رویـدادهـا

رئیس پارک فناوری پردیس در بیست و یکمین اجلاس سالیانه پارک مطرح کرد:

سرمایه گذاری 8300 میلیارد تومانی بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس/ صرفه جویی 600 میلیون یورویی شرکت های عضو پارک

سرمایه گذاری 8300  میلیارد تومانی بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس/ صرفه جویی 600 میلیون یورویی شرکت های عضو پارک

با دیگران به اشتراک بگذارید

رئیس پارک فناوری پردیس در بیست و یکمین اجلاس سالیانه این پارک با اشاره به گردش مالی 128 هزار میلیارد تومانی پارک فناوری پردیس در سال 1401 گفت: شرکت های عضو پارک با بومی‌سازی دانش و فناوری‌ها و تولید محصولات های‌تک در داخل کشور، مانع از خروج ارز از کشور به میزان 600 میلیون یورو شدند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس در بیست و یکمین اجلاس سالیانه پارک که عصر امروز برگزار شد با اشاره به فعالیت 22 ساله پارک گفت: در سال 1401، فروش داخلی شرکت‌های عضو پارک 42 هزار میلیارد تومان، با گردش مالی بالغ بر 128 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به تولید 2242 محصول در پارک فناوری پردیس افزود: بیش از 23 محصول شرکت های عضو به 14 کشور صادر شده و این شرکت ها توانسته اند در سال 1401، با بومی‌سازی دانش و فناوری‌ها و تولید محصولات های‌تک در داخل کشور، مانع از خروج ارز از کشور به میزان 600 میلیون یورو شوند.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس

صفاری نیا گفت: میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال 1401 در پارک فناوری پردیس بالغ بر 8300  میلیارد تومان بوده است. با احتساب این سرمایه گذاری، مجموع میزان سرمایه‌گذاری انجام شده از بدو تاسیس پارک تاکنون بیش از 25000 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 326 هزار مترمربع فضاهای پژوهش و فناوری توسط بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس ایجاد شده که 11 درصد آن برای سال 1401 می باشد. مجموع فضای طراحی شده در پارک توسط بخش خصوصی، تاکنون بیش از 1 میلیون مترمربع می باشد.

طراحی و رونمایی از طرح گواهی و تضمین کیفیت محصولات پارک فناوری پردیس

صفاری نیا در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تلاش پارک برای توسعه بازار محصولات واحدهای فناور عضو گفت: یکی از برنامه های مهم در جهت توسعه بازار محصولات واحدهای فناور عضو که با همکاری صندوق توسعه فناوری‌های نوین طراحی و اجرا شد، رونمایی از «طرح گواهی و تضمین کیفیت محصولات پارک» (Made in PTP)‌ بود که موجب کاهش ریسک خریداران محصولات دارای این گواهی ها می‌شود.

اقدامات پارک فناوری پردیس در راستای قانون جهش تولید دانش بنیان

رئیس پارک فناوری پردیس اقدامات ستادی پارک در راستای وضع و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز را از جمله برنامه های این مجموعه برشمرد و گفت: در راستای وضع و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز و حمایتگر از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در سال1401، پیگیری جهت تدوین و تصویب بند چ ماده 8 قانون جهش تولید دانش بنیان و همکاری در تدوین آیین‌نامه اجرایی این بند(احیای معافیت مالیات حقوق کارکنان واحد فناور مستقر در پارکهای فناوری کشور) انجام شد.

تامین نیازهای فناورانه صنایع بزرگ کشور در پارک فناوری پردیس

صفاری نیا که در بیست و یکمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس سخن می گفت، در خصوص تامین نیازهای فناورانه صنایع بزرگ کشور در پارک فناوری پردیس گفت: پارک فناوری پردیس در تامین نیازهای فناورانه صنایع بزرگ کشور با تکیه بر توان تخصصی و فنی شرکت های عضو، ایفای نقش می کند.

برگزاری 15 پاویون شرکت های عضو پارک در نمایشگاه های تخصصی و بین المللی، برگزاری 20 نشست تخصصی با هدف رفع نیازهای صنایع، برگزاری 10 تور فناوری شرکت های دانش بنیان از زیرساخت های صنایع کشور، افتتاح دفتر شرکت پالایش نفت تهران و شرکت پتروشیمی کارون در پارک و برگزاری نشست تجاری بین‌المللی میان ایران و ونزوئلا از جمله اقدامات پارک فناوری پردیس در جهت رفع نیازهای فناورانه صنایع بود که صفاری نیا به آنها اشاره کرد.

وی افزود: انعقاد 15 تفاهمنامه و موافقتنامه بین شرکت های فناور و صنایع به ارزش حدود 400 میلیارد تومان، تشکیل 235 میلیارد تومان کنسرسیوم دانش بنیان با اجرای پروژه های فناورانه در صنایع دولتی، تعریف 70 پروژه فناورانه در صنایع دولتی، شناسایی بیش از 500 تقاضای فناورانه در صنایع دولتی و انعقاد 83 میلیارد تومان قرارداد بومی سازی فناوری با مشارکت پارک نتایج اقدامات پارک فناوری پردیس در رفع نیازهای فناورانه صنایع بوده است.

جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور در پارک فناوری پردیس

صفاری نیا در بخش دیگری از گزارش فعالیت های پارک فناوری پردیس در سال 1401 گفت: پارک فناوری پردیس توانسته است با جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور، زمینه‌ اشتغال و همچنین فعالیت شرکت‌های تاسیس شده توسط آنها را فراهم آورد و به عنوان برترین پارک فناوری در جذب این نخبگان در کشور محسوب شود.

وی افزود: مطابق آمار، 40 نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور در سال های گذشته جذب پارک فناوری پردیس شده‌اند که منجر به ایجاد اشتغال برای 167 نفر در 32 شرکت شده است.

برنامه های ملی و بین المللی پارک فناوری پردیس

صفاری نیا با اشاره به مدیریت و توسعه شبکه فن‌بازار ملی ایران به عنوان بازار تبادل فناوری در کشور توسط پارک فناوری پردیس گفت: در حال حاضر این شبکه دارای 36 دفتر فن‌بازار منطقه ای و تخصصی در سطح استان‌های کشور است. عملکرد اقتصادی شبکه فن بازار ملی ایران طی سال‌های 1399 تا 1401 بیش از هزار میلیارد تومان شامل بازاریابی و فروش محصولات و جذب سرمایه برای پروژه های فناورانه بوده و تاکنون 26000 محصول و تقاضای فناوری در سامانه فن بازار ثبت شده است.

برگزاری نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری با نام Inotex را از دیگر برنامه های سالانه پارک فناوری پردیس بود که صفاری نیا به آن اشاره کرد و گفت: در دوازدهمین دوره خود(INOTEX2023) به عنوان بزرگترین محل گردهمایی اجزای مختلف زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، شاهد حضور بیش از 100 هزار بازدید کننده از 20 کشور در نمایشگاه و حضور بیش از 400 شرکت و استارتاپ بوده است. در نتیجه این رویداد 277 میلیارد تومان، در قالب 53  قرارداد و تفاهم نامه منعقد شد.

رئیس پارک فناوری پردیس گفت: ترویج و توسعه زیست بوم کارآفرینی در کشور ماموریت ملی دیگری است که توسط مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس پیگیری می شود. در حال حاضر 24 فضای کار اشتراکی و 76 شتابدهنده با اشتغال 5000 نفری در قالب تیم های استارتاپی و نوپا از مرکز شتابدهی گواهی‌نامه عضویت اخذ کرده‌اند.

صفاری نیا برگزاری نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) را از اقدامات بین المللی پارک فناوری پردیس برشمرد و افزود: با ابتکار دبیرخانه شبکه انتقال فناوری D8، چهارمین دوره نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) در سال 1401 برگزار شد. در این نشست 10 تفاهم‌نامه و قرارداد انتقال فناوری به ارزش 31.5 میلیون یورو بین شرکتهای ایرانی و سرمایه‌گذاران و مشتریان خارجی منعقد شد.

وی افزود: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با حمایت و همکاری پارک فناوری پردیس برنامه‌های مختلفی را به منظور ترویج و توسعه علم و فناوری در سطح جهان اسلام انجام می‌دهد که از جمله این برنامه ها می توان به  برگزاری سومین دوره‌ی رقابت علمی کَنز(KANZ) ، برگزاری پنجمین مسابقه دانش‌آموزی نور و داوری آثار دریافتی برای پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) اشاره کرد.

بازدیدهای داخلی و بین المللی از پارک فناوری پردیس

صفاری نیا در خصوص بازدیدهای داخلی و بین المللی از پارک نیز گفت: پارک فناوری پردیس یکی از مقاصد جذاب برای بازدید هیات های سیاسی و تجاری داخلی و خارجی است. در سال 1401 بیش از 120 هیات داخلی و 70 هیات خارجی در سطوح مختلف از پارک بازدید کردند. همچنین بیش از 3700 دانش آموز و دانشجو در قالب 142 گروه راهیان پیشرفت از پارک و شرکت‌های عضو بازدید کردند.

عملكرد ستاد پارک فناوری پردیس در سال 1401

صفاری نیا با اشاره به فعالیت ستادی پارک فناوری پردیس در تسهیل فعالیت شرکت های عضو گفت: به منظور حمایت از شرکت های عضو پارک در جهت تسهیل تجاری سازی محصولات فناورانه در سال 1401، 63 میز ارائه خدمات مشاوره، 3270 نفر ساعت آموزش و بیش از 500 مورد خدمت تخصصی کسب و کار به اعضای پارک ارائه شده است.

وی ایجاد 1150 فرصت شغلی، فعالیت 44 نفر در قالب طرح دستیار فناوری و 30 نفر از متخصصان نیز در قالب دوره نظام وظیفه تخصصی در شرکت‌های عضو پارک را از دیگر اقدامات پارک فناوری پردیس در جهت تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان کشور عنوان کرد.

رئیس پارک فناوری پردیس ضمن اشاره به برگزاری دوره های توانمندسازی صدف توسط پارک گفت: در سال گذشته، 4670 نفر در قالب طرح صدف در استان های مختلف کشور دوره‌های آموزشی و توانمندسازی را برای آمادگی و ورود به بازار کار گذراندند.

صفاری نیا افزود: در راستای کمک به تامین مالی مورد نیاز واحدهای فناور و دانش‌بنیان در سال 1401، ارائه تسهیلات، صدور ضمانتنامه و سرمایه‌گذاری در طرح‌های شرکت‌های فناور با ارزش اقتصادی بالغ بر 1560 میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه فناوری‌های نوین انجام شده است.

وی ادامه داد: پارک فناوری پردیس با دو شعبه خود، پس از گذشت دو دهه به محدوده عملیاتی با مساحت بیش از 470 هکتار توسعه یافته است. 441 عضو اصلی پارک در کنار استارتاپ‌های مستقر در کارخانه‌های نوآوری، فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده‌های نوآوری، خانواده پارک فناوری پردیس را تشکیل می دهند که بیش از 8000 نفر پرسنل در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند.

صفاری نیا در پایان گفت: 205 شرکت تملیکی، 60 شرکت استیجاری، 54 شرکت عضو شعب، 90 تیم نوپا و 32 کارگزار خدمات تخصصی اعضای خانواده پارک فناوری پردیس را تشکیل می دهند. همچنین 190 استارتاپ در شعب پارک فناوری پردیس مشغول به فعالیت هستند. 76 شتابدهنده نوآوری شامل 1000 استارتاپ نیز از دیگر بخش های پارک فناوری پردیس هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir