رویـدادهـا

در یازدهمین نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) مطرح شد؛

جایزه مصطفی(ص) فرصتی است تا کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های علمی در سطح دنیا بهره مند شوند

جایزه مصطفی(ص) فرصتی است تا کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های علمی در سطح دنیا بهره مند شوند

با دیگران به اشتراک بگذارید

یازدهمین نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، یازدهمین نشست شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص)، حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورا، اقبال چودری، هماهنگ کننده کل کامستک، مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی ایرانی و غیرایرانی شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص)  در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع انتخاب برگزیدگان چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی صفاری نیا،  دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با عرض خوش آمد گویی به مهمانان و اعضای شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) داخلی و خارجی که از دانشگاه کراچی، کامستک و بانک توسعه اسلامی بودند، با ارائه گزارشی از عملکرد دوسال گذشته دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) گفت: ما در جایزه مصطفی(ص) به دنبال هم افزایی، ارتقای ظرفیت فعالین علم و فناوری در جهان اسلام هستیم و تلاش داریم ارتباط بین کشورها و شخصیت‌های مهم علمی جهان اسلام را تقویت کنیم. محورهای ماموریتی بنیاد مصطفی(ص) نیز در راستای شبکه سازی، ظرفیت سازی، گفتمان سازی و اعتبار بخشی تعریف شده است.

وی ادامه داد: 1200 نفر از 32 کشور در فرآیند داوری مورد توجه قرار گرفتند که از این تعداد  با بیش از 400 نفر از آنها ارتباط علمی ادامه یافته است.

صفاری نیا گفت: مسابقه دانش آموزی نور یکی از فعالیت های بنیاد است که تاکنون چهار دوره از آن برگزار شده است که از 7 کشور بیش از 15000 هزار نفر شرکت کردند؛ و طی روزهای آتی نیز فراخوان پنجمین دوره از مسابقه دانش آموزی نور منتشر خواهد شد.

رقابت علمی کنز یکی از رویدادهای بنیاد مصطفی

وی ادامه داد: رقابت علمی کنز یکی دیگر از رویدادهای بنیاد است که یک دوره از آن تا این لحظه برگزار شده است و رویداد دیگر این بنیاد نشست استپ است که مختص دانشگاهیان بوده و 7 دوره از این نشست نیز برگزار شده است که 400 نفر در این شبکه فعالیت داشتند و در حال حاضر نیز در حدود 100 نفر از این افراد برجسته علمی با یکدیگر در تعامل هستند. و حدود 910 مرکز علمی نیز با جایزه همکاری دارند.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در ادامه گفت: طی دو سال گذشته نشست استپ ششم را در حوزه آب، انرژی و سلامت با حضور 68 نفر از 28 کشور و نشست هفتم را نیز در حوزه چالش های ویروس کرونا با حضور 37 دانشمند از 18 کشور بصورت مجازی برگزار کردیم.

 وی به برگزاری دو دوره رویداد ایسا طی دو سال گذشته هم پرداخت و گفت: چهارمین رویداد ایسا با حضور 24 فناور از 16 کشور و بیش از 80 جلسه و مذاکره تجاری صورت گرفت و پنجمین رویداد ایسا نیز در آذرماه سال 99 با حضور 44 فناور از 16 کشور جهان برگزار شد.

صفاری نیا در ادامه این گزارش به برگزاری پنج نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) در راستای بازنمایی دستاوردهای علمی نیز اشاره کرد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در این رابطه بیشتر بخوانید:

تامین مالی جایزه مصطفی(ص) با کمک‌های مردمی محقق شده است

برگزیده جایزه مصطفی(ص)، قهرمان ساخت واکسن کووید-19

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، گفت: برای اهداء جایزه مصطفی(ص) هیچ پولی از دولت دریافت نشده است، بلکه با ایجاد صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)، بیش از 500 نفر از خیرین منابع مالی مورد نیاز جایزه را تامین کردند. تا کنون نیز مبلغ 3 میلیون دلار جایزه پرداخت شده است. انعکاس های بین المللی برگزاری این رویداد نیز بسیار خوب بوده است و رسانه‌های معتبری مانند نیویورک تایمز و گاردین به آن پرداخته‌اند و در کل این بنیاد با 160 رسانه معتبر در 23 کشور در ارتباط است.

در ادامه این نشست، غلامحسین حلوایی، معاون علمی، فناوری و نوآوری بنیاد مصطفی(ص) گفت: بررسی آثار نامزدشده در چهارمین دوره جایزه حاصل 20 هزار نفر ساعت کار همکاران است و تلاش کرده ایم تا این فرآیند با استانداردهای جهانی انجام گیرد. فراخوان دوره چهارم جایزه در نوامبر 2019 منتشر شد و برای یک جامعه 4000 نفری در دنیا ارسال شد.

حلوایی افزود: تمرکز جایزه مصطفی(ص) بیشتر بر محصول و اثر برامده از علم است،  این اثر باید ارزش افزوده ایجاد کرده باشد و در کشورهای مسلمان نیز تاثیر گذار باشد. خود صاحب اثر نیز باید یک دانشمند شناخته شده باشد. هیئت داروان جایزه مصطفی(ص) از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند که فرآیند داوری را با دقت بالا انجام می‌دهند.

در پایان این نشست سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) گفت: این جایزه فرصت خوبی برای ایران است تا به کمک آن ارتباطات بین المللی خود را تقویت و روند شناسایی و استفاده از توان دانشمندان مسلمان را تسهیل کند. این جایزه توان و ظرفیت علمی جهان اسلام را به دنیا نشان می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: جایزه مصطفی(ص) فرصتی است تا کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های علمی در سطح دنیا بهره مند شوند.

ستاری همچنین بیان کرد: من اعتقاد دارم که باید تعداد و تنوع کشورهای اسلامی برای مشارکت در این جایزه بیشتر شود. مثل کشورهایی که ظرفیت بالای علمی دارند و هنوز شناخته شده نیستند. این کار ارتباطات بینالمللی میان کشورهای اسلامی را بیشتر می کند.

لازم به ذکر است که چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص)  در اواخر مهر ماه سال جاری همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir