رویـدادهـا

گزارشی از نونمایی زمستان 99:

پارک فناوری پردیس در مسیر توسعه بازار تولیدات فناورانه ایرانی

پارک فناوری پردیس در مسیر توسعه بازار تولیدات فناورانه ایرانی

با دیگران به اشتراک بگذارید

«اولین قدم سخت‌ترین قدم است.» این جمله ضرب المثلی عربی است که «میلاد صدرخانلو» برای خاتمه سخنرانی خود انتخاب کرد و به اولین رویداد نونمایی در هتل اسپیناس پالاس تهران، پایان داد.  



برنامه‌­هایی  رونمایی از محصولات تولید شده­ توسط شرکت‌های پارک فناوری پردیس،همچون فستیوال‌های عرضه فناوری، استارت­آپ دمو، نشست بهره‌­برداری از فناوری­‌های داخلی و رویدادهای از این جنس همیشه در دستور کار پارک  قرار داشته‌اند. جدیدترین برنامه پارک فناوری پردیس برای معرفی محصولاتش رویداد نونمایی است. رویدادی که طراحی و اجرای آن را مرکز توسعه تجارت فناوری به ریاست میلاد صدرخانلو بر عهده دارد. البته که نونمایی مانند بسیاری دیگر از رویدادهای پارک با همراهی و مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

اما نونمایی با سایر رویدادهای ارائه فناوری چه تفاوتی دارد؟ مهمترین هدف برگزاری این رویداد حمایت از شرکت­‌های عضو در راستا توسعه بازار و معرفی محصولات به بازار هدفشان در قالب یک برنامه رسمی است. این رویداد الزامات، اقدامات و فعالیت­‌های گوناگونی را طلب می­‌کند که همگی در راستای هدف معرفی شده خواهد بود. ­

صدرخانلو در پایان رویداد در جواب به سوال خبرنگاری از علت برگزاری این رویداد گفت که در پارک بیش از 1000 محصول تولید شده است. محصولاتی که حاصل فعالیت شرکت‌های عضو پارک هستند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که صاحبان صنعت و تجارت، آشنایی مناسبی با این محصولات ندارند. این همان نکته‌ای که صدرخانلو از آن به عنوان «خلا ارتباطی میان شرکت‌های عضو پارک و مشتریان» نام می‌برد. نونمایی برای از میان بردن این شکاف و رساندن زنجیره تولید به زنجیره فروش و مصرف و ایجاد شبکه‌ای یکپارچه، است. در هر رویداد نونمایی که بناست هر فصل برگزار شود، مدیران عامل چند شرکت عضو پارک فناوری پردیس، محصولات خود را برای مهمانان دعوت شده، معرفی می‌کنند. مدعوین این رویداد صاحبان صنایع و تجارت حوزه همان محصولات هستند. در واقع آنها به عنوان مشتریان بالقوه پای صحبت تولیدکنندگان می‌نشینند تا محصول آنها را شناخته و برای خرید آن ترغیب شوند.

اولین رویداد نونمایی شاهد حضور سه مدیرعامل شرکت‌های فعال در حوزه  سلامت بود، که محصولات خود را معرفی کردند. صد نفر مهمان دور میزهای دایره شکل و بزرگ با رعایت فاصله فیزیکی نشسته بودند، چشم به صحنه داشتند و سخنان آنها را گوش می‌دادند. رویداد به صورت زنده پخش می‌شد و 400 نفر هم در خانه‌ها یا محل‌های کارشان، با محصولات آشنا می‌شدند.

کاهش یک درد ناتوان کننده

اولین محصولی که در اولین رویداد نونمایی معرفی شد، دوای درد تعداد بسیاری از انسان‌هاست. سردردهای ساده هم به سختی تحمل می‌شوند چه برسد به سردردهایی با منشا عصبی عروقی یا همان میگرن. میگرن مختل کننده زندگی فرد بوده و درد بسیار بدی دارد که فرد مبتلا حاضر می‌شود درمان‌های سخت و حتی شاید عجیب را برای رهایی از آن امتحان کند. احتمالا باورش سخت است اما برخی بر این باورند که گذاشتن روده گراز روی سر، باعت رفع درد میگرن می‌شود. این اطلاعات را «صالح رمضانی» یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت «میم دارو» تولید کننده اسپری بینی «میگرن کات» داد. او در ارائه خود، از تبعات میگرن، دردهایش و برخی راهکارهای معقول و غیرمعقول برای درمانش گفت. سپس توضیح داد که شرکتش بعد از انجام مطالعات وسیع و بیش از 23 سال تحقسق و توسعه  توانسته است با استفاده از چندین گیاه به یک ترکیب دارویی دست پیدا کرده و آن را به صورت اسپری بینی تولید کند.

ملاتونین مسئول جمع‌آوری مواد زائد در مغز است. این توضیح را رمضانی داد و گفت فرد مبتلا به میگرن بعد از 4 تا 6 ماه استفاده از میگرن کات، از این درد ناتوان کننده رها می‌شود. چرا که این محصول تشرح هورمون ملاتونین در مغز را تنظیم می‌کند.

محصولی کوچک برای جلوگیری از اتلافی بزرگ

«زهرا کلاهدوز اصفهانی» مدیرعامل شرکت «فراپایش» در سخنرانی خود، اطلاعات تعجب برانگیزی داد. او گفت که در حال حاضر  نوسانات دمایی باعث می‌شوند 25 تا 30 درصد از مواد غذایی معدل 813 میلیارد دلار، در دنیا تلف شوند. شاید این آمار دور از انتظار نباشد اما در این میان یک نکته تفکربرانگیز وجود دارد. به گفته کلاهدوز این میزان اتلاف، دو برابر مقدار غذای مورد نیاز برای تامین گرسنگان جهان است.

بنابراین همین کمبود باعث شد تا کلاهدوز و همکارانش که متخصصانی از حوزه‌های نانو فناوری، میکرو الکترونیک و مهندسی پزشکی هستند، تحقیق و توسعه برای برداشتن قدمی برای جلوگیری از این اتلاف بردارند. آنها به تولید محصولی رسیدند که با همه کوچکی، می‌تواند کار بزرگی انجام بدهد. متخصصان شرکت فراپایش یک برچسب الکترونیکی و هوشمند به نام «کول­تگ (Cool tag)» تولید کردند.

کول تگ برچسبی است که با اتصال به کالا شرایط دما و رطوبت آن را، از محل تولید تا هنگام مصرف بررسی می‌کند. در واقع تولیدکنندگان با استفاده از این برچسب می‌توانند به واسطه بررسی شرایط محیطی و با توجه به حساسیت محصول خود، دمای آن را اندازه‌گیری کنند. به این ترتیب است که از فاسد شدن موارد خوراکی جلوگیری شده، تولیدکننده کمتر ضرر می‌کند. ضمن اینکه مصرف کننده از سلامت کالا مطمئن خواهد بود.

البته کول­تگ تنها برای مانیتورینگ زنجیره تامین مواد غذایی نیست. کلاهدوز در سخنان خود توضیح داد که گاهی برای درمان یک بیماری، دارویی تهیه و مصرف شده، ولی اثری از بهبود دیده نمی‌شود. معمولا تصور بر این است که یا تجویز اشتباه بوده و یا درمان‌ها بی­اثر هستند. در این میان بروز اشکالاتی در زنجیره سرد نگهداری مواد دارویی، نادیده گرفته می‌شود. مدیرعامل شرکت فراپایش  گفت بر اساس آمارها 25 تا 30 درصد از داروهای تولیدی سالانه دورریز می‌شود. این روزها تهیه و استفاده واکسن کرونا ضروری است. متخصصان برای نگهداری این دارو دمای خاصی را اعلام کرده‌اند. اگر واکسن در این دما نگهداری نشود، کارایی خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب دیتالاگر برای مانتورینگ دمای داروها نیز کاربردی است.

در میان 6 شرکت که برای بهتر دیدن تلاش می‌کنند

شش شرکت در دنیا هستند که دانش فنی ساخت « اینجکتور کارتریج» را دارند. دستگاهی که چشم پزشکان با استفاده از آن لنز را داخل چشم بیمار جای‌گذاری می‌کنند. شرکت آیسان طب هادیان یکی از این 6 شرکت در دنیاست.

شرکت «آیسان طب هادیان» توانسته است این محصول را بعد از 5 سال تحقیق و توسعه و بررسی 300 فرمولاسیون تولید کند. محصولی که به گفته «مهدی هادیا‌ن‌پور»، مدیرعامل این شرکت، از لحاظ کیفیت هم‌تراز تولیدات اروپایی و آمریکایی است؛ در حالیکه بیش از 80 درصد مواد مصرفی در حدود 500 هزار جراحی آب مروارید در ایران، وارداتی است.

هادیان‌پور، توضیح داد که اینجکتور کارتریج در فهرست 35 کالای اولویت­دار ردیف یک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. تولید این محصول در کشور، باعث جلوگیری از ارزبری می‌شود. هرچند هادیان‌پور از موانعی همچون تحریم‌های خارجی و داخلی در مسیر فعالیت شرکتش گفت که باعث سختی تولید در این زمینه می‌شود، با این حال شرکت او توانسته چندین محصول در حوزه چشم پزشکی تولید کرده و به این وسیله با تولید چندین محصول بخشی از نیازهای جامعه چشم پزشکی را تامین کند.

اینطور که به نظر می‌رسد حتی اگر چشم‌ها تلاش این متخصصان ایرانی را نبینند، آنها در راه پیشرفت و تولید داخلی راه خود را ادامه می‌دهند. البته همانطور که آن ضرب المثل عربی می گوید: «اولین قدم سخت‌ترین قدم است.» رویداد نونمایی که 12 اسفند در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، اولین قدم پارک فناوری پردیس برای معرفی محصولات تولید شده شرکت‌هایش و توسعه بازار آنها بود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir