رویـدادهـا

در چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) صورت می گیرد:

قدردانی از 5 برگزیده و سخنرانی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

قدردانی از 5 برگزیده و سخنرانی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

با دیگران به اشتراک بگذارید

چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) با حضور بیش از 50 دانشمند از 15 کشور جهان و شامل بخش‌های مختلف نمایش مستندهایی از زندگی و دستاوردهای علمی برگزیدگان این دوره جایزه همچنین اعطای جوایز به آنان و سخنرانی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، روز پنجشنبه 29 مهر ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) با سخنرانی مهدی صفاری‌نیا، مدیر بنیاد مصطفی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد طی دو سال گذشته و با سخنرانی حسن ظهور، رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی در مورد انتشار فراخوان، روند ارزیابی و داوری آثار و برگزیدگان چهارمین دوره جایزه مصطفی ادامه می‌یابد.

نمایش مستندی از زندگی و دستاوردهای علمی پروفسور زاهد حسن، استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل و برگزیده این دوره از جایزه مصطفی (ص) و سخنان کوتاه وی ادامه‌دهنده برنامه است. مهمانان در ادامه شاهد مستندی کوتاه از پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و برگزیده جایزه مصطفی 2021 و سخنان کوتاه وی خواهند بود.

سورنا ستاری، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز بعد از این بخش، صحبت خواهد کرد و بعد از نمایش مستندی از زندگی سه برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی یعنی پروفسور محمد صائغ، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، پزشک و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور محمد اقبال چودری، زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی، استاد فیزیک دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش، فیزیکدان انرژی بالا و پژوهشگر برخورددهنده هادرونی بزرگ آنها سخنرانی کرده و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

پخش گزارش تصویری دبیرخانه جایزه مصطفی و اجرای گروه ­های موسیقی سنتی ایرانی، لبنانی و پاکستانی، بخش‌های دیگری از این آیین خواهد بود که از ساعت 18 تا 20 روز پنجشنبه 29 مهر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی است. طبق دوره‌های گذشته، این آیین در کنار یک هفته برنامه‌های ترویجی، تخصصی و تورهای فرهنگی و فناوری برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل نشست رسانه‌ای اعلام برگزیدگان، کافه علم، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ)، نشست‌های فناوری و تجاری، تور فناوری در پارک فناوری پردیس و تور فرهنگی‌تفریحی است.

جایزه مصطفی تاکنون سه دوره در سال‌های 94، 96 و 98 برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

اولین دوره جایزه مصطفی در دی سال 1394 برگزار شد که پروفسور عمر یاغی از کشور اردن، در حوزه علم و فناوری نانو بخاطر اثر "چارچوب های فلز آلی (MOFs)" و پروفسور جکی ای-رو یینگ از کشور سنگاپور، در حوزه علم و فناوری نانوزیستی بخاطر اثر "ساخت مواد و سیستم های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن"، برگزیدگان آن بودند.

دومین دوره جایزه مصطفی در آذرماه سال 1396 برگزار شد که پروفسور سامی ارول گلنبه از کشور ترکیه، در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خاطر اثر "شبکه جی" و پروفسور محمدامین شکراللهی از کشور ایران، در حوزه نظریه اطلاعات بخاطر اثر "رپتور کد" مستحق دریافت این جایزه شدند.

سومین دوره جایزه مصطفی در آبان 1398 برگزار شد و این جایزه به پنج نفر از برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام اعطا شد. در این دوره، پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی بخاطر اثر "توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان"؛ پروفسور علی خادم‌حسینی از کشور ایران، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به خاطر "اثر هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی"؛ پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، در حوزه فيزيک يونسفری و جوی به خاطر اثر "درک اثر متقابل موج و ذره حالت whistler در فضای نزدیک زمین و اتصال الکتروشیمیایی بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا"؛ پروفسور حسین بهاروند از کشور ایران در حوزه زيست‌شناسي سلول‌های بنيادی به خاطر اثر "درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی" و دکتر محمد عبدالاحد از کشور ایران در حوزه علم و فناوری نانو الكترونيک به خاطر اثر "ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان)"، برگزیدگان سومین دوره این جایزه بودند.

پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و پروفسور زاهد حسن استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی 2021 هستند.

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی شده‌اند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir