رویـدادهـا

تجلیل از ۲۳۱ دانش‌آموز برگزیده مسابقه نور/ توانمندسازی دانش‌آموزان، نگاه عمده مسابقه نور است

تجلیل از ۲۳۱ دانش‌آموز برگزیده مسابقه نور/ توانمندسازی دانش‌آموزان، نگاه عمده مسابقه نور است

با دیگران به اشتراک بگذارید


دبیر شورای سیاست­گذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به اختتامیه مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور یینگ گفت:‌ در دوره دوم برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور، بیش از ۵ هزار نفر شرکت کردند که در اختتامیه مسابقه در عید سعید قربان از ۲۳۱ برگزیده تقدیر خواهد شد.

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ مهدی صفاری نیا؛ دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در نشست خبری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ که صبح امروز در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با بیان اینکه مسابقه دانش‌آموزی نور به عنوان یکی از رویدادهای جایزه مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی به شمار می‌رود، ‌افزود: هدف از برگزاری این مسابقه، ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق­­ های جدید در اذهان جامعه دانش‌آموزی و مشارکت مراکز آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه مسابقه دانش‌آموزی نور هرسال به نام و گرامیداشت یکی از دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌‌شود، تصریح کرد: مسابقه دانش­آموزی نور در دوره نخست خود گرامیداشت «ابن­ هیثم»، به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب «المناظر» ابن‌هیثم، بزرگترین ریاضی‌دان و فیزیک‌دان جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد.

صفاری ­نیا اظهار داشت: مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم،‌ در حوزه اپتیک و فوتونیک مشارکتی بالغ بر ۱۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را رقم زد که منجر به تقدیر از صاحبان ۲۰۰ اثر برگزیده شد. نحوه شرکت در این دور از مسابقه ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از آزمایش‌های علمی دانش‌آموزان در حوزه فیزیک نور بود.

مسابقه‌ای دانش‌آموزی به نام دانشمند برجسته جهان اسلام؛ جکی یینگ

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به سال دوم برگزاری مسابقه دانش ­آموزی نور گفت: مسابقه دانش ­آموزی نور در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در سال ۲۰۱۵ نام گرفت و با اعلام فراخوان در ۲۴ آبان‌ماه سال ۹۵ به طور رسمی آغاز به کار کرد.

صفاری نیا تصریح کرد: پروفسور یینگ در سال ۱۹۶۶ در تایپه متولد شد و در سنگاپور و نیویورک بزرگ شده است. او در سال ۱۹۹۲ عضو هیئت علمی دانشگاه MIT شد و به‌عنوان استاد مهندسی شیمی تا سال ۲۰۰۵ مشغول به کار بود. همچنین از سال ۲۰۰۳ رئیس و موسس موسسۀ مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی (IBM) در کشور سنگاپور بوده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به نحوه شرکت در این مسابقه بیان داشت:‌ نحوه شرکت در این مسابقه، ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از انجام آزمایش ­های علمیِ گروه‌های دانش‌آموزی طرح‌ریزی شد و آزمایش‌ها می‌توانست در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف باشد.

وی افزود: علاقمندان برای شرکت در این مسابقه با مراجعه به صفحه مسابقه دانش‌آموزی نور در پایگاه اینترنتی جایزه مصطفی(ص) ضمن مطالعه راهنمای علمی، قوانین و مقررات و شرایط ارسال، در این رویداد ثبت نام کرده و فیلم‌های خود را بارگزاری کردند.

شرکت بیش از ۵ هزار دانش‌آموز در مسابقه نور

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) تاکیدکرد: در این دوره ۵هزار و ۱۰۹ نفر دانش آموز در قالب۲ هزار ۱۹۴ گروه دو یا سه نفره ثبت نام کردند که در نهایت هزار و ۹۹۴ فیلم به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است.

جذابیت نمایشی مهمترین شاخص داوری

مهدی صفاری نیا با اشاره به شاخص‌های داوری مسابقه دانش ­آموزی نور تصریح کرد:‌ جذابیت نمایشی برای همگان، مهمترین شاخص‌ ارزیابی آثار در بخش داوری مسابقه است. خلاقیت، دقت علمی بیان موضوع، کیفیت اجرای آزمایش یا ساخت ابزار، تاثیرگذاری بر مخاطب و ارزش آموزشی اثر، میزان تلاش و همکاری گروهی در ساخت اثر، قابلیت آموزش مفاهیم، ملاک ارزیابی آزمایش­ها بوده و همچنین کیفیت ساخت فیلم و قابلیت نمایشی بودن فیلم در برنامه تلویزیونی هم حائز اهمیت است.

به گفته دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) ، ۲۳۱ دانش­ آموز در قالب ۱۰۵ گروه دانش­ آموزی در این مسابقه منتخب شده ­اند که دو گروه از آن­ ها از کشور پاکستان و افغانستان هستند.

وی به منتخبین این مسابقه اشاره کرد و گفت: منتخبین این مسابقه از ۲۴ استان­ شامل تهران، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، کرمان، فارس، آذربایجان شرقی، گلستان، مرکزی، کردستان، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، قم، همدان، مازندران، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد است.

مسابقه‌ دانش‌آموزی نور فرای مرزهای جغرافیایی

صفاری نیا با اشاره به یکی از ویژگی‌های مسابقه دانش‌آموزی نور، تصریح کرد: بین­ المللی شدن و فراهم کردن عرصه رقابت برای دانش‌آموزان سایر کشورهای اسلامی از ویژگی‌های مسابقه دانش‌آموزی نور است که در این دوره با حضور دانش­آموزان افغانستانی و پاکستانی همراه بوده است.

وی با اشاره به برنامه تلویزیونی مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ، گفت: برنامه‌ای تلویزیونی برای نمایش آثار و رقابت دانش‌آموزان را از رسانه ملی فراهم شده است. این برنامه تلویزیونی در مراحل پیش تولید قرار دارد و با حضور شرکت‌کنندگان مسابقه به زودی به روی آنتن شبکه دو خواهد رفت.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به تجلیل از برندگان مسابقه دانش‌آموزی نور اظهار داشت:‌ برندگان مسابقه دانش‌آموزی نور در مراسم اختتامیه در ۱۰ شهریورماه مصادف با عید سعید قربان در محل تالار اندیشه حوزه هنری تهران تقدیر می‌شوند. همچنین نمایش آثار منتخب در برنامه تلویزیونی هفتگی این مسابقه و اهدای جوایز و تجهیزات علمی و آزمایشگاهی به مدارس و پژوهشسراهای با مشارکت بیشتر از دیگر برنامه‌های این اختتامیه است.

صفاری نیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه بین ­المللی شدن مسابقه توضیح داد:‌ امسال فراخوان بین‌المللی برای شرکت مدارس خارج از کشور وجود نداشت و اطلاع‌رسانی محدود بود، اما در مسابقه نور دوره سوم،‌ فراخوان فعال برای کشورهای اسلامی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه از برندگان حمایت خواهد شد گفت: هر مسابقه­ ای و جایزه ­ای، فرصت­ ها و تهدیدهای خود را دارد. عمده برنامه ما برای این مسابقه بحث توانمندسازی دانش‌آموزان و توسعه سطح علم در مدارس است.

مسابقه نور فضای سطح جامعه دانش‌آموزی را فرا گرفته است

دبیر مسابقه دانش‌ آموزی نور گفت:‌ وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش‌ آموزی دیگر در این است که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه دانش­آموزی را هدف قرار داده است.

حاضم فری پور؛ دبیر مسابقه دانش‌ آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ در نشست خبری این مسابقه گفت:‌ سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور هم سال تحصیلی آینده با گرامیداشت الجزری برگزار می‌شود که این مسابقه در دو بخش دانش‌آموزی و پژوهشسراها در حوزه رباتیک برگزار خواهد شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک است و بدون شک بنیانگذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است.

وی افزود: در دور اول مسابقه دانش‌ آموزی نور،‌ سه هزار و ۹۰۰ دانش‌ آموز با هزار و ۶۰۰ فیلم شرکت کردند این درحالی است که در دور دوم پنج هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز با حدود دو هزار فیلم مشارکت داشتند.

دبیر مسابقه دانش‌ آموزی نور اظهار داشت:‌ وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش‌ آموزی دیگر در این است که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه را هدف قرار داده است. آنچه که از دانش‌آموزان خواسته می‌شود اصل تلاش علمی مفید و واقعی و خودجوش به منظور ترویج علم است.

وی تصریح کرد: فعالیت ما گسترش سطح فعالیت­ ها در حوزه دانش ­آموزی است تا بتوان به افراد بیشتری شانس برجسته شدن در آینده را ارائه بدهیم که مقدمات این کار با انگیزه سازی ایجاد می‌شود.

فری پور با اشاره به بخش داوری مسابقه بیان داشت:‌ داوران ما شامل نماینده انجمن ترویج علم،‌ نماینده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، ‌برنده جایزه سال ترویج علم،‌ نماینده انجمن فیزیک ایران و سه معلم برجسته و نمونه به لحاظ روش تدریس هستند.

وی در خصوص گستره شرکت کنندگان گفت:‌ از ۲۴ استان برنده داشتیم و میزان نفوذ ما بی سابقه بوده است چرا که حتی روستاهای محروم کشور هم مورد حمایت ما قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir