رویـدادهـا

خبری خوب برای شرکت های متقاضی حضور در پارک؛

تصویب پهنه آموزش تحقیقات و فناوری برای فازهای 3 و 4 پارک

تصویب پهنه آموزش تحقیقات و فناوری برای فازهای 3 و 4  پارک

با دیگران به اشتراک بگذارید

قائم مقام معاونت فنی و مهندسی پارک فناوری پردیس از صدور نخستین پروانه ساختمانی شرکت های فناور مستقر در اراضی فازهای 3 و 4 با همکاری معاونت عمرانی استانداری تهران و شهرداری پردیس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، حمید خردنیا با اعلام این خبر گفت: از 2 سال گذشته موضوع تغییر کاربری اراضی فاز 3 و 4 پارک فناوری پردیس برای شروع فعالیت های شرکت ها در دستور کار قرار گرفت. همچنین تحقیقات لازم برای اجرای برنامه های توسعه فیزیکی مورد نیاز و دستیابی به الزامات طراحی آغاز شد.

او ادامه داد: بر اساس مصوبه «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها» مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری، استقرار مراکز «پژوهشی و تحقیقاتی، علمی و کاربردی و پارک فناوری» در کاربری «آموزش عالی» و «تحقیقاتی کشاورزی» و صدور پروانه برای آنها در چارچوب موازین قانونی ملاک عمل و بلامانع بود.

مشاور رییس پارک فناوری پردیس تاکید کرد: برای استفاده از کل اراضی فاز 3 و 4، تغییر کل کاربری مد نظر بود، لذا باید از دستگاه‌های مختلف از جمله شرکت آب منطقه‌ای، محیط زیست، اداره راه و شهرسازی، شهرداری، فرمانداری و سایر نهادهای مربوطه پیگیری لازم انجام می شد.

به گفته خردنیا پس از پیگیری های فراوان، استعلامات لازم برای طرح موضوع تغییر کاربری پارک که قابلیت طرح در کمیسیون ماده 5 استان به عنوان متولی این موضوعات، انجام شد.

او افزود: با تلاش های صورت گرفته در اواخر سال 1400 و با همکاری مناسب معاونت عمرانی استانداری تهران، موضوع تغییر کاربری اراضی فازهای سوم و چهارم پارک در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و در نهایت موضوع به تصویب رسید.

قائم مقام معاونت فنی و مهندسی پارک فناوری پردیس ادامه داد: در ابتدای سال 1401 با همکاری و تعامل با مجموعه شهرداری، خوشبختانه اولین پروانه ساختمانی شرکت ها صادر شد.

خردنیا گفت: همچنین مصوبه تغییر کاربری 8/5 هکتار از اراضی خریداری شده نیز که خارج از محدودۀ طرح جامع و داخل حریم شهر جدید پردیس قرار داشت نیز به تایید رسید.

او افزود: علیرغم اینکه ما مصوبه شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی معماری و شهرسازی را برای تایید و تصویب محدوده فوق داشتیم، اما مصوبه کمیسیون ماده 5 نیز برای صدور پروانه مورد نیاز بود که با نظر مثبت اعضای کمیسیون هر دو موضوع در قالب جلسه یاد شده مورد تایید قرار گرفت. از این رو 51 هکتار از اراضی توسعه ای پارک با کاربری آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

صدور پروانه ساختمانی گامی بزرگ در راه توسعه پارک فناوری پردیس

مشاور رییس پارک فناوری پردیس تاکید کرد: امکان فعالیت شرکت­های فناور در فازهای توسعه ­ای پارک به دلیل عدم صدور پروانه شهرداری و مجوزهای قانونی مربوطه وجود نداشت.

او ادامه داد: این موضوع در حال تبدیل شدن به یک مشکل اصلی برای شرکت های متقاضی شده بود که با پیگیری های مستمر مجموعه پارک فناوری پردیس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری مناسب متولیان مربوطه به ویژه مجموعه استانداری تهران و اداره کل راه و شهرسازی استان در اواخر سال گذشته با تصویب پهنه ­بندی و کاربری اراضی فازهای توسعه ­ای این مشکل مرتفع گردید و اولین پروانه ساختمانی شرکتها در ابتدای سال جاری توسط مجموعه شهرداری پردیس صادر شد.

خردنیا تصریح کرد: تسهیل در فرایند کسب وکار شرکت های دانش بینان در قالب اتخاذ سیاست‌هایی مناسب و پیگیری موانع فعالیت یکی از اهداف ما در پارک فناوری پردیس است.

او در پایان تاکید کرد: امید است در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام شرکت‌های دانش بنیان به عنوان اصلی ترین حامی توسعه فناوری کشور، نام گذاری شده است، دغدغه ها و موانع فعالیت این شرکت‌ها فارغ از بروکراسی‌های استهلاکی اداری و در چارچوب اتخاذ راهکارها و تدابیر بهینه توسط همه متولیان توسعه اکوسیستم نوآورانه مرتفع گردد تا شاهد شکوفایی بیشتر آنها باشیم.

گفتنی است، پس از واگذاری اراضی فازهای 1 و 2 به شرکت های فناوری و اتمام عملیات ساختمانی شرکت‌ها و شروع فعالیت آنها و استقبال شرکت‌های جدید از استقرار در پارک، برنامه‌ریزی برای توسعۀ فاز سوم و چهارم پارک در دستور کار قرار گرفت. به این منظور 51 هکتار اراضی غرب دانشگاه آزاد خریداری و بلافاصله قرارداد مطالعات طراحی و تهیۀ نقشه های اجرایی برای آماده سازی زمین و ایجاد تأسیسات زیربنایی با مشاور بسته شد.

با تأمین منابع مالی که از محل فروش اراضی به شرکت‌های فناور است، قرارداد عملیات اجرایی در سال 1398 با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی شروع شد.

در حال حاضر عملیات اجرایی آماده‌سازی و تأسیسات زیربنایی 21 هکتار اولیه خاتمه یافته و تحویل موقت شده و عملیات اجرایی 14 هکتار الحاقی نیز حدود 60 درصد پیشرفت کار دارد. فاز چهارم پارک نیز به مجموعه دانشگاه خاتم اختصاص یافته است که این مجموعه نیز عملیات طراحی خود را به اتمام رسانده و از سال 1401 عملیات اجرایی خود را شروع کرده است.

حدود 160هزار مترمربع از کل مساحت فاز 3 پارک در قالب 129 قطعه زمین برای واگذاری به شرکت‌های فناور اختصاص یافته است و  طراحی حدود 50  قطعه به اتمام رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir