رویـدادهـا

در دومین نمایشگاه و همایش «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» عنوان شد:

معرفی ماموریت ملی پارک فناوری پردیس در توسعه ساخت داخل صنعت نفت

معرفی ماموریت ملی پارک فناوری پردیس در توسعه ساخت داخل صنعت نفت

با دیگران به اشتراک بگذارید

در دومین نمایشگاه و همایش «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» که در کیش برگزار شد، موضوع چالش‌ها و راهکارهای تسهیل همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع پتروشیمی توسط پارک فناوری پردیس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، نشست تخصصی «راهکارهای عقد قراردادهای ساخت داخل اقلام راهبردی شرکت‌های پتروشیمی با تسهیلگری و حمایت پارک فناوری پردیس» در دومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، برگزار شد. هدف این نشست کاهش چالش‌های حقوقی و مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در تعامل با صنعت پتروشیمی بود.

«احمد عسگری» مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس، «علی وطنی» مشاور معاون علمی و  فناوری ریاست جمهوری و «سعید پاک سرشت» مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از حاضران در این نشست بودند.

نقش مهم پارک فناوری پردیس در بومی‌سازی فناوری

توضیح نقش و ظرفیت‌های پارک فناوری پردیس در فرآیند بومی‌سازی فناوری، موضوعی بود که در این نشست تبیین و تشریح شد.

«ريسک‌های محتمل بهره‌برداری در استفاده از تجهيزات دانش‌بنیان»، «كوتاه بودن عمر شركت‌های داخلي و نگرانی از پشتيبانی‌های فنی در آينده»، «عدم اطلاع از ظرفيت شركت‌های دانش بنيان»، «عدم وجود مرجع معتبر مورد تاييد جهت ارائه تاييديه به اقلام و تجهيزات ساخته شده» و «نبود دستورالعمل مدون در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان» از مهمترین چالش‌های مطرح شده در این نشست بود.

نقش پارک فناوری پردیس در کاهش چالش‌های ذکر شده در قراردادهای بومی‌سازی فناوری، از دیگر موضوع‌هایی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. پارک فناوری پردیس به عنوان نهاد وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ماموریت ملی بومی‌سازی فناوری و رفع نیازهای فناورانه صنعت نفت و همچنین همرسانی عرضه و تقاضای فناوری نقش ایفا می‌کند.  این مهم با پذیرش «مسئولیت حقوقی و مالی قراردادهای بومی‌سازی فناوری و اجرای قراردادها به صورت تضمین شده با استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان سراسر کشور» عملیاتی می‌شود.   

اجرای چندین پروژه موفق در نتیجه همکاری پارک با شرکت ملی گاز ایران

«سعید پاک سرشت» مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه این نشست با اشاره به همکاری پارک فناوری پردیس با مدیریت پژوهش فناوری شرکت ملی گاز ایران، تشکیل «کمیته توسعه نوآوری و فناوری در صنعت گاز»، را مدل موفق بومی‌سازی نیازهای فناورانه در چارچوب قوانین و کاهش چالش‌های صنعت گاز در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

همچنین «ابوالفضل خراط»، رئیس اداره طبقه‌بندی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مدل عرضه و تقاضای فناوری در بستر زیرساخت‌های پارک فناوری پردیس، توضیح داد: فرآیند شناسایی تقاضای فناورانه در مناطق عملیاتی نظیر پارس جنوبی و انتقال گاز و ارجاع آن به شرکت‌های دانش‌بنیان، از تلاش‌های همکاری پارک فناوری پردیس و شرکت ملی گاز ایران است که خروجی آن اجرای چندین پروژه موفق بوده است.

جایگاه ویژه‌ پارک در بومی‌سازی و تولید کالاهای مورد نیاز در داخل کشور

در ادامه «علی وطنی»، مشاور معاون علمی و  فناوری ریاست جمهوری در مورد پارک فناوری پردیس گفت: این مجموعه از میان تمامی پارک‌های علم و فناوری که مجوز و ساختار آن وابسته به وزارت علوم است، تنها پارکی است که تحت نظر معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت می‌کند؛ در نگاه ما پارک پردیس جایگاه ویژه‌ای در بومی‌سازی و ساخت داخل اقلام مورد نیاز کشور دارد.

وطنی در ادامه به نقش تسهیلگری پارک پردیس در رفع موانع و چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها، کارخانه‌های نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: پارک پردیس با توجه به ماموریتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر عهده دارد، تسهلیگری را در دو بخش مالی و قوانین و مقررات، در تناسب با نیاز‌های شرکت‌ها پیگیری می‌کند.

پارک فناوری پردیس، بستری مناسب برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های فناور است

«احمد عسگری»، مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس در ادامه این نشست درخصوص زیرساخت‌ها و دستاوردهای پارک فناوری پردیس توضیحاتی ارائه داد و گفت: پارک فناوری پردیس، از سال 79 فعالیت خود را زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری آغاز کرده و ماموریت‌های این پارک در رده‌های ملی و بین‌المللی تعریف شده است.

وی ادامه داد: از شروع تاسیس این پارک، تاکنون بالغ بر 43 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در پارک فناوری پردیس صورت گرفته است.

عسگری با ذکر این نکته که این مجموعه دارای 250 هزار متر مربع فضای پژوهشی و فناوری و 6 هزار و 500 نیروی انسانی متخصص است، افزود: فروش شرکت‌های عضو این مجموعه حدود 11 هزار میلیارد تومان در سال 1398 بوده و بیش از 50 محصول با رقمی بیش از 27 میلون یورو صادرات به 22 کشور انجام شده و این نشان‌دهنده بسترهای مناسب برای فعالیت شرکت‌های فناور در پارک است.

تجربه یک کارآفرین از حضور در پارک فناوری پردیس

در پایان این نشست «مجتبی رضایی» یکی از نخبگان کشور، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت «بیناب سنجش دماوند» از تجربه همکاری خود با پارک فناوری پردیس از نگاه یک شرکت دانش‌بنیان، گفت. وی به ارزیابی‌های دقیق پارک از شرکت خود اشاره کرد، که براساس این ارزیابی‌ها، پارک فناوری پردیس تعهداتی برای اجرای پروژه‌های آنالایزر لیزری به صنعت ارائه کرده است.

گفتنی است در این جلسه مدیران عامل  هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی پارس، پتروشیمی اروند و سایر مدیران پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صنعتی کشور در کنار فعالان این حوزه حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir