رویـدادهـا

رقابت ۲۰ اثر از 12 کشور جهان

مرحله نهایی داوری سومین دوره رقابت علمی کنز آغاز شد

مرحله نهایی داوری سومین دوره رقابت علمی کنز آغاز شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

رئیس سومین دوره رقابت علمی کنز، از دریافت ۸۸۱ اثر در این دوره از رقابت و رسیدن ۲۰ اثر به مرحله نهایی خبر داد و افزود: داوری نهایی این آثار امروز و فردا (27 و 28 فروردین) با ارائه شرکت‌کنندگان به شکل برخط انجام خواهد شد.

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص)، سعید سهراب‌پور رئیس سومین دوره رقابت علمی کنز، امروز (یکشنبه) در افتتاحیه مرحله نهایی داوری این رقابت علمی ضمن بیان تاریخچه‌ای از تشکیل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) اظهار داشت: بنیاد مصطفی(ص) سعی می‌کند فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف و در راستای شبکه‌سازی و ترویج علم برنامه‌ریزی کند و انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: رقابت علمی کنز فرصتی برای دانشمندان جوان زیر ۴۵ سال کشورهای اسلامی است که برای حل چالش‌های علم و فناوری، راهکارهای خود را ارائه دهند.

سهراب پور گفت: در این دوره از رقابت ۴۵۰ اثر در بخش آزاد و ۴۳۱ اثر در بخش چالش‌های پاویون‌ها از ۲۲ کشور به دبیرخانه ارسال شد. همچنین ۱۶ پاویون بین­المللی ۷۸ چالش برای دریافت راه‌حل در این دوره از رقابت اعلام کرده بودند.

به گفته وی بعد از داوری‌های اولیه، ۲۰ اثر از  از ۱۲ کشور شامل ایران، مالزی، لبنان، آذربایجان، اردن، سریلانکا، اندونزی، عمان، پاکستان، هند، برونئی و ویتنام به مرحله نهایی رسیدند و به شکل برخط امروز و فردا (۱۶ و ۱۷ اوریل/ ۲۷ و ۲۸ فروردین) با هم رقابت می‌کنند و یک نفر از هر حوزه به عنوان منتخب انتخاب و همزمان با اختتامیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ (۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت/ ۹ تا ۱۲ ماه مه) به عنوان منتخب نهایی معرفی و از وی تجلیل خواهد شد.

سهراب پور افزود: در این دوره از رقابت علمی کنز یک بخش به نام دانشمند آینده نیز برای دانشمندان زیر ۳۰ سال افزوده شده است که در نهایت در این بخش، یک نفر جایزه بهترین دانشمند آینده را دریافت خواهد کرد.

دبیرکل کامستک (کمیته دائمی همکاری­های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) نیز در این مراسم اظهار داشت: رقابت علمی کنز نمود دیگری از کاربرد دانش در زندگی بشر است‌.

محمد اقبال چودری گفت: مسلمانان حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می­دهند و باید سهم بیشتری در تولید دانش داشته باشند.

وی علم و فناوری را منشا بهبود و توسعه اقتصادی دانست و گفت: این امر در کشورهای مختلف مشخص است‌ و بر اساس گزارش­های بدست آمده در سال­های آتی نیز در حوزه­های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، نانوفناوری و صنایع دیگر موجب تولید ثروت برای کشورها خواهد شد.

طبق زمانبندی اعلام شده، ارائه­های حوزه آب، انرژی و محیط زیست در روز یکشنبه از ساعت 9:30 تا 11، ارائه­های حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی از ساعت 11 تا 12:30 و ارائه­های حوزه برق، الکترونیک و رباتیک از ساعت 13 تا 14:30 خواهد بود. همچنین در روز دوم برنامه، ارائه­های حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در روز دوشنبه از ساعت 9:30 تا 11 و ارائه­های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی از ساعت 11 تا 12:30 در بستر آنلاین از طریق وبسایت https://www.skyroom.online/ch/kans/final برای مشاهده عموم علاقه­مندان در دسترس است.

گفتنی است سومین دوره رقابت علمی کنز  (مخفف KANZ/ کاربرد علم و اندیشه در جامعه) توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با هدف گسترش همکاری در حوزه علم و فناوری‌های جدید و زمینه‌سازی شبکه‌سازی دانشمندان جوان جهان اسلام با حضور ۱۹ پاویون بین‌المللی برای حل چالش‌های موجود فناورانه این پاویون‌ها، از آبان 1401 با اعلام فراخوان آغاز به کار کرد و علاقه‌مندان تا  20 بهمن فرصت داشتند در حوزه‌های مختلف؛ شامل «صنایع غذایی و کشاورزی»، «سلامت و تجهیزات پزشکی»، «آب، انرژی و محیط زیست»، «برق، الکترونیک و رباتیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی» و «معدن و صنایع معدنی» شرکت کنند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir