رویـدادهـا

به بهانه بیست سالگی پارک و برگزاری طرح نشان جام جم؛

زیست بوم نوآوری به‌همراهی رسانه‌ها برای ترویج نام و نشان نوآوران نیازمند است

زیست بوم نوآوری به‌همراهی رسانه‌ها برای ترویج نام و نشان نوآوران نیازمند است

با دیگران به اشتراک بگذارید

تا دو دهه قبل، پارک های علم و فناوری تشكیلاتی كاملا جدید در زیست بوم علمی ایران محسوب می شدند، فضاهایی که کمتر کسی فکر می کرد، روزی اینچنین منجر به رشد اقتصادی و رونق تولید در کشور شوند.

با توسعه فضای علمی کشور در اواخر دهه 70، دانشگاه ها دیگر جوابگوی رشد صنعتی و فزاینده علمی، همچنین ایجاد فضای مورد نیاز برای شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در این حوزه نبودند. در همین روزها بود که ایده راه‌اندازی پارک فناوری پردیس در مجاورت تهران شکل گرفت. جایی که بر پایه این چشم‌انداز راهبردی تأسیس شد كه در آینده‌ای نزدیك بتواند به کانون توسعه تكنولوژی پیشرفت، تبدیل شود.

پس از شکل گیری پارک فناوری پردیس، در همان سال‌های ابتدایی شرکت‏های مختلفی در مجموعه پارک مستقر شدند. با افزایش حضور شرکت‌های دانش بنیان در پارک، عملیات اجرایی آماده سازی پردیس دانش (فاز 2) به وسعت 18 هكتار در سال 92 آغاز شد و هم اکنون این بخش از پارک نیز اکوسیستمی از شرکت های نوآوری است که پیشبرد اهداف علمی کشور کمک می کنند.

فازهای سه به متراژ 34 هکتار و فاز 4 به متراژ 18 هکتار فازهای بعدی این پارک محسوب می شوند که عملیات اجرایی برای ساخت و بهره برداری از آن ها در دست اقدام است و  اخیراً نیز قرارداد توسعه 280 هکتاری این پارک به امضای وزارت مسکن و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران رسیده است.

با رشد کمی و کیفی پارک، حالا ناحیه نوآوری پرديس به‌عنوان مهم‌ترين و بزرگترين ناحیه نوآوری كشور، تجاري‌سازي دستاوردهاي فناوران و ايجاد بستر مناسب براي رشد فناوري و توسعه بازار شركت‌هاي دانش‌بنيان را هدف خود قرار داده است. ناحیه‌ای که با توسعه شعب خود در غرب تهران (کارخانه نوآوری آزادی) و شمال شرق شهر تهران (کارخانه نوآوری های وی) تلاش کرده تا شمول خدمات خود به نوآوران و فناوران را هر چه بیشتر گسترده سازد.

این زیست بوم فناوری کشور توانسته با آمار اشتغال بیش 6500 نفری، صادرات 27میایون یورویی و فروش داخلی 112000 میلیارد ریالی نقش موثری در پیشرفت علم و فناوری در سطح ملی داشته باشد؛ به گونه‌ای که ناحیه نوآوری پردیس به شاخص‌ترین مرکز توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی فناوری و نوآوری‌ها در کشور به حساب می‌آید.

پارك فناوری پردیس امسال بیستمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد و برنامه ریزی ها افق های روشنی در برابر این پارک قرار داده است.

اما نکته مورد توجه اینجاست که هنوز هم نواحی نوآوری مانند پارک فناوری پردیس و شرکت‌های حاضر در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، نیازمند معرفی بهتر در رسانه ها برای شناخت بیشتر مردم، کارآفرینان و تولید کنندگان است.

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت تبلیغی رسانه‌ها از کسب و کار ایرانی، موسسه جام جم اقدام به برگزاری طرح نشان ایرانی با هدف کمک به اقتصاد دانش بنیان و توسعه کسب و کار‌های نوپا نموده است.

کمک به فعالان حوزه کسب و کار و حمایت و پشتیبانی از تیم‌های جوان و شاداب که با سرمایه‌های حداقلی کار می‌کنند از جمله اقدامات مفید در این طرح است که می تواند به رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور ختم شود.

پارک فناوری پردیس با حضور بیش از 400 شرکت دانش بنیان و فناور، محلی برای رشد ایده‌ها و فناوری های نوین است که به صنعت گره خورده و معرفی و توجه به آن می تواند به روند افزایش دانش و ثروت در کشور منجر شود.

 تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شركت‌های فناور و دانش بنیان از مهمترین ماموریت‌های پارک فناوری پردیس و پارک های فناوری دیگر است که برگزاری طرح های مانند نشان ایرانی می تواند در معرفی هرچه بهتر این دستاورد مفید واقع شود.

ایجاد محیطی مناسبِ کسب‌وکار برای فعالیت و حضور حرفه‌ای شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در جهت حفظ نخبگان و جذب متخصصین ایرانی غیرمقیم و فناوران خارجی؛ برآورده نمودن نیازهای پیچیده فناوری کشور و منشأ شکل‌گیری چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقاء و انتشار آن نیز از دیگر فعالیت های پارک فناوری پردیس است که در قالب طرح های نظیر نشان ایرانی قابل ارائه و می تواند در جذب مخاطبان هدف موثر واقع شود.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir