رویـدادهـا

در انتظار جشن هفدهم

در انتظار جشن هفدهم

با دیگران به اشتراک بگذارید

هر خانواده­ای روزی برای دورهمی دارد. هر مجموعه‌­ی حر‌فه‌­ای روزی را برای بررسی کارنامه کاری خود، انتخاب می‌­کند. بسیاری از شرکت‌­ها روزهایی برای جشن گرفتن موفقیت­هایشان تعیین می‌­کنند. این روزها، همان روزهایی هستند که اعضای آن خانواده یا مجموعه، پرونده کاری خود را ورق می­‌زنند؛ موفقیت­‌ها را جشن می­‌گیرند؛ به کمبودها و ضعف­ها با نگاه دقیق­تری نگاه کرده و به دنبال راهکاری برای آن می­‌گردند، و در نهایت برای رفع نیازهای خود یا ارتقا جایگاهشان، به همکاری­‌های جدید فکر می­‌کنند. پارک فناوری پردیس هم یکی از همین روزها دارد. هفده سال است که یکی از روزهای تابستان یا پاییز، تمامی خانواده پارک فناوری پردیس جمع می­‌شوند تا یک سال فعالیت خود را بررسی کنند.

سال 1379 که برای اولین بار راه‌اندازی پارک فناوری پردیس به عنوان یک ایده در دفتر همکاری‌های فناوری‌های ریاست جمهوری مطرح شد؛ سال 1380 که زمین­‌های پرديس نوآوري بعنوان فاز اول خریداری شد یا سال 1384 که اولین شرکت در پارک مستقر شد؛ شاید کسی نمی‌­توانست امروز را تصور کند. سال 1398، که پارک فناوری پردیس به عنوان يكي از بازيگران اصلي زیست‌­بوم نوآوري و فناوری کشور شناخته می‌­شود. از استقرار اولین شرکت در پارک تا امکان استفاده از فضاهای استیجاری در آن برای شرکت­‌های مختلف، تقریبا چهار سال طول کشید. کم کم، خانواده پارک بزرگتر ­شد. مرکز رشد فناوري نخبگان، فن­‌بازار ملی ایران، مرکز شتابدهی نوآوری و... راه‌­اندازی شدند تا نوآوری و کارآفرینی جان بگیرد.

شاید بتوانیم بگوییم سالهاست که مدل‌های اقتصادی دنیا، از مفاهیمی چون «کارمندی» دوری می­‌کنند. خلاقیت، نوآوری، پویایی، اختراع و ساخت راه­‌های تازه، مسیری است که این روزها در همه زمینه‌­ها توصیه می­‌شود. زیست­‌بوم­‌های نوآوری، مکان و فضایی برای ايجاد و تجاری­‌سازی ایده­‌های خلاقانه ایجاد می­‌کنند. دیگر بهترین راه موفقیت بعد از فارغ‌­التحصیلی از دانشگاه، استخدام شدن در یک اداره نیست. این روزها می­‌توان، خلق کرد؛ لذت برد؛ کارآفرین شد و به اشتغال دیگران و به توسعه اقتصادی کشور کمک کرد. پارک فناوری پردیس، شاید بزرگترین زيرساخت حرفه­‌ای نوآوری و فناوری را برای جوانان کشور، فراهم کرده است.

سال 1382 با فاصله کمی از شروع کار پارک، ایده اجلاس سالیانه اجرایی شد. روز اجلاس، روز مهمی برای همه اعضای پارک است. در این روز گزارش یک ساله فعالیت پارک، ارائه می­‌شود. شرکت­‌های برتر مستقر در پارک، مرکز رشد و شرکت­‌های تازه افتتاح‌شده معرفی می­‌شوند. مقامات مختلفی از پارک دیدن می­‌کنند. از محصولات فناورانه رونمایی می­‌­شود و در کنار همه این موارد، اعضای شرکت­‌های مختلف، سازمان­ها و بازدیدکنندگان، فرصت تعامل و گسترش همکاری و هم­‌افزایی را دارند. در نگاهی گذرا به 10 سال گذشته، یعنی سال‌هایی که اجلاس ساليانه و جشنواره برترین‌های پارک اجرایی شد، خواهیم دید که در اجلاس این سال‌ها چه گذشته است.

هر سال، گامی رو به جلو

یازدهمین روز آذر ماه سال 1388 با حضور دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیر کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد املاک کشور، اجلاس سالیانه، متفاوت برگزار شد. هفتمین سال برگزاری اجلاس سالیانه، مصادف با اولین جشنواره برترین شرکت­‌های پارک فناوری پردیس بود. برنامه‌­ای که از آن سال به یکی از اجزای اصلی اجلاس سالیانه تبدیل شد. از آن سال به بعد، هر سال کارنامه کاری شرکت­‌های مستقر، طی فرآیندی ارزیابی شده و از برترین‌هاي آنها، روز اجلاس تقدیر می­‌شود.

آذر ماه سال 1389، اجلاس شرکت­‌کنندگان زیادی به خود دید. مدیران عامل شرکت‌هاي عضو پارک، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، رئیس مرکز همکاری­‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، مدیر کل پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مدیر کل پژوهش شرکت ملی گاز ایران و مدیر و کارمندان پارک فناوری پردیس، در این اجلاس شرکت کردند. در این اجلاس، از هفت دستاورد فناورانه شرکت­‌ها‌ی دانش بنیان مستقر در پارک رونمایی شد. چند مرکز پژوهشی افتتاح و چند نشست تخصصی برگزار شد.

پارک فناوری پردیس آذر ماه سال 1390، اجلاس سالیانه خود را با حضور 70 نفر از مدیران عامل شرکت­‌های پارک فناوری پردیس برگزار کرد. در کنار مدیران عامل پارک، نمایندگان رسانه­‌ها و مهمانان ویژه­‌ای هم حضور داشتند.

یازدهمین دوره اجلاس سالیانه، مهرماه سال 1392 در حالی برگزار شد که مراکز مختلفی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری­‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، شبکه فن‌­بازار ملی ایران، مرکز خدمات تخصصی فناوری، صندوق توسعه فناوری و... به میدان آمدند و به حمایت از شرکت‌­های برتر پرداختند. هدف از این اقدام، نقش‌­آفرینی نهادهای مرتبط و فعال در عرضه علم و فناوری بود. این مراکز حمایت­های خود را در قالب پرداخت تسهیلات مالی به شرکت­های برتر و پرداخت برخی جوایز، ارائه کردند.

مهرماه سال 1394 سیزدهمین اجلاس سالیانه پارک، روز اعلام گام­‌های بلندی بود که پارک در حوزه­‌های مختلف در سال 1393 برداشته بود. آن روز «مهدی صفاری­‌نیا» ریاست پارک فناوری پردیس اعلام کرد که «برای شركت‌­هاي فناور عضو پارك در سال گذشته، حدود 33 هزار و960 ميليارد ريال درآمد حاصل شده است.» این خبر به معنی رشد 91 درصدی پارک در حوزه اقتصادی بود. رئیس پارک همچنین از سرمایه­‌گذاری 1307 میلیارد ریالی جهت احداث فضاهای پژوهشی و فناوری خبر داد. مهدی صفاری­‌نیا آن سال خبر خوش دیگری هم داشت؛ «خوشبختانه سرفصل همكاري با دانشگاه‌ها در زمينه تجاري‌سازي دستاوردهاي پژوهشي و تعريف پروژه‌هاي مشترك علمي و پژوهشي تبيين و 12 طرح دانشگاهي توسط 7 شركت عضوپارك تجاري سازي شده است.» رئیس پارک با اعلام ثبت 29 اختراع ملی و 3 اختراع بین­‌المللی به خبرهای خوش خود پایان داد.

حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجلاس سالیانه، سال‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی اجلاس بوده است. سال 1395 «سورنا ستاری» در میان سخنرانی خود جمله­‌ای گفت که شاید توصیف رویای تحقق یافته سال 1379 بود. او گفت: «امروز خوشحالم می‌بینم بسیاری از مباحثی که از روز اول مطرح کردیم، امروز تبدیل به گفتمان علمی و فناوری در کشور شده است. پارک فناوری پردیس چتری برای شرکت‌های دانش بنیان است. امروز شاهد آن هستیم که زیست بوم کارآفرینی در این پارک ایجاد شده است.»

سال 1396 خانواده پارک فناوری پردیس، در اجلاس سالیانه میزبان وزیر امور خارجه بودند. محمد جواد ظریف آن سال، شاهد گزارش سالیانه پارک، برگزیده شدن شرکت­‌های برتر و محصولات جديد توليدشده پارک بود. همان سال بود که ظریف از تمایل وزارت خارجه به خدمت رسانی به شرکت­‌های دانش­‌بنیان و تاسیس معاونت اقتصادی برای تمرکز روی مهم­ترین ابزار برای صادراتِ محصولاتِ آنها سخن گفت. آن روز وزیر امور خارجه در پانزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس گفت: «دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها اقتدار و افتخار ملی ایجاد کردند و غربی‌‌ها نمی‌ توانند هیچ کاری برای تحریم ایران در حوزه فناوری کنند.»

بعد از پشت سر گذاشتن شانزده اجلاس سالیانه، چند روز بیشتر تا هفدهمین قرار سالیانه خانواده پارک فناوری نمانده است. روزی برای جشن گرفتن یک سال کاری با سختی‌ها و شیرینی‌هایش... .

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir