رویـدادهـا

همکاری پارک فناوری پردیس با دانشگاه‌ها؛

جوشکاری به سبک ایرانی

جوشکاری به سبک ایرانی

با دیگران به اشتراک بگذارید

شرکت‌های دانش‌بنیانِ مستقر در پارک فناوری پردیس، در همکاری با دانشگاه‌های کشور، موفق به تولید محصولات مختلفی شده‌اند که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه‌های مختلف اشتغالزایی هم داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس از گروه علم و آموزش ایرنا، ارتباط صنعت با دانشگاه در هر کشوری تبعات مثبت زیادی برای هر دو خواهد داشت. استقرار دائمی شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری پردیس و همچنین امکان داشتن فضایی در دانشگاه‌های کشور، امکانات زیادی را برای فعالان و تولیدکنندگان زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به وجود می‌آورد. از جمله اینکه می‌توانند از نزدیک با اساتید دانشگاه و سایر افراد و گروه‌های فعال در حوزه‌های مختلف ارتباط نزدیک داشته باشند و از تجربیات هم در تولید محصول نهایی استفاده کنند.

یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان که در همکاری با دانشگاه علم و صنعت، موفق به تولید محصولاتی کاربردی در صنعت کشور شده است، شرکت توسعه فن‌آوری مواد و انرژیِ آراد است. مجوز فعالیت این شرکت، در زمینه خدمات مهندسی در حوزه مواد پیشرفته و سوپرآلیاژها بوده و در شاخه فولاد و محصولات فولادی به شرکت‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند. یکی از محصولات همکاری این شرکت با دانشگاه علم و صنعت، تولید فیلر جوشکاری فولادهای آستنیتی است که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث اشتغالزایی در این حوزه نیز شده است.

در ادامه، به مشروح گفت و گوی خبرنگار ایرنا با مدیرعامل این شرکت در خصوص این دستاورد مهم می‌پردازیم.

هوشدار، مدیرعامل شرکت توسعه فن‌آوری مواد و انرژیِ آراد، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مواد از دانشگاه شریف و دکترای مدیریت اجرایی از دانشگاه شهید بهشتی است. او در خصوص فرایند ساخت و تحقیق در این پروژه می گوید: این طرح قرار بود ۱۲ سال پیش توسط وزارت نفت و وزارت دفاع در ایران انجام شود، اما متاسفانه به دلیل برجام این کار عقیم ماند. از حدود ۴ سال پیش کار مجددا آغاز شد و به طور رسمی از سال ۹۹ وارد این پروژه شدیم. با استفاده از ارتباطی که با دانشگاه علم و صنعت داشتیم، توانستیم از اساتید، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه بهره بگیریم و با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی و امکاناتی که آن‌ها داشتند کار را جلو بردیم.

او اضافه کرد: ما توانستیم شمش‌های آلیاژی مختلفی را تولید کنیم و در بیستمین اجلاس پارک علم و فناوری پردیس به عنوان طرح برتر انتخاب شدیم.

وی در ادامه به استفاده از این شمش‌ها برای تولید فیلر جوشکاری فولادهای آستنیتی اشاره کرد و گفت: بهترین آلیاژی که می‌توانیم از آن برای تولید این فیلرها استفاده کنیم، در همین شمش‌ها به کار رفته و ما هم از این فرصت استفاده کردیم و در ادامه ساخت شمش‌ها، ساخت و تولید فیلرها را در دستور کار قرار دادیم. ما از سال ۱۴۰۱ روی بخش‌های مختلف این پروژه، مثل تحقیق و توسعه، چگونگی اجرا و استفاده از آن مشغول به کار شدیم و توانستیم آن را به صورت آزمایشی و نیمه صنعتی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه فن‌آوری مواد و انرژیِ آراد در خصوص فروش بین‌المللی و اشتغالزایی این محصول هم پاسخ داد و گفت: در داخل کشور توانسته‌ایم حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به مشتریان این محصول را بفروشیم و مشغول بستن قرارداد با کشور ارمنستان برای صادرات این محصول نیز هستیم. اگر بتوانیم سرمایه‌گذاریمان را کامل کنیم، چیزی حدود ۲.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه خواهیم داشت و در آینده نزدیک تا سال ۱۴۰۵، اشتغالزایی ۸۰۰ نفره را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در آخر از حمایت‌های فکری و فیزیکی پارک علم و فناوری پردیس از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات این شرکت‌ها قدردانی کرد و گفت: اگر بتوانیم مجوز دانش‌بنیان شدن تعدادی دیگر از محصولاتمان را دریافت کنیم، قصد داریم تا از وام‌های صندوق نوآوری نیز استفاده کنیم. اگر سرعت‌گیرهای موجود که باعث کند شدن سرعت رشد شرکت‌هایی نظیر ما هستند، حذف شده و ما آزادانه‌تر بتوانیم فعالیت کنیم، قطعا خیلی سریع‌تر و باکیفیت‌تر به اهداف مورد نظر خواهیم رسید.

 

آلبوم تصاویر
ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir