رویـدادهـا

نگاهی به دو دوره قبلی برگزار شده

رقابت علمی کنز در سومین گام

رقابت علمی کنز در سومین گام

با دیگران به اشتراک بگذارید

سومین دوره رقابت علمی کنز ویژه پژوهشگران و دانشمندان جهان اسلام زیر 45 سال و با هدف شناسایی برترین طرح‌ها برای حل مشکلات جوامع مختلف، به زودی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص)، برگزاری جايزه مصطفی(ص) به عنوان يكی از نمادهای شايستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسيد. اين جايزه كه به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثري نوآورانه در مرزهاي دانش تعلق می‌‌گيرد كه زمينه‌ساز بهبود زندگی بشريت باشد.

جایزه مصطفی(ص)، در گام‌های بعدی، رقابت‌ها و نشست‌های علمی را میان دانشمندان، پژوهشگران جوان و دانش‌آموزان مسلمان کشورهای مختلف طراحی و اجرا کرد. رقابت علمی کنز (knowledge Application and Notion for society )، به معنای کاربرد دانش و ایده برای جامعه دانشگاهی، مسابقه دانش‌آموزی نور برای نسل نوجوان و نشست‌های استپ (Science and Technology Exchange Program/ STEP) برای اساتید و دانشمندان، بخشی از این فعالیت‌هاست.

رقابت علمی کنز؛ از جمله فعالیت‌های بنیاد مصطفی(ص) با هدف تکمیل زنجیره ترویج و توسعه علم و فناوری  هر دو سال یکبار و برای اساتید و محققان جوان جهان اسلام و حداکثر تا ۴۵ سال برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت علمی از جهت حداقل سنی با محدودیت روبرو نیستند و حتی دانشجوی ۲۰ ساله‌ای که دستاورد قابل عرضه‌ای داشته باشد می‌تواند در این رقابت شرکت کند. تعریف جهان اسلام در این رقابت علاوه بر کلیه مسلمانان جهان، غیرمسلمانان ساکن کشورهای اسلامی را هم دربر می‌گیرد.

دوره اول رقابت علمی کنز؛ 1397 و آغاز راه

اولین دوره این رقابت در سال ۱۳۹۷ و در ۵ حوزه سلامت، انرژی، اقتصاد، آب و محیط زیست و فناوری اطلاعات برگزار شد. فراخوان این رقابت از بهمن 1396 منتشر شده بود و علاقه‌مندان تا پایان خرداد 1397 وقت داشتند فايل تصويری 3 تا 5 دقیقه‌ای از دستاوردهای علمی خود در حوزه‌های یادشده مبنی بر ارائه راهكارهای مبتنی بر علم برای پاسخ به مسائل جوامع بشری به بنیاد مصطفی(ص) ارسال می‌کردند.

این دوره از رقابت علمی کنز، با مشارکت 1045 نفر (753 دانشجو و 292 عضو هیأت علمی) و دریافت 590 اثر از 15 کشور اسلامی برگزار شد.

به گفته رئیس رقابت علمی كنز در آن دوره، 152 اثر در حوزه سلامت، 136 اثر در فناوری اطلاعات و ارتباطات، 154 اثر در آب و محیط زیست، 95 اثر در انرژی و 54 اثر در حوزه اقتصاد به دست داوران رسید.

سعید سهراب‌پور گفته بود: علاوه بر ایران 36 اثر از كشورهای عمان، مالزی، عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، اردن، تونس، بنگلادش، اندونزی، نیجریه، مصر و قزاقستان به دبیرخانه رسید و 70 درصد از شركت كنندگان آقا و 30 درصد خانم بودند. از مجموع هزار و 45 شركت كننده در این رقابت علمی 753 نفر دانشجو و پژوهشگر و 292 نفر عضو هیات علمی زیر 45 سال بوده اند.

همچنین درآیین پایانی اولین دوره رقابت علمی کنز که 21 آبان 1397 در تالار مولوی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، درآیین پایانی اولین دوره رقابت علمی کنز به نفرات اول هر حوزه نشان طلا و لوح تقدیر، به سه نفر برگزیده در رقابت علمی کنز سه نشان طلای 60،40 و 20 گرمی و به سه نفر از کشور مالزی و یک نفر از کشور پاکستان در حوزه محیط زیست، دیپلم افتخار اهدا شد.همچنین از سه ایده برتر در مسابقه 30 در 30 تقدیر شد.

در حوزه سلامت، سعید بهزادپور از ایران؛ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، محمدمهدی کیانی از ایران؛ در حوزه آب و محیط زیست، صادق صادق زاده از ایران؛ در حوزه انرژی، بهنام مستاجران از ایران و در حوزه اقتصاد، عبدالرحیم عبدالصمد از مالزی است.

همچنین منتخبین رقابت علمی کنز در زمینه ارائه برتر، سعید بهزادپور، نفر اول؛ صادق صادق زاده، نفر دوم؛ مهدی قدیانی، نفر سوم است که به ترتیب نشان طلای 60 گرمی، 40 گرمی و 20 گرمی را دریافت کردند.

با توجه به اینکه آثار حوزه محیط زیست در رده­های بالای علمی قرار داشت، به سه نفر از کشور مالزی و یک نفر از کشور پاکستان در حوزه محیط زیست نیز دیپلم افتخار اعطا شد.

دومین رقابت علمی کنز با چالش‌ها و حوزه‌های جدید

فراخوان دومین دوره این رقابت از 15 تیر 1400 (با توجه به شیوع کرونا با کمی تاخیر) منتشر شد و علاقه‌مندان و پژوهشگران تا 29 مهر فرصت داشتند ایده‌های خود را در حوزه‌های رقابت‌ این دوره ارسال کنند. آیین پایانی و معرفی ایده‌های برتر و شایسته تقدیر نیز اردیبهشت 1401 و همزمان با نمایشگاه اینوتکس 2022 (23 اردیبهشت 1401) برگزار شد.

دومین دوره رقابت علمی کنز در دو بخش آزاد و چالش‌ها، شش حوزه علمی و فناوری؛ شامل آب، محیط زیست و انرژی، سلامت و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، حمل و نقل، و یک حوزه ویژه برای سال 1400 یعنی حوزه معدن و صنایع معدن، میزبان طرح‌های فناورانه علاقه‌مندان بود.

همچنین در این دوره 13 پاویون بین‌المللی در رقابت علمی کنز حضور داشتند که تعدادی از آنها از کشورهای ایران، پاکستان، هند و عمان و تعدادی دیگر مربوط به نهادهای بین‌المللی بودند. در این دوره رقابت علمی کنز این پاویون‌ها 63 چالش معرفی کردند و پژوهشگران در راستای حل این چالش‌ها، راهکارهای علمی و فناورانه ارائه دادند.

این پاویون‌ها شامل پارک علم و فناوری سمنان، پژوهشکده سیاست­گذاری شریف، دانشگاه سلطان قابوس عمان، دانشگاه کامست اسلام‌آباد COMSATS، فدراسیون جهانی علم، کرسی ارتباطات علم و فناوری در برنامه دانشگاه‌های همزاد و کرسی‌های یونسکو/ UNESCO UNITWIN UCCST، پارک علم و فناوری ملی پاکستان، شبکه پارک‌های علم و فناوری اسلامی، مرکز بین‌المللی تحقیقات علوم شیمی و زیست‌شناسی دانشگاه کراچی پاکستان، دانشگاه پنجاب مرکزی، شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی یوسرن/USERN  و کمیته دائم همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی/ COMSTECH بود.

به گفته رئیس دومین دوره رقابت علمی کنز در این دوره ۶۵۸ اثر از دانشمندان 25 کشور جهان شامل ۲۳۳ اثر در حوزه سلامت و فناوری پزشکی، ۲۲۹ اثر در حوزه آب، محیط زیست و انرژی، ۳۱ اثر در حوزه معدن و صنایع معدنی، ۴۷ اثر در حوزه اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، ۷۷ اثر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ۴۱ اثر نیز در حوزه حمل و نقل توسط دبیرخانه رقابت دریافت شده است.    

سعید سهراب پور در این مورد گفت: ۲۰ طرح از کشورهای ایران، مالزی و بنگلادش در مرحله اول انتخاب و در نهایت ۶ اثر به عنوان طرح‌های برگزیده دومین دوره رقابت علمی کنز معرفی و تجلیل می‌شوند.

در گروه آب، محیط زیست و انرژی، مهدی ملکی، وو‌جای لای از مالزی، هادی عطاپور و حامد صادقی به عنوان منتخب اولیه معرفی و در نهایت مهدی مالکی به عنوان برگزیده شناخته شد‌.

در بخش اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، حسن بان، مهدی نوری و سعیده ممتازی به عنوان منتخب اولیه معرفی شدند و سعیده ممتازی برگزیده شد.

در گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز حسین ذبیحی، مهرداد آقامحمدعلی کرمانی و محمدعلی اخایی منتخب اولیه و اخایی برنده نهایی معرفی شد.

در گروه معدن و صنایع معدنی نیز حسین ملایمت، ایرج ارسلان سراج، آیدا میرحیداری منتخب اولیه شدند و این بخش برگزیده نهایی نداشت.

در گروه سلامت و فناوری پزشکی نیز ۴ نفر معرفی شدند؛ محمدعلی خیامیان، علیرضامیرباقری، خانم پیک سی چیا ( Pike See Cheah) از مالزی و سیدعلی موسوی شایق، به عنوان منتخب اولیه معرفی شدند که پیک سی چیا و علی موسوی شایق به صورت مشترک برگزیده نهایی شدند.

در گروه حمل و نقل نیز سعید بستان منش، ریپون هور، امیرحسین مقدم سلطانی به عنوان منتخب اولیه و سعید بستان­منش به عنوان برگزیده معرفی شد.

برگزیدگان این دوره رقابت علمی کنز غیر از جوایز دریافت شده از بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) از وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک توسعه تعاون برای توسعه طرح­های خود برخوردار می­شوند. همچنین پارک فناوری پردیس نیز ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای همکاری با برگزیدگان اهدا می­کند.

جوایز برگزیدگان این رویداد شامل لوح تقدیر و مدال رقابت علمی کنز، ۵ نشان طلای ۳۰ گرمی، کمک‌هزینه ۲۰۰۰ دلاری فرصت مطالعاتی و امتیاز ویژه بهره‌برداری از بسترهای شبکه‌سازی بنیاد مصطفی(ص) است.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir