رویـدادهـا

با هدف احیا و آبدهی مجدد چاه‌های عمیق؛

ربات شیارزن چاه عمیق در پارک فناوری پردیس تولید شد

ربات شیارزن چاه عمیق در پارک فناوری پردیس تولید شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

محققان شرکت دانش بنیان ایده کاوان صنعت پردیس مستقر در پارک فناوری پردیس با سرمایه گذاری 10 میلیارد ریالی موفق به ساخت محصولی تحت عنوان ربات شیارزن چاه عمیق با هدف احیاء و آبدهی مجدد این چاه‌ها شدند.

به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، به دنبال کمبود آب در ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی کشورمان که در منطقه‌ای نیمه خشک واقع شده است، بسیاری از کشاورزان و صنعتگران برای بهره‌برداری بیشتر آب در مناطق مختلف به سمت حفر چاه‌های عمیق روی آورده‌اند. چاه هایی با عمق تقریبیِ 300 تا 500 متر که بعدها به دلیل فرسودگی و گرفتگی، پدیده فرونشست و رانش زمین را ایجاد می‌کنند.
حالا شرکت دانش بنیان ایده کاوان صنعت پردیس با سرمایه گذاری 10 میلیارد ریالی موفق به ساخت محصولی تحت عنوان ربات شیارزن چاه عمیق با هدف ایجاد شیار در دیواره چاه‌های آب و رفع انسدادهای آن به منظور احیاء مجدد این چاه‌ها شده است.
ابوالفضل حسنی مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده کاوان که مجموعه آنها عضو پارک فناوری پردیس است، با اشاره به ورود این مجموعه نوآور در سال 1391 به پارک فناوری پردیس افزود:
ابوالفضل حسنی مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده کاوان که مجموعه آنها در پارک فناوری پردیس مستقر است، گفت: این دستگاه در واقع چاه هایی که قبلا حفر شده است و دچار فرسودگی، گرفتگی شبکه، رسوب گرفتگی و در نهایت کاهش آبدهی شده اند را مجددا احیا می کند.
حسنی با اشاره به بومی سازی دوربین ویدئومتری چاه عمیق و دستگاه جک ترمیم چاه افزود: در واقع ما در ابتدا با دوربین بومی سازی شده عیوب و اشکالات موجود در داخل چاه را شناسایی و در مرحله بعد با دستگاه جک ترمیم، دفرمگی و انسداد چاه را برطرف و مجددا چاه را احیا و قابل استفاده می‌کنیم.
او با بیان اینکه شیارهای پیرامون لوله فلزی چاه‌های عمیق گاهاً به دلیل رسوبات املاح آب، آهک و ماسه یا ریزش چاه، دچار گرفتگی می‌شوند، افزود: این مساله به مرور زمان منجر به کاهش سرریز آب به داخل چاه و در نتیجه افت سطح آب و کاهش بهره‌وری آن می‌شود.
مدیرعامل این شرکت فناور اضافه کرد: برای رفع این مشکل، روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از کارآمدترین روش‌ها ایجاد شیار جدید با استفاده از دستگاه شیارزن (مشبک زن) جداره چاه است.
او تصریح کرد: دستگاه شیارزن طراحی شده با کاربری بسیار ساده و با کنترل چند دکمه از طریق دستگاه کنترل پنل، می‌تواند شیارهایی به طول 8 تا 10 سانتیمتر و عرض 2 تا 5 میلیمتر در جداره چاه ایجاد کند.
حسنی با بیان اینکه، این دستگاه به پاورپک داخلی مجهز است، افزود: دستگاه تولید شده بدون نیاز به ارسال شلنگ هیدرولیک به داخل چاه، قادر است عملیات شیارزنی را تا عمق 500 متری اجرا کند و پس از قرارگیری در عمق مورد نظر، سه بازوی نگهدارنده‌ خود تنظیم، دستگاه را در داخل لوله فیکس می‌کند تا امکان برش دقیق و بدون لرزش در چاه‌های به قطر 10 تا 16 اینچ فراهم شود و پس از ایجاد شبکه در دیواره چاه مجددا آبدهی چاه افزایش یافته و چاه احیا می‌شود.
او افزود: با این اقدام، چاهی را که حدود یک تا دو میلیارد ارزش دارد، دوباره به چرخه مصرف بازمی‌گردانیم و به بهره برداری می رسانیم و نیازی نیست که مجددا چاه جدیدی حفر شود. این در واقع عملیاتی است که بیشتر در کشورهای همچون ایران که با خشکسالی و کمبود آب مواجه است، کاربرد دارد که البته به نظر می‌رسد در آینده نزدیک کشورهای زیادی به این دستگاه نیاز خواهند داشت.
این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان با بیان اینکه، دو دستگاه بومی سازی شده شامل دوربین ویدئومتری چاه عمیق و دستگاه جک ترمیم چاه دارای نمونه خارجی هستند، افزود: البته نمونه خارجی این دستگاه ها بین یک تا یک و نیم میلیارد قیمت دارند اما ما این دو محصول را با قیمت بین 300 تا 500 میلیون عرضه می کنیم و در اختیار پیمانکاران داخلی قرار دهیم.
او با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم برای 25 نفر در این مجموعه دانش بنیان، ساخت «دوربین های ویدئومتری شبکه فاضلاب یا ربات بازرس شبکه فاضلاب»، «تونل های زیرزمینی و تاسیسات شهری»، «سایرو (Si-Ro)- ربات بازرس محیط» و «ربات رسوبزدایی و شستشوی مبدل‌ حرارتی» و همچنین «ربات های کاربردی در حوزه پتروشیمی و نفت» را از دیگر تولیدات این واحد فناور عنوان کرد.
حسنی در خصوص وضعیت صادرات محصولات این شرکت دانش بنیان نیز اظهار کرد: با وجود اینکه در حوزه داخلی موفق عمل کرده ایم و مجموعه به یک رشد بسیار خوبی رسیده است اما همچون بسیاری دیگر از شرکت های فناور که در تلاش برای تغییر فرهنگ اقتصاد کشور از خام فروشی به اقتصاد دانش بنیان هستند، با چالش فروش و بازار مواجه هستیم و به دلیل مشکلات تحریم ها و روابط خارجی محدودیت در صادرات داریم و نتوانسته ایم به شکل موثری در حوزه صادرات موفق عمل کنیم و نیازمند حمایت های جدی تر دولت هستیم.

آلبوم تصاویر
ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir