رویـدادهـا

امضای تفاهم‌نامه تبدیل کارخانه آریا به «کارخانه نوآوری آریا» با حضور سورنا ستاری

سومین شعبه پارک فناوری پردیس در تهران تاسیس می‌شود

سومین شعبه پارک فناوری پردیس در تهران تاسیس می‌شود

با دیگران به اشتراک بگذارید

بعد از تاسیس کارخانه‌های نوآوری آزادی و های‌وی، سومین شعبه پارک فناوری پردیس در تهران با تبدیل کارخانه آریا به «کارخانه نوآوری آریا» تاسیس می‌شود. مراسم امضای تفاهم‌نامه تاسیس «کارخانه نوآوری آریا» امروز با حضور «سورنا ستاری» معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، «مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، امروز طی مراسمی، تفاهم‌نامه تاسیس کارخانه نوآوری آریا میان پارک فناوری پردیس و شرکت آریاالکترونیک ایران به عنوان مالک کارخانه آریا، امضا شد. طی این تفاهم‌نامه که در حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امضا شد، از این پس کارخانه آریا در قالب کارخانه نوآوری آریا و به عنوان شعبه سوم پارک فناوری پردیس فعالیت خواهد کرد.

حمایت همه جانبه دولت از تاسیس کارخانه‌های نوآوری

در این مراسم سورنا ستاری در رابطه با ایجاد فضاهای نوآوری در کشور بیان کرد: کارخانه‌های نوآوری از ابداعات جدید ما هستند. در این سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر ایجاد فضای نوآوری، به‌خصوص از طرف دولت صورت گرفته اما تفاوت کارخانه‌های نوآوری این است که بخش خصوصی برای ایجاد فضا سرمایه‌گذاری می‌کند.

ستاری ضمن تبریک به بخش خصوصی برای تبدیل این فضای فوق‌العاده درون شهری به کارخانه نوآوری گفت: حضور ما در اینجا به معنای حمایت همه‌جانبه معاونت علمی و فناوری و دولت از این حرکت است. امیدواریم در آینده چندین هزار جوان در شرکت‌های خود در این مراکز فعالیت و محصولات خود را تجاری سازی کنند.

وی در انتها در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با توسعه مفهوم شهر هوشمند، افزود: شهر هوشمند یک اکوسیستم لازم دارد. داشتن مراکزی برای جوانان جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری یکی از بخش‌های شهر هوشمند است و از این جهت کارخانه‌های نوآوری بخشی از شهر هوشند محسوب می‌شوند.

یک کارخانه نوآوری برای فعالان استارتاپی شرق تهران

در این مراسم مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس ضمن تشکر از هیئت مدیره کارخانه آریا و ابزار امیدواری برای استقرار تیم‌ها در کارخانه نوآوری آریا طی چندماه آینده، اظهار داشت: ما در حال حاضر 25 هزار مترمربع فضا در شعب در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: 17هزار مترمربع در کارخانه نوآوری آزادی و 3 هزارمترمربع در کارخانه نوآوری های‌وی در حال استفاده توسط فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری است. با تاسیس کارخانه نوآوری آریا 18هزار متر مربع به فضای استقرار شرکت‌ها اضافه خواهد شد.

رئیس پارک فناوری پردیس افزود: در کارخانه‌های نوآوری های‌وی و آزادی 10 شتاب‌دهنده و 3فضای کار اشتراکی (دو فضای کار اشتراکی در آزادی و یک فضای کار اشتراکی در های‌وی) مستقر هستند. نزدیک به 200 شرکت با 1500 پرسنل در کارخانه‌های های‌وی و آزادی مشغول به کار هستند و نزدیک به 150 محصول در این دو کارخانه تولید می‌شود.

صفاری‌نیا در انتهای سخنانش ضمن ابراز امیدواری از تاسیس این شعبه بیان کرد:با توجه به اینکه فضای استارتاپی در شرق تهران فقیر و کم است و عمده تیم‌ها به مرکز و غرب تهران رفته‌اند،این فضا زیرساخت خوبی است که برای تیم‌های شرق تهران فراهم شده است. به زودی با بازسازی که قرار است صورت گیرد شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی امکان استقرار تیم‌ها را فراهم می‌‎آورند.

تمرکز کارخانه نوآوری آریا بر حوزه سخت‌افزار خواهد بود

مهدی عظیمیان مدیر امور شعب پارک فناوری پردیس نیز درحاشیه این مراسم در رابطه با علت انتخاب کارخانه آریا به عنوان سومین شعبه پارک فناوری پردیس در تهران، تشریح کرد: بعد از راه‌اندازی کارخانه ‌های نوآوری آزادی و های‌وی بالغ بر 10 درخواست برای ایجاد شعبه جدید پارک داشتیم. این درخواست‌ها در کمیته‌ای مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با درخواست شرکت آریا الکترونیک، مالک کارخانه آریا موافقت شد.

او در مورد دلایل این انتخاب گفت: از دلایل مهم این موافقت می‌توان به موقعیت جغرافیایی این کارخانه در شرق تهران اشاره کرد. در واقع موقعیت جغرافیایی این کارخانه به ما کمک می‌کند که خلا حضور شتابدهنده‌ها و استارتاپ‌ها در شرق تهران را پوشش دهیم.

وی افزود: نزدیکی این کارخانه به دانشگاه علم‌وصنعت هم مزید بر علت بود. از سوی دیگر فاصله کوتاه کارخانه نوآوری آریا تا ایستگاه متروی فرهنگسرا زمینه را برای دسترسی آسان افراد به این کارخانه فراهم می‌کند. ظرفیت خوب این کارخانه از نظر زیربنا، زیرساخت و تاسیسات نیز از علل دیگر ما برای انتخاب آن به عنوان سومین شعبه پارک فناوری پردیس است.

عظیمیان در رابطه با فرآیند تبدیل کارخانه آریا به کارخانه نوآوری آریا بیان کرد: بعد از عقد قراداد، تابلو کارخانه آریا به تابلو کارخانه نوآوری آریا تغییر کرده و نصب خواهد شد. پس از آن به تدریج واگذاری فضا به متقاضیان شامل شتابدهنده‌ها، فضاهای کاری اشتراکی، مراکز نوآوری و استارتاپ‌هایی که متقاضی فضای نیمه‌کارگاهی هستند، آغاز می‌شود.

او در رابطه با زمان بهره‌برداری از کارخانه نوآوری آریا تصریح کرد: تمام سوله‌های این کارخانه به دلیل قدیمی‌بودن نیازمند بازسازی هستند. بنابراین بعد از واگذاری فضا به متقاضیان ،زمانی جهت بازسازی و تعمیر مجموعه نیاز است. پیش‌بینی می‌کنیم این بازسازی به یک سال زمان نیاز داشته باشد. در واقع متقاضیان بعد از اجاره فضا می‌توانند فرآیند بازسازی را آغاز کنند و بعد در فضا مستقر شوند.

مدیر امور شعب پارک فناوری پردیس همچنین در رابطه با جزئیات این تفاهم‌نامه تشریح کرد: فرآیند عضویت و استقرار در کارخانه نوآوری آریا مشابه عضویت در شعب دیگر پارک خواهد بود . اما در ابتدای تاسیس استقرار در فضای این کارخانه به معنای عضویت در آن نیست. ما در ابتدا درخواست شتاب‌دهنده‌های متقاضی را بررسی کرده و در گام بعدی به درخواست‌های استارتاپ‌های کوچکِ نیازمند فضا رسیدگی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های مستقر در کارخانه‎های نوآوری برای به رسمیت شناخته شدن عضویتشان در پارک فناوری پردیس، باید در سایت پارک درخواست عضویت خود را ثبت کرده، فرآیند عضویت را سپری کنند. در نهایت بعد از پذیرفته شدن می‌توانند مشابه شرکت‌های دیگر عضو پارک از مزایا و منافع استفاده کنند.

عظیمیان در رابطه با حوزه کاری شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌هایی که می‌توانند در کارخانه نوآوری آریا مشغول به‌کار شوند توضیح داد: تمرکز بیشتر ما بر جذب فعالان حوزه‌های سخت‌افزاری و محصول محور است. تصمیم گرفته‌ایم در کارخانه نوآوری آریا میزبان شتابدهنده‌هایی باشیم که در حوزه تکنولوژی‌های سخت (Hard Tech) فعالیت دارند. اما درنهایت محدودیتی برای بررسی درخواست متقاضیان حوزه‌های دیگر که نیازمند فضا برای استقرار هستند، نداریم.

وی در رابطه با طراحی بخش ‌های مختلف کارخانه نوآوری آریا افزود: دسته‌بندی مشابهی برای طراحی تمامی کارخانه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس وجود دارد.

مدیر امور شعب پارک فناوری پردیس ادامه داد: برای کارخانه نوآوری آریا نیز سه بخش اول زنجیره تجاری‌سازی شامل برگزاری رویدادهای کارآفرینی در این فضا، استقرار فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده‌ها را پوشش می‌دهیم.

وی اضافه کرد: مکمل این سه بخش حضور استارتاپ‌ها در کارخانه است. همچنین آماده هستیم فرصتی را برای حضور سرمایه‌گذاران، وی‌سی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم کنیم. در نهایت سعی داریم میزبان اجزای مختلف اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری باشیم و کمک کنیم اتفاقات خوبی برای زیست بوم نوآوری کشور رقم بخورد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir