رویـدادهـا

نیاز به توجه هرچه بیشتر به تولیدات وطنی

نیاز به توجه هرچه بیشتر به تولیدات وطنی

با دیگران به اشتراک بگذارید

مهدی کرمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان "تکوین پژوه مهام" یکی از شرکتهای فناور مستقر در پارک فناوری پردیس است، این شرکت که در زمینه های مختلفی فعالیت می کند به عنوان مجموعه اي پيشرو در ايران با پيشينه اي بيش از 35 سال در عرصه فناوري خلاء و نانو فعاليت دارد.

شرکت تکوین پژوه مهام به عنوان طراح و سازنده انواع پمپ ها، تجهيزات و سیستم های خلاء شامل کوره های خلاء،دستگاه های جوش تحت خلاء و دستگاه های لایه نشانی در انواع مختلف با نام تجاري پاسکال(Pascal) است که این محصولات در صنایع مختلف کشور از مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها و صنایع مختلفی که با فناوری های بالا فعالیت می کنند کاربرد دارد.

از مهمترین افتخارات تجربی این شرکت ساخت اولین پمپ ديفيوژني خلاء، اولین دستگاه لايه نشاني خلاء و همچنين پمپ خلاء روتاري پره اي دومرحله اي در ايران است.

با توجه به حضور موفق این شرکت در عرصه صنعتی کشور و همچنین خلاقیت این مجموعه در تولید محصولات دانش بنیان، به سراغ مهدی کورمی مدیرعامل این شرکت رفته ایم تا علاوه بر معرفی شرکت و دستاوردهایش از مشکلاتی که از سر گذرانده، وضعیت کنونی شرکت و همچنین اهداف و برنامه های پیش روی این مجموعه مطلع شویم.


تحریم هایی که موجب بروز خلاقیت شد

کرمی در خصوص چگونگی شروع فعالیت ها در این زمینه گفت: ما نزدیک 35سال است که در این حوزه ورود پیدا کرده ام اما در سال های ابتدایی کار، به دلیل کاربردهای بسیار این محصولات در صنایع مختلف و نبود دانش فنی تولید، این محصولات را وارد میکردیم و ارز بسیاری از این درگاه از کشور خارج می شد، به دلیل هایتک بودن این محصولات و به کارگیری تکنولوژی بالا در آن ها و افزایش تحریم ها در دو دهه اخیر به فکر تولید و بومی سازی این محصولات افتادیم از این رو با محوريت تحقيق و توسعه، تدوين دانش فني و با استفاده از مشاورين و کارشناسان داخلی و خارجی، با اتکا بر پرسنل متخصص خود از سال 70 شروع به طراحی و تولید این محصولات کردیم.

وی تصریح کرد: در واقع می توان گفت وجود تحریم ها موجب بروز خلاقیت در مجموعه ما و حرکت به سمت تولید و توسعه ملی شد تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور بتوانیم در تولید محصولات مورد استفاده در صنایع به خودکفایی برسیم.


طیف وسیع مشتریان

مدیرعامل شرکت تکوین پژوه مهام درخصوص مشتریانی که از این محصولات استفاده می کنند گفت: طیف تجهیزات تولیدی ما وسیع است از این رو مخاطبین و مشتریان بسیاری هم داریم، دانش خلا در تمام صنایع و تکنولوژی هایی که بخش هایتک و فناوری بالا را دارد به نوعی سهیم است. گستره این مشتریان از صنایع و مراکز دولتی بزرگ گرفته تا بخش خصوصی و شرکت های کوچک ادامه دارد. مهمترین مصرف کنندگان این محصولات نیروگاه ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و شرکت های خودرو سازی هستند، همچنین در صنایع کوچکتر مانند صنایع دکوراتیو و صنایع برق الکترونیک هم مشتریان زیادی داریم، علاوه بر اینها بخش صنایع دانشگاهی و تحقیقاتی هم از محصولات ما استفاده می کنند.

پارک، بستری آماده برای گسترش موفقیت ها

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص سابقه ورود به پارک فناوری پردیس گفت: ما حدود 6سال قبل با پارک و حمایت های مادی و معنوی که در اختیار شرکت ها قرار می دهد آشنا شدیم و موفق شدیم از سال 93به عضویت پارک دربیایم و از سال 94مستقر شده ایم.

کرمی در پاسخ به این موضوع که شرکت تکوین پژوه مهام به چه دلیل به خانواده پارک فناوری پردیس پیوسته است گفت: با توجه به نوع فعالیت ما که به صورت هایتک و با فناوری بالا بود نیاز به یک محیط که از لحاظ فیزیکی بزرگ و منظم باشد را حس میکردیم، محیطی که هم بتوان از نظر کارگاهی و طراحی و تولید محصولات رویش حساب کرد و هم برای حضور مشتریان و بازدید و بازرسی از محصولات، کیفیت لازم را داشته باشد از این رو به مجموعه بزرگ و نامی پارک فناوری پردیس ملحق شدیم.

وی تصریح کرد: همچنین پارک بستری را آماده کرده که شرکت های مختلف در زمینه های متفاوت کاری بتوانند فعالیت داشته باشند و بین این شرکت ها تعامل و همکاری لازم صورت بگیرد. علاوه بر این ها وجود معافیت های مالیاتی و گمرکی که برای شرکت های حاضر در پارک در نظر گرفته شده مزیت بزرگی برای ما بود.

اهداف پایدار صادراتی برای سال 96

در ادامه این گفتگو مهدی کرمی از اهداف شرکت خود در سال 96 چنین گفت: محصولات فعلی ما از نظر کیفیتی به سطح بالا و قابل رقابتی با سازندگان بزرگ دنیا رسیده اند از این رو مهمترین هدف ما در سال 96 توجه ویژه به صادرات به کشورهای آسیایی و اروپایی است. در این خصوص اقداماتی را آغاز کرده ایم که البته فعلا در گام های اول است اما حتما از مهمترین دستاوردهای پایان سال 96ما صادرات خواهد بود.

همچنین توجعه بیشتر به بخش تحقیق و توسعه و افزایش سطح تولید و پوشش صنایع بیشتر هم از برنامه های همیشگی تکوین پژوه مهام است.

برتری های محصول ایرانی نسبت به نمونه های خارجی

کرمی در ادامه به مزیت های نسبی محصولات شرکت خود نسبت به نمونه های خارجی موجود در بازار اشاره کرد و گفت: تکوین پژوه مهام طيف گستره اي از خدمات و محصولات را جهت برآورده کردن نياز مشتريان ارائه می کند از جمله مهمترین این خدمات می توان به تامين قطعات يدکي، تعميرات کليه تجهيزات و ادوات خلاء، خدمات اجاره تجهيزات و ارائه خدمات در محل به مشتريان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: قیمت پایین محصولات ما و همچنین خدمات پس از فروش دو مزیت رقابتی مهم ما در مقایسه با نمونه های خارجی است ضمن اینکه محصولات ما کیفیت لازم را دارد و صنایع داخلی را بی نیاز از محصولات خارجی در این زمینه میکند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در انتها به ضرورت توجه به تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: توجه به تولیدات باکیفیت داخلی علاوه بر حمایت از شرکت های وطنی می تواند موجب توسعه و پیشرفت آنها در کار شود ضمن اینکه محصولاتی که امروزه در شرکت های دانش بنیان داخلی تولید می شود علاوه بر کیفیت بالا دارای خدمات پس از فروش و امکان تامین قطعات هستند که کمک زیادی به کاهش هزینه های مصرف کننده می کند.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir