رویـدادهـا

دنیا می‌داند اقتدار ایرانی قابل تحریم نیست

دنیا می‌داند اقتدار ایرانی قابل تحریم نیست

با دیگران به اشتراک بگذارید

وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس با بیان اینکه خود باوری ایرانی تحریم‌ پذیر نیست گفت: دانشمندان ایرانی در اوج تحریم‌ها اقتدار و افتخار ملی ایجاد کردند و غربی‌ ها نمی‌ توانند هیچ کاری برای تحریم ایران در حوزه فناوری کنند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای سخنان خود از تلاش‌ های مستمر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تشکر کرد و گفت: در این دوره از فعالیت ما در دستگاه دیپلماسی کشور، همواره با یک دوره پُر تنش در روابط بین‌الملل روبه‌رو بوده‌ایم، دوره‌ای که از آن با عنوان دوران گذار یاد می‌ شود و در این دوران، ابزار اقتدار کشورها تغییر کرده است. وی تاکید کرد: در جهان امروز ابزار اقتدار دیگر صرف داشته‌های نظامی نیست و ابزارهای دیگری هم برای داشتن اقتدار کشورها فراهم شده است؛ قدرت علمی، قدرت اقتصادی و قدرت رسانه‌ای از مهمترین این ابزارها به شمار می‌ آیند.

ابزارهای تازه اقتدار در دنیای امروز

ظریف خاطرنشان کرد: نه تنها مساحت کشور، توان نظامی و میزان تولیدناخالص داخلی کشورها اقتدار می آفریند بلکه داشتن یک پیام هم برای ما اقتدار می آفریند، استقلال‌خواهی ایران عامل اقتدار، گفتمان و باور است و خودباوری ما برای‌مان اقتدار ایجاد می‌کند.

ظریف با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصاد، به فرآیند جدیدی در نحوه فکر کردن برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی نیاز داریم اشاره کرد و گفت: در حوزه دانش‌بنیان توان رقابت ما بسیار بالا است و ممکن است در خیلی از حوزه‌های دیگر به زیرساخت‌های بسیار پرهزینه‌ای برای رقابت نیاز داشته باشیم؛ اما در این حوزه زیرساخت ما دانشی است که به خوبی در کشور وجود دارد.

خدمت به فناوران خدمت به توسعه اقتصادی کشور است

وی تاکید کرد: برای استفاده از این عامل اساسی توسعه اقتصادی هر چه بتوانیم در این حوزه در خدمت دانشمندان جوان کشورمان باشیم در واقع در خدمت توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور قرار گرفته‌ایم.

ظریف با تاکید بر اینکه دولت یازدهم تلاش کرد تا در حوزه دیپلماسی اقتصادی تمرکز ویژه‌ای بر شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد گفت: حضور نمایندگان شرکت‌ های دانش‌ بنیان در سفرهای خارجی ما فقط یک تلاش برای توسعه بازار نبود؛ بلکه نشانی از اقتدار ملی ما بود و نشان‌دهنده این واقعیت است که در کشور ما علی‌ رغم همه فشارها و تحریم‌ها، هیچ‌ گاه هیچ‌ کس نتوانسته است مغز ایرانی را تحریم کند.

وزیر امور خارجه کشور همچنین تاکید کرد: هیچ‌ گاه کسی نتوانسته خود باوری ایرانی را تهدید کند، کسی نتوانسته ذهن و دانش ما را تحریم کند و در اوج تحریم‌ ها اقتدار ملی و افتخارات جوانان ما به دنیا ثابت کرده اقتدار ما تحریم پذیر نیست.

دست یاری به سوی جوانان دراز می‌کنیم

وی به تاسیس معاونت اقتصادی برای تمرکز روی مهمترین ابزار برای صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه علاقه‌مند است تا به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمت‌رسانی کند و حضور ما در اینجا هم گواه همین مهم است؛ اما در این مسیر به راهنمایی و اعلام نظر در مورد حوزه‌هایی که موردتوجه است، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: باید بدانیم امروز چه ساختارهایی می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند، بازارهای مورد نظری که به آن نیازمندید و ساختارهای کمک کننده به شما چه ساختارهایی هستند، لذا دست همکاری به سوی همه شما دراز کرده و طلب همفکری و همکاری می‌کنیم.

میراث واقعی انقلاب، خودباوری است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به خودباوری به عنوان میراث واقعی انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر به این پیام جاویدان امام راحل که فرموده اند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌ تواند بکند» فکر کنیم به خوبی درمی آبیم که اگر در حوزه فناوری هر قدر ما را تحریم کنند، هیچ کاری نمی‌توانند کنند؛ باید به نکاتی که مبنای باورهای ماست و باعث شده است 38 سال علی‌رغم همه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها بتوانیم با افتخار بگوییم که کشور اول اسلام هستیم، توجه شود.

وی تصریح کرد: امروز در حوزه علم و فناوری با افتخار می توانیم بگوییم که پنجمین تولیدکننده مهندس در دنیا هستیم و در میان 10 کشور اول در حوزه نانو و بایو قرار داریم و همه این توفیقات به خاطر آن است که نه‌تنها علم و دانشی که جوانان ایرانی دارند، بلکه باوری که آن‌ها دارند و باوری که مردم دارند می‌تواند راه گشای همه مشکلات باشد.

باید باری از دوش معیشت مردم برداریم

ظریف در ادامه به وظایف وزارت امور خارجه به عنوان کمک رسان جامعه اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه وظیفه کمک و توسعه این مسیر را دارد، ما در بخش سیاست خارجی وظیفه داریم که فشارها را به حداقل برسانیم و سیاست خارجی راهگشای توسعه اقتصادی باشد نه اینکه راه توسعه اقتصادی را ببندد.

وی ادامه داد: وظیفه ما در سیاست خارجی این است که باری را از دوش معیشت مردم برداریم؛ نه اینکه خودمان باری بر دوش معیشت مردم باشیم. ما تعهد می‌کنیم که تمام تلاش‌مان را در دولت دوازدهم برای انجام این وظیفه به کار ببریم و این آمادگی را داریم که هم از یاری شما استفاده کنیم و هرجا که توان داشته باشیم یار و همراه شما باشیم.

قابل توجه است که در این اجلاس شخصیت های مهمی از دولت دوازدهم چون سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، صادق‌حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، مرتضی سرمدی دستیار ویژه وزیر امور خارجه، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، سیدعلی اکرمی‌فر رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، حمیدرضا امیری نیا ریئس نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir