رویـدادهـا

شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی منتشر کرد

جایزه مصطفی(ص) نشان می دهد دانشمندان مسلمان زیادی در جهان به رسمیت شناخته نمی شوند

جایزه مصطفی(ص) نشان می دهد دانشمندان مسلمان زیادی در جهان به رسمیت شناخته نمی شوند

با دیگران به اشتراک بگذارید

شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی منتشر کرد: جایزه مصطفی(ص) نشان می­ دهد که دانشمندان مسلمان زیادی در جهان وجود دارند که دستاوردهای مهمی در علم کسب کرده ­اند، اما با جوایز معتبر بین­ المللی، به رسمیت شناخته نمی­ شوند.

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه در گزارشی تصویری از پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی گفت،"از جایزه مصطفی به عنوان جایزه نوبل جهان اسلام یاد می ­شود. جایزه مصطفی در پنجمین آیین اعطای جوایز دوسالانه خود از دانشمندان برتر مسلمان در سراسر جهان تجلیل کرد. این دوره از جایزه مصطفی که در اصفهان پایتخت فرهنگی ایران برگزار شد، از پنج دانشمند به خاطر دستاوردهای علمی نوآورانه شان تقدیر شد."

دانشمندان برتر مسلمان از سراسر جهان به دلیل دستاوردهای خود برگزیده جایزه مصطفی شدند و در شهر اصفهان از آنها تقدیر به عمل آمد. جایزه مصطفی  در سال 2015 با هدف معرفی درخشان ­ترین ذهن ­ها در علم که جوایز دیگر در سراسر جهان آنها را نادیده گرفته‌اند، راه اندازی شد.

سامیا خوری، یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی، گفت: «داروهای زیادی برای درمان ام. اس ساخته شده است. من این داروها را ابداع نکردم، اما برای مثال روی روشی کار کردیم تا تحمل بیماران را به میلین که به عنوان یک داروی قابل دوام شناخته نمی‌شود بالا ببریم، اما ایده‌هایی که از کار اساسی ناشی از درک نحوه عملکرد بیماری به دست می‌آیند به درمان های مختلف در ام. اس کمک کردند."

احمد فوزی اسماعیل، برگزیده جایزه مصطفی، گفت: «الحمدالله جایزه در زیرمجموعه‌ علوم پایه و مهندسی برای توسعه فناوری غشاء برای کاربردهای مختلف به من تعلق گرفت. فناوری که من توسعه داده‌ام به دلیل عملکردی که سه تا چهار برابر بهتر تولید می­ کنیم، جدید است. نسبت به سیستم غشایی و موجود تجاری که من در هنگام پیاده سازی تجاری توسعه دادم، هزینه عملیات 30 تا 50 درصد کاهش یافت."

احمد حسن دانشمند مصری و استاد دانشگاه کوئینز به پاس دستاوردهایش در فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تقدیر قرار گرفت.

امید فرخزاد، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد نیز با تحقیقات خود در زمینه توسعه، طراحی و ارزیابی بالینی داروهای جدید مبتنی بر نانوذرات پلیمری، از برگزیدگان جایزه مصطفی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی بود.

مورات اویسال از دانشگاه نیویورک در ابوظبی برای کار در زمینه ارتباطات بی‌سیم نوری برگزیده جایزه مصطفی در زمینه فناوری اطلاعات شد.

وی گفت: "می‌دانید که امروزه ارتباطات بی‌سیم معمولاً با فرکانس‌های رادیویی مرتبط است. بنابراین، مودم­ های خانه شما، تمام تلفن ­های همراهی که امروزه استفاده می ­کنیم، همیشه در فرکانس ­های رادیویی کار می ­کنند. بنابراین، در تحقیقات خود، ما در واقع برخی از فناوری‌های جایگزین را با استفاده از طیف نوری بررسی کردیم. اینها شامل نور مرئی و همچنین مادون قرمز است. بنابراین، تصور کنید در آینده می ­توانید از طریق لامپ ­های دیود نورگسیل از خانه‌ خود به اینترنت دسترسی داشته باشید."

برگزیدگان جایزه مصطفی از میان 2600 نامزد از سراسر جهان انتخاب شدند. برگزارکنندگان می ­گویند که روند انتخاب بسیار دقیق بوده و ماه ­ها طول کشیده است. آنها می­ گویند که این جایزه فقط به کارها و پیشرفت ه­ایی می ­پردازد که مرزهای علم و فناوری را جابجا می­ کنند.

علی اکبر صالحی، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی، گفت، "پس از طی بیش از یک سال و نیم، هفت مرحله غربالگری توسط هیئت داوران، 148 اثر برتر توسط 206 داور بین­ المللی مورد ارزیابی علمی قرار گرفتند. در نهایت بهترین کاندیداها توسط کارگروه انتخاب شدند. پنج برگزیده شامل سه برگزیده مقیم کشورهای اسلامی و دو برگزیده که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می ­کنند انتخاب شدند."

وی ادامه داد: "جایزه مصطفی که در سال 2012 تأسیس شد، هر دو سال یک بار به پژوهشگران و دانشمندان برتر جهان اسلام در چهار بخش علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، علم و فناوری ارتباطات و علوم پایه و مهندسی اعطا می ­شود. به برگزیدگان جوایز نقدی به مبلغ 500 هزار دلار که از طریق وقف علم و فناوری تأمین می­ شود، تعلق می ­گیرد."

صالحی همچنین گفت: "با اعطای جایزه مصطفی به دنبال نشان دادن مسیر درست پژوهشی به نسل‌های آینده و یادآوری این موضوع هستیم که همه ما دارای قابلیت‌های بزرگی هستیم که در انتظار بهره‌برداری و به‌کارگیری آن‌ها هستیم."

یوسف جلالی، خبرنگار شبکه تلویزیونی آر.تی روسیه، در این گزارش گفت: "جایزه مصطفی نشان می ­دهد که دانشمندان مسلمان زیادی در جهان وجود دارند که دستاوردهای مهمی در علم کسب کرده ­اند، اما با جوایز معتبر بین المللی، به رسمیت شناخته نمی ­شوند. اکنون آنها می ­گویند که جایزه مصطفی برای پر کردن این شکاف و نشان دادن کمک مسلمانان به علم و فناوری وارد عمل شده است."

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir