رویـدادهـا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست روسای پارک‌های سلامت؛

حوزه بهداشت نیازمند توسعه پارک‌های سلامت است

حوزه بهداشت نیازمند توسعه پارک‌های سلامت است

با دیگران به اشتراک بگذارید

یونس پناهی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری سلامت کشور گفت: ما در کشور به صورت عام و در وزارت بهداشت به صورت خاص نیاز به توسعه پارک های علم و فناوری داریم.

به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست روسای پارک های علم و فناوری سلامت کشور گفت: امروزه پارک‌های فناوری سلامت محل تجمع شرکت‌های دانش بنیان شده است که برای حل مشکلات حوزه سلامت گرد هم جمع شده‌اند.ما در کشور به صورت عام و در وزارت بهداشت به صورت خاص نیاز به توسعه پارک‌های علم و فناوری داریم.

وی رویکرد دانشگاه‌ها را در شرایط کنونی را ثروت آفرین عنوان کرد و افزود: اگر به دانشگاه‌ها و روند رشد آنها توجه کنید در گذشته تنها به تدریس علمی افتخار می‌کردند، اما امروزه با گذشت زمان دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دانش مهم است؛ اما کافی نیست و باید به تحقیق و پژوهش نیز بپردازند. بر این اساس دانشگاه‌های نسل اول و دوم به تدریج جای خود را به دانشگاه‌های نسل ۳ دادند که پیوند با صنعت دارند و مسیر تجاری سازی پژوهش‌های علمی را طی می‌کنند.

شرکت‌های حوزه سلامت نیازمند همراهی سازمان‌ها هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم هماهنگی برای ایجاد پارک‌های فناوری سلامت و توسعه روابط بین دانشگاه و صنعت گفت: ما نمی‌توانیم دانشگاه نسل ۳ داشته باشیم و سازمان‌های مربوطه از آن حمایت نکنند. همین امروز در بازدیدی که از شرکت دارویی پویش دارو در مجموعه پارک فناوری سلامت پردیس داشتیم، با وجود این که این شرکت و شرکت‌هایی از این دست داروهای کلیدی کشور را تولید می‌کنند، اما مشکلاتی را مطرح کردند که نشان دهنده نیاز به حمایت و همراهی سایر بخش‌ها برای رفع آن بود.

بین حوزه سلامت و سایر حوزه ها ارتباط ایجاد کنیم

پناهی ایجاد روابط تجاری و بازرگانی بین حوزه سلامت و حوزه‌های مرتبط را ضروری دانست و گفت: با وجود این که توجه به تحقیقات و تجاری سازی محصولات حائز اهمیت بسیار است، اما باید در برنامه‌های پیش رو بین این حوزه و سایر حوزه‌ها ارتباطات قوی ایجاد کنیم.

وی افزود: مثلا اگر می‌خواهیم دارویی را به کشوری صادر کنیم، باید افرادی نافذ و آشنا در منطقه داشته باشیم. باید در آینده در برنامه‌های خود به ایجاد ارتباطات لازم در حوزه سلامت و سایر بخش‌ها از جمله حوزه بازرگانی، صنعت و غیره داشته باشیم که ضمن تولید محصول، مسیر را برای تجاری سازی محصولات خود هموار کنیم.

نخبه پروری؛ مسیر پیش روی دانشگاه‌های نسل سوم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این که «مساله اصلی، جوابگویی لازم به نیازهای حوزه سلامت است» خاطرنشان کرد: اولین نیاز ما نیروی انسانی توانمند و خلاق است که خوشبختانه در این حوزه نیروهای خوبی در اختیار داریم. دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرین و ارزش آفرین هستند. بنابراین هر یک از واحدها باید ظرفیت به کارگیری نخبگان را در خود ایجاد کند و نیروهای نخبه را به کار بگیرد.

وی توجه به آموزش‌های پایه‌ای را ارزشمند عنوان کرد و افزود: اگر پروژه‌ای را تعریف می‌کنیم که قرار است در نهایت به محصول ختم شود، باید دانشجوی فناور از پایه کار کند تا به محصول برسد.چنین افرادی می‌توانند این روند را در مراکز دیگر هم طی کنند و روحیه و نشاط کارآفرینی را ایجاد کنند.ضمن این که محتوای آموزشی ما در کشور قابل قبول است و مشکل ما در تعداد افرادی است که می‌خواهیم به صورت هدفدار به کار بگیریم.

پناهی عدم توجه و برقراری توازن بین آموزش و نیاز را آسیب زننده دانست و تصریح کرد: چون آموزش ها را متناسب با نیاز انجام نمی‌دهیم سبب شده که برخی افراد در جای خود قرار نگیرند و اکنون افرادی با سطح علمی مناسب نتوانند مفید واقع شوند.

سه محور کلیدی کدام است؟

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، توجه به سه محور کلیدی را ضروری خواند و در تشریح این سه محور گفت: محور اول این است که باید دانشگاه‌ها را به پارک‌های علم و فناوری گره بزنیم. همان پیوند بین صنعت و دانشگاه باید با این مساله رُخ دهد. محور دوم نیز این است که هیچ پژوهشی را شروع نکنیم مگر این که قرار باشد که نیازی را برطرف کند و در نهایت به تولید ثروت منجر شود؛ چون منابع محدودی داریم.

وی آموزش هدفدار را سبب افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی در این حوزه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: باید به نیروهای کارآمد خود آموزش دهیم و پس از آموزش جای آنها را مشخص کنیم تا آموزش‌ها به خوبی به کار گرفته شوند. همچنین باید در جایگاه مدیریت به سمت تولید برویم و موانع موجود بر سر راه تولید را برطرف کنیم.

پناهی ایجاد «تفکر تولید» در بخش‌های مختلف کشور را لازم ارزیابی کرد و یادآور شد: این تفکر زمانی ایجاد می‌شود که راه‌های رسیدن به تولید را پیدا کنیم و در کنار هم قرار دهیم و شبکه ایجاد کنیم. یعنی هر کدام به صورت جزیره‌ای عمل نکنیم و از ظرفیت سایر بخش‌ها برای رسیدن به تولید استفاده کنیم؛ چرا که ما به اندازه کافی مرکز تحقیقات، آزمایشگاه، تجهیزات و همه چیز به صورت پراکنده در اختیار داریم که با وصل آنها به یکدیگر می‌توانیم به امکانات مناسب تولید برسیم.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir