‌کشیدند.

راهکار دوم برای حل این مشکل برندسازی است. یعنی تحقیقات و تکنولوژی کاملاً ایرانی است اما محصول با برندی اروپایی در دنیا معرفی می‌شود که این راهکار را مدیون شرکت‌های پیشرویی همچون پویندگان راه سعادت هستیم که با سرمایه‌گذاری و تلاش طولانی این مسیر را طی کردند، تجربیات خود را در اختیار ما قرار دادند و به نوعی راهنمای ما در طی این مسیر شدند. خوشبختانه ما با کمک شرکت پویندگان راه سعادت مجددا موفق به دریافت گواهی CE برای یک برند اروپایی شدیم چرا که وقتی نام برند تغییر می‌کند دوباره باید مراحل أخذ تاییدیه‌های بین‌المللی را پشت سر گذاشت.

و اکنون امیدواریم با این روش بتوانیم مجدداً مشتریان جدیدی در فضای بین‌المللی بدست آوریم.

راهکار سوم راه‌اندازی خط تولید در کشور مقصد و تولید با همکاری آنهاست. به این صورت که سرمایه‌گذاری مالی و تعیین بستری برای فعالیت از سوی همکار خارجی رخ می‌دهد و شما به عنوان شرکت صاحب تکنولوژی، محصول را بصورت نیمه‌ساخت (CKD or SKD) تولید کرده با نام برندی دیگر در بازار کشور مقصد به فروش می‌رسانید البته با این روش انتقال تکنولوژی بصورت محدود هم اتفاق خواهد ‌افتاد.

همانطور که می‌بینید به کمک این راهکارها می‌توان مشکلات ناشی از انزوای سیاسی را دور زد.

 

 نگاهی بیندازیم به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» صحبت شما در این خصوص با مسئولان چیست؟

اینکه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تلاش می‌کنند ادبیات تمرکز روی تولید را در شعارهای اقتصادی کشورمان بگنجانند قطعاً برای تولید کنندگان دلگرم کننده و مؤثر است و بار روانی خوبی روی مسئولان ایجاد می‌کند اما اکتفا کردن مسئولان به بازگویی این شعار و درج آن روی سربرگهای رسمی دولتی بتنهایی مشکلی را از دوش تولیدکنندگان برنمی‌دارد و مسئولان باید زیرساختهای لازم برای حرکت روان و سریع تولیدکنندگان را فراهم کنند و بجای آنکه به بهانه‌های مختلف بر تولیدکنندگان سخت‌گیری نمایند، لا‌اقل همانقدر که بفکر تسهیل کار واردکنندگان هستند موانع را ازجلوی تولیدکنندگان نیز بردارند.

علاوه بر این مسئولان باید اعتقاد راسخ به حمایت از تولید داخل داشته باشند. بگذارید یک مثال ساده خدمتتان عرض کنم. گاهی دیده می‌شود هنوز هم واردکنندۀ محصولات امریکایی و آلمانی به راحتی می‌توانند کالای وارداتی را که مشابه داخلی دارد، نه تنها در مراکز خصوصی بلکه برخلاف قانون حداکثر استفاده از توان تولید کشور، در مراکز دولتی و نهادهای عمومی و حتی بیمارستانهای وابسته به قوه قضائیه (قوه‌ای که خود باید ضامن اجرای قانون باشد) به فروش برسانند در حالی که  مقام معظم رهبری در سخنرانی اردیبهشت 94 فرمودند: "در دولت اصرار و پافشاری کنید که مصارف دستگاههای دولتی مطلقا داخلی باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهای ریز و درشت خارجی را در صورت وجود مشابه داخلی برخود حرام بداند" اما عملاً شاهدیم که متاسفانه برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها به بهانه‌های واهی این دستور و فتوا را اجرا نمی‌کنند و موجب دلسردی تولیدکنندگان می‌شوند.

توجه داشته باشید که بخش خصوصی طی این سال‌ها با تکیه بر توان مالی و دانشی خود پیش رفته است. به خصوص در حوزۀ فناوری و بالاخص تجهیزات پزشکی که ما در آن فعالیت داریم حمایت‌های ویژه‌ای مثل آنچه در شرکت‌های بزرگ دولتی شاهدیم از شرکتهای تولید کنندۀ تجهیزات پزشکی صورت نمی‌گیرد. به جد می‌توانم بگویم که در بخش تجهیزات پزشکی، حمایت دولتی رخ نمی‌دهد و این شرکت‌ها عملاً روی پای خود ایستاده‌اند و حتی گاهی می‌بینیم دولت بجای حمایت از بخش خصوصی وارد رقابت ناعادلانه با بخش خصوصی شده است که کاملا غلط و خطرناک است.

 بنابراین جا دارد مسئولان نسبت به عملی کردن شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری اهتمام بیشتری به خرج دهند.

از طرفی دیگر موانع، کم نیست. ما در حوزۀ تجهیزات پزشکی و دانش‌بنیان با سازمان‌های زیادی سر و کار داریم، سازمان مالیات، بیمه تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، پارکهای فناوری، گمرک (به دلیل واردات برخی قطعات مورد نیازمان برای تولید) یا بانک‌ مرکزی در خصوص تعهد برگشت ارز صادراتی و حتی گاهی شهرداریها و بسیاری از سازمانهای دیگر.

اغلب این سازمانها، در بیشتر مواقع، سنگ‌های بزرگی بر سر راه ما قرار می‌دهند که برداشتن آنها، انرژی زیادی از ما می‌گیرد و به جای آنکه توانمان را برای تولید و پیشرفت فعالیت یا ارتقای محصول بگذاریم مجبوریم که مدام به رفع موانع فکر کنیم. همانطور که همه می‌دانیم شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از مزیت معافیت مالیاتی باید هر چند سال یکبار تنوع محصول داشته باشند نه اینکه لزوماً محصولی جدید تولید کنند بلکه می‌توانند همان محصول قدیمی خود را با فناوری جدید و به روز شده عرضه نمایند.

بنابراین ما باید مدام مراقب باشیم که فاصله‌مان با کشورهای پیشرو در حوزۀ کارمان یعنی آمریکا و آلمان خیلی زیاد نشود. همۀ ما قبول داریم که به دلیل عدم دسترسی به امکانات پیشرفته، در بخش تکنولوژی، اندکی ضعف داریم اما این ضعف بنیه به معنای عدم کارآیی و توانایی ما نیست چرا که با اتکا به سرمایه‌های انسانی و علیرغم تمام مشکلات حتی اگر نتوانیم همپای شرکت‌های طراز اول دنیا حرکت کنیم حداقل خیلی هم با آنها فاصله نداریم.

بنابراین مسئولان باید بگونه‌ای از صنعت تولید تجهیزات پزشکی حمایت کنند که این فاصله کاهش یابد یا حداقل به صورت معقول حفظ شود نه این که روز به روز به دلیل مشکلات و سنگ‌اندازی‌های داخلی فاصلۀ ما با دانش و فناوری روز دنیا بیشتر و بیشتر شود.

  گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که واقعاً آزاردهنده است. بعنوان یک مثال کوچک و ساده، شرکتی دانش‌بنیان مثل ما که در سال در حدود 100 هزار دلار صادرات دارد مدام باید نگران این موضوع باشد که آیا برگشت ارز صادراتی مورد تأیید قرار گرفته یا نه؟ چرا که پیامد آن، ابطال کارت بازرگانی، از بین رفتن معافیت‌های مالیاتی و تهدیداتی این چنینی است که مدام برای صاحبان شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده، تنش‌ آفرین است.

 

 به عنوان حسن ختام این گفت و گو، چنانچه مطلب خاصی باقی است بیان کنید:

به عنوان کلام پایانی مایلم در خصوص صرفه‌جویی ارزی مطالبی را بیان کنم. شرکت کاوندیش سیستم بطور متوسط در سال حدود 400 دستگاه جراحی الکتریکی عمومی و تخصصی برای مصرف داخل کشور تولید می‌کند که اگر متوسط قیمتی دستگاه‌ها را 2500 دلار در نظر بگیریم چیزی معادل یک میلیون دلار گردش مالی و متناسب با آن اشتغال‌زایی داخلی داریم. حالا فرض کنید قرار بود این دستگاه‌ها از آلمان یا آمریکا با متوسط قیمت 10 هزار دلار خریداری شود. چنانچه 400 را ضربدر مابه‌التفاوت قیمتی یعنی 7500 دلار کنیم چیزی حدود سه میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی فقط از سوی شرکت ما اتفاق افتاده است و علاوه بر آن برای بیش از یکصد نفر نیز مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

و مورد دیگر از زمانیکه محصولاتمان را وارد بازار ایران کردیم بسیاری از بیمارستانها با دیدن کیفیت دستگاه‌ها و قیمت مناسب ما ترجیح دادند محصول ایرانی بخرند. به همین خاطر شرکت‌های امریکایی و المانی هم مجبور شدند در بازار ایران قیمت خود را کاهش دهند تا بتوانند سهمی ولو اندک در بازار ایران داشته باشند. یعنی ما از این راه بصورت غیر مستقیم به صرفه‌جویی ارزی در کشورمان کمک کردیم موضوعی که متاسفانه اغلب از دید مسئولان وزارت بهداشت پنهان مانده است و ارزش کار تولیدکنندگان دانش بنیان در همۀ ابعاد دیده نمی‌شود.

رشد سریع تولید تجهیزات پزشکی در ایران پس از انقلاب نشان می‌دهد که تجهیزات پزشکی در ایران پتانسیل خوبی برای پیشرفت دارد پس چه بهتر که سازمان‌های دولتی و مسئولان با نگاه ویژه‌ای به این حوزه توجه داشته باشند. آن هم در شرایط کنونی که جهان به سمتی سوق پیدا کرده که پیش‌بینی می‌شود بازار تجهیزات پزشکی بشدت گسترش یابد و حتی کم‌کم از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به سمت منازل برود. در گذشته شاید تنها تجهیزات پزشکی مورد مصرف در خانه‌ها، فشارسنج یا دستگاه تست قند خون بود ولی امروز حتی برخی دستگاه‌های مخصوص افراد با ناتوانی‌های جسمی حرکتی، حرکت درمانی و مونیتورینگ قلبی و کمک تنفسی در منازل یافت می‌شود.

چنانچه موانع رفع شود کم کم به این سمت می‌رویم که نام ایران فقط در عرصۀ تولیدات نظامی یا انرژی هسته‌ای پررنگ نباشد بلکه کشورمان را به عنوان تولیدکنندۀ قوی دانش و تجهیزات پزشکی هم بشناسند کما اینکه در بحران کرونا صنعت تجهیزات پزشکی توانست افتخار‌آفرین شود. همانطور که می‌دانید ایران جزء اولین کشورهایی بود که درگیر همه‌گیری شد اما علیرغم تحریم‌های جنایتکارانه و مشکلات کمرشکن اقتصادی کشور، در همه‌گیری کرونا در زمینه‌های تأمین دارو، کیتهای تشخیص کرونا، مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و گان‌های پزشکی دستگاه‌های کمک تنفسی و حتی دستگاه پیشرفتۀ ونتیلاتور ICU بحران را آبرومندانه پشت سر گذاشت آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان برای تامین تجهیزات پزشکی دچار بحران شدند. و امیدواریم این وضعیت استمرار یابد و انشا‌الله در تامین واکسن نیز سربلند شویم.

در خاتمه امیدوارم با همکاری مستمر جامعۀ پزشکی و جامعۀ مهندسی کشور و رفع موانع متعددی که پیش‌روی پیشرفت و توسعۀ کشور عزیزمان است، در آینده نام ایران در صنعت تجهیزات پزشکی دنیا درخشان و پرآوازه شود.

  

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir