رویـدادهـا

روایتی از افتتاح اولین شعبه پارک فناوری پردیس

شروع یک زندگی جدید در کارخانه نوآوری آزادی

شروع یک زندگی جدید در کارخانه نوآوری آزادی

با دیگران به اشتراک بگذارید

کارخانه نوآوری آزادی به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس با تأمین فضا، تجهیزات و کارشناسان آن حوزه مطابق با نیازهای کاربران و با رویکرد احترام به نحوه‌ عملکرد و استفاده‌ آنها از کلیه امکانات، زمینه‌ مناسبی را برای تبادل ایده، افکار و تکنولوژی در میان جامعه‌ نوآور و خلاق فراهم می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از خبرگزاری آنا، با توجه به روند رو به رشد توسعه فناوری و تکنولوژی و به تبع آن اهمیت یافتن نقش خلاقیت، نوآوری و هدایت ایده‌های جدید جهت توسعه‌ جوامع، ضرورت ایجاد مراکز نوآوری به‌عنوان فضاهای جمعی و مشارکتی جهت بهره­‌گیری از پتانسیل‌ها در تمام جوامع و دولت‌ها امری ضروری است.

هدف اصلی این مراکز ایجاد فضایی مناسب، به‌عنوان پلتفرم ایده­‌پردازی است که در اختیار طبقه خلاق و مستعد قرار می‌گیرد و با ایجاد بستری مناسب جهت بقای ایده، آن را هدایت می‌کنند.

در این مقاله به بررسی کارخانه نوآوری آزادی، فضای کار اشتراکی زاویه و کارگاه نوآوری هفت و هشت دیبا می‌پردازیم.

کارخانه نوآوری آزادی؛ اولین شعبه پارک فناوری پردیس

کارخانه نوآوری آزادی در غرب میدان آزادی شهر تهران واقع شده و به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز فعالیت استارتاپ‌ها در خاورمیانه در حال فعالیت است. این مرکز نوآوری به‌منظور سهولت دسترسی تیم‌های کارآفرین به زیرساخت‌ها و کلیه امکانات مورد نیازشان و همچنین هم‌افزایی فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها برپا شده ‌است تا در فضایی پویا به نوآوری و خلاقیت بپردازند.

این مرکز نوآوری با مساحت ۱۸۰۰۰متر مربع بنا شده که شامل بخش‌های: تعاونی، نگهبانی، ساختمان­های عمومی، ۱۰ سوله هزار متری و فضای باز (لنداسکیپ) است .

این کارخانه در گذشته متعلق به کارخانه الکترودسازی آما (کارخانه‌ تولید الکترود) در ایران بوده که در زمان تاسیس خود نماد تولید و کارآفرینی در آن مشهود است و برای سالیان متمادی به عنوان صنعتی پویا و موفق فعال بوده است.

پس از سال‌ها، برآن شدند تا با بازسازی کارخانه که شامل طراحی مسترپلان، مرمت اولیه، تقویت سازه، طراحی و اجرای زیرساخت کارخانه به‌علاوه طراحی و اجرای معماری داخلی، نور، مبلمان، تغییر در جزئیات در برخی از نقاط فضاهای عمومی و فضای محوطه کارخانه، آن را به یک مرکز نوآوری تبدیل کنند و این‌چنین کارخانه نوآوری آزادی در بستر کارخانه الکترودسازی آما به‌عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس متولد شد.

فضای کار اشتراکی «گوشه‌ امنی برای تجربه، ساختن و یاد گرفتن»

یکی از بخش‌های مهم کارخانه نوآوری آزادی، تخصیص فضایی ۱۰۰۰ متری برای استارتاپ‌ها، کارآفرینان، فریلنسرها، شرکت‌های نوپا و دانش­‌بنیان است که «فضای کار اشتراکی زاویه» نام دارد؛ در این مکان افراد با ایده‌ها، افکار و افرادی جدید در تعامل هستند.

در این فضای پرتردد و شلوغ که مناسب دورهمی‌های عمومی، آموزشی و برگزاری رویدادهاست، با ایجاد پارتیشن‌هایی، فضاهای خصوصی و ساکت ایجاد شده است که می‌توان به فضاهای جدید و ایزوله مانند کیوسک تلفن(phonebooth)، اتاق جلسات و مکان‌هایی برای استراحت افراد نام برد.

در طراحی این محیط، تلاش شده که افراد هنگام استقرار در فضا، کمترین نیاز به بیرون مجموعه را داشته باشند، که تعبیه رستوران، کافی‌شاپ و باشگاه ورزشی گواه این موضوع است.

با توجه به اهمیت سکوت در فضا به منظور بالا بردن راندمان کاری کارکنان در این فضای کار اشتراکی، دیوارپوش‌ها، مبلمان و چراغ‌های از جنس «نمد» به عنوان یک عایق و جاذب مناسب صدا استفاده شده و استفاده خلاقانه از شیشه و نمد جذابیت کار را بیشتر کرده است.

کارگاه نوآوری هفت و هشت دیبا «راهکارگاه ایده‌ها»

سوله شماره ۷ و۸ کارخانه با نام کارگاه نوآوری هفت و هشت به‌عنوان یک مرکز نوآوری در حوزه معماری، طراحی شهری، شهرسازی، طراحی منظر، طراحی صنعتی و صنعت ساختمان، به افراد فعال در این زمینه، خدمات ارائه می‏‌دهد.

هدف اصلی هفت‌وهشت فراهم آوردن بستر مناسب جهت عملی کردن ایده‏‌های نوآورانه تیم‌‏های استارت‏‌آپی در حوزه معماری، طراحی شهری، شهرسازی، طراحی منظر، طراحی صنعتی و صنعت ساختمان است که ضمن افزایش خودباوری در جوانان، دنیای آکادمیک را به صنعت پیوند دهد و با نگاهی معاصر به حوزه کسب و کار، به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.

در فرآیند تبدیل ایده به کسب و کاری سودآور، هفت و هشت به عنوان یک حامی تمام­ عیار حضور داشته و از تیم‏‌های استارت­اپی همچون عضوی از خانواده خود حمایت می‏‌کند. حمایت‏‌های هفت و هشت، فرای حمایت مالی، راهنمایی‏‌هایی مسئولانه در حوزه‏‌های تخصصی را نیز در برمی‏‌گیرد.

یکی از مهم­ترین مکان‌های هفت و هشت، کارگاه تکنیک و ساخت است. این کارگاه فضایی جهت طراحی و ساخت محصولات نوآورانه است. در واقع محلی برای اجرای ایده‌هاست.

هدف کارگاه تکنیک و ساخت، بسترسازی جهت رشد و حمایت از ایده‌­ها و محصولات نوآورانه است. این کارگاه با خدمات مشاوره، تامین فضا، تجهیزات و آموزش‌های تخصصی به محلی برای پرورش ایده‌ها و طراحی محصولات تبدیل شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir