رویـدادهـا

با برگزاری طرح توانمندسازی و کمپ اشتغال صدف؛

پارک فناوری پردیس در مسیر توانمندسازی و اشتغال نیروی کار متخصص

پارک فناوری پردیس در مسیر توانمندسازی و اشتغال نیروی کار متخصص

با دیگران به اشتراک بگذارید

 

روز 5 شنبه 25 آذرماه، پارک فناوری پردیس میزبان 500 کارجو و 60 کارفرما از شرکت‌های دانش بنیان بود، روزی که در آن همزمان با اختتامیه طرح توانمند سازی صدف و کمپ اشتغال صدف، رویداد Sadaf Jobmeet برگزار شد.



به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، هدف از این برنامه نمایشگاهی که در آن بیش از 300 جایگاه شغلی از طرف شرکت‌های عضو پارک ارائه شده بود تا فارغ التحصیلانی که در رویدادهای توانمندسازی صدف و کمپ اشتغال، آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور را بدست آورده بودند، برای کسب این جایگاه‌ها رودر روی کارآفرینان برای اثبات توانایی‌های خود بنشینند. لازم به ذکر است در این برنامه نمایشگاهی و انجام مصاحبه بین کارفرما و کارجو از ظرفیت دانشجویان مستعد و توانمند دانشگاه‌های ناحیه نوآوری پردیس نیز استفاده شد.
آمارها نشان می‌دهد سطح بیکاری در بین جامعه فارغ التحصیل دانشگاهی حدود 40 درصد است، آماری که در بین عموم جامعه کمتر از 12 درصد می‌باشد. این موضوع نشان می‌دهد جامعه تحصیل کرده کشور برای ورود به بازار کار تخصصی یا مهارت لازم را ندارد یا توانایی اقناع کارآفرینان را کسب نکرده است.
این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در سوی مقابل، شرکت‌های دانش بنیان کشور هم با معضل کمبود نیروی کار برای مشاغل تخصصی خود مواجه هستند. اما چه چیزی باعث ایجاد این خلاء بزرگ می‌شود؟ این سوالی بود که ما را پای صحبت‌های سه کارآفرین جوان پارک فناوری پردیس نشاند. مهدی هادیان‌پور، بابک رضایی و ابولفضل حسنی از مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس هستند که در این گفتگو به بیان اهمیت سرمایه انسانی در شرکت‌های دانش بنیان و چالش‌های آن پرداختند. آنها از نقش پارک فناوری پردیس به شرکت کردن فارغ التحصلان و کارآفرینان برای حل یک مشکل بزرگ یعنی اشتغال گفتند که در ادامه می‌خوانیم.

مهارت محوری، امتیاز بزرگ در اشتغال فارغ التحصلان
مهدی هادیان پور مدیرعامل شرکت آیسان طب می‌گوید من به عنوان یک جوان ۲۶ ساله با یک محصول وارد پارک فناوری پردیس شدم. این محصول در زمینه تجهیزات چشم پزشکی بود. خوشبختانه حمایت پارک فناوری پردیس و تلاش و پشتکار خودم و همکارانم، حالا ما را به یک کارآفرین بزرگ تبدیل کرده است. به طوری که امروز حدود ۱۲ محصول‌های تک چشم پزشکی را تولید نموده و تنها شرکت تولید کننده این محصولات در ایران هستیم. همچنین جزء 7 شرکت دنیا هستیم که موفق به تولید این دستگاه‌ها شده‌ایم.
او ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما از گذشته تا به امروز با آن مواجه بوده‌ایم، این است که اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما فقط مدرک دانشگاهی دارند و مهارت محور نیستند.
مدیرعامل شرکت آیسان طب افزود: در این زمینه ما باید در پارک فناوری پردیس، ارتباطمان را با دانشگاه‌ها افزایش دهیم و دانشگاه‌ها را متقاعد کنیم کارورزی‌هایشان را به معنای واقعی عملی کنند. دانشجویان باید برای گذراندن واحدهای کارورزی به صورت حضوری در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به کار شوند، موضوعی که می‌تواند در ادامه به استخدام شدن آنها در همین شرکت‌ها منجر شود.
هادیان پور گفت: متاسفانه ما امروز با فارغ التحصیلانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مواجهیم که وقتی در دل کار قرار می‌گیرند، متوجه می‌شویم که توانایی انجام کارهای تخصصی را ندارند.
او ادامه داد: این مشکل در وهله اول به دانشگاه‌ها مرتبط است اما به خود دانشجویان نیز مربوط می‌شود. یعنی دانشجو باید خودش هم به دنبال کسب علم و یادگیری عملی برود. موضوعی که من انجام دادم و نتیجه آن را گرفتم.
به گفته هادیان پور دانشجویان و فارغ التحصیلان باید بدانند اگر به فکر پیشرفت و ترقی هستند باید از سمت دستمزد به ‌سوی فکرمزد حرکت کنند. یعنی باید با بهره‌مندی از توانایی تفکر خودشان کسب درآمد داشته باشند. این افراد جوان باید بدانند اگر می‌خواهند پیشرفت کنند باید ذهنیتشان را تغییر بدهند و تفکر پیشرفت را در خود رشد دهند.
مدیرعامل شرکت آیسان طب گفت: خوشبختانه پارک فناوری پردیس در برگزاری طرح‌هایی همچون طرح توانمند سازی صدف، این نگاه و توانایی را در افراد مستعد و توانمند رشد می‌دهد، موضوعی که در طرح‌هایی مثل کمپ‌های اشتغال و رویدادهایی از جمله Sadaf Jobmeet در نهایت به همکاری شرکت‌های دانش بنیان و کارجویان مستعد ختم می‌شود.

پارک فناوری پردیس در جذب نیروی کار پایدار در شرکت‌های دانش بنیان کمک کند
بابک رضایی مدیرعامل شرکت ایرانیان بانژ می‌گوید ما نزدیک به ده سال است که در پارک فناوری پردیس مشغول به فعالیت هستیم. تا همین سه چهار سال پیش یکی از بزرگترین معضلات ما کمبود نیروی انسانی متخصص بود. متاسفانه ما برای مشاغل تخصصی خود نیروی کار مورد نیاز را پیدا نمی‌کردیم، کسی هم این افراد متخصص را به ما معرفی نمی‌کرد.
او ادامه داد: خوشبختانه پارک فناوری پردیس با برگزاری طرح توانمندسازی صدف و همینطور راه اندازی سامانه صدف، یکی از بزرگترین معضلات ما را که پیدا کردن نیروی کار متخصص و توانمند بود، برطرف کرد.
رضایی افزود: اگرچه این مشکل برطرف شد اما با موضوع دیگری مواجه شدیم و آن ماندگاری نیروی انسانی به ویژه آقایان در مشاغل تخصصی است. نگاه ما به نیروی متخصص جوان یک نگاه سرمایه گذارانه برای چشم اندازی بلندمدت است. اما این نیروهای متخصص بعد از فارغ التحصیلی با چالش بزرگ سربازی مواجه هستند.
مدیرعامل شرکت ایرانیان بانژ گفت: متأسفانه همین فاصله دو ساله و جدایی آنها از فضای کسب و کار و تکنولوژی، به ما و آنها صدمه می‌زند.
او ادامه داد: این چالش بزرگ، ما را در جذب نیروی انسانی جدید و حفظ نیروی انسانی فعلی‌مان با مشکل مواجه کرده است. یکی از راهکارهای این معضل استفاده از موضوع امریه است، که متاسفانه تاکنون در شرکت‌های دانش بنیان محقق نشده  است.
رضایی گفت: ما به دنبال جذب فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید هستیم و به عنوان یک شرکت دانش بنیان خصوصی به دنبال نیروی کار خلاق می‌گردیم. ما این اجازه را به نیروی کار جدیدمان می دهیم دنبال مواجهه با چالش‌های جدید، مرتبط با حوزه شغلیمان باشد، زیرا به دنبال یک کارمند ایستا نیستیم.
او افزود: ما می‌خواهیم نیروی جوانی که جذب می کنیم پویا و به دنبال به روز شدن باشد. ما انتظار داریم نیروی کار جدیدمان با تعریف پروژه‌های جدید ما را به چالش بکشد زیرا روبه رو شدن با این چالش است که منجر به رشد همه ما خواهد شد.

پشتکار و انگیزه عاملی مهمتر از تجربه در علوم دانش محور
ابوالفضل حسنی مدیرعامل شرکت ایده کاوان صنعت پردیس می‌گوید یک اتفاق خوب که در شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش بنیان و دانش محور می‌افتد، مواجهه با چالش‌های جدید است. چالش‌هایی که رفع آن‌ها نیازمند روحیه تلاش و علاقه‌مندی برای حرکت رو به جلو است.
او ادامه داد: کار کردن در چنین شرایطی خیلی نیازمند تجربه و تخصص نیست. ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان به افراد با انگیزه، بیشتر از افراد با تجربه نیازمندیم زیرا افراد با انگیزه می‌توانند موضوعات جدید را پیگیری کنند و با تلاشی که دارند، آن را به نتیجه برسانند.
حسنی افزود: خوشبختانه جوانان نسل امروز از سطح هوشی خوبی بهره‌مند هستند و به استفاده از امکانات روز هم مسلط شده‌اند، بنابراین می‌توانند با این امکانات قدم‌های خیلی بلند را در زمان کوتاه بردارند و نتایج بسیار خوبی کسب کنند. مدیرعامل شرکت ایده کاوان صنعت پردیس گفت: پشتکار این افراد می‌تواند برای ما خیلی موثر باشد، زیرا در بستر شرکت‌های دانش بنیان آنچه که به شما برای رسیدن به موفقیت کمک می‌کند، تجربه نیست بلکه تخصص و پشتکار برای حل موضوعات مختلف است.
به عقیده حسنی، پارک فناوری پردیس در رویدادهایی مانند طرح توانمندسازی صدف به رشد این ویژگی خوب در فارغ التحصلان کمک کرده و در طرح هایی مثل کمپ‌های اشتغال، دو سر این مبادله یعنی کارفرما و کارجو را با هم آشنا می‌کند. موضوعی که هم به رفع دغدغه جذب نیروی کار توانمند و ارزشمند کمک کرده و هم بزرگترین معضل نسل جوان که اشتغال است را بر طرف می‌کند.
گفتنی است سومین دوره طرح توانمندسازی صدف، (ویژه ناحیه نوآوری پردیس) توسط پارک فناوری پردیس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. طرحی که هدف از برگزاری آن آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی دانشی با تمرکز بر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به‌منظور کمک به آنها برای ورود به بازار کار است. این طرح‌ها همچنین به ایجاد زمینه نقش‌آفرینی موثر در اکوسیستم فناوری و نوآوری و طراحی مسیر آینده حرفه‌ای و شغلی بر اساس استعدادها و ویژگی‌های فردی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند.
همچنین دومین دوره کمپ اشتغال نیز با حمایت پارک فناوری پردیس و به منظور تأمین نیروی انسانی شرکت‌های عضو و افزایش توانمندی دانش‌آموختگان دانشگاهی در حوزه اشتغال برگزار شد.
در واقع، کمپ اشتغال یک برنامه آموزشی بر پایه فرصت‌‌های شغلی ارائه ‌شده از سوی کارفرمایان است که شامل کارگاه‌‌های آموزش عملی مهارت‌های نرم، مشاوره، کار عملی در قالب چالش کار تیمی و انجام پروژه فنی (از طریق ارتباط با کارفرما)، در قالب کارورزی خواهد بود.
رویداد Sadaf Jobmeet نیز هم‌زمان با بیستمین سالگرد تأسیس پارک فناوری پردیس و به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، به منظور معرفی جدیدترین جایگاه‌های شغلی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ناحیه نوآوری پردیس برگزار شد. در رویداد Sadaf Jobmeet بیش از 300 جایگاه شغلی از طرف شرکت‌های عضو پارک به افراد معرفی و در هر جایگاه، مصاحبه‌های شغلی بین کارفرما و کارجو صورت گرفت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir