رویـدادهـا

در نشست خبری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند

برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱معرفی شدند

برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱معرفی شدند

با دیگران به اشتراک بگذارید

عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص)، در خصوص معرفی برگزیدگان چهارمین دوره این جایزه گفت: پروفسور کامران وفا، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد و پروفسور زاهد حسن، استاد بنگلادشی دانشگاه پرینستون به صورت مشترک برگزیده جایزه مصطفی(ص)۲۰۲۱ شدند. یحیی تیعلاتی از مراکش، صائغ از لبنان و محمداقبال چودری از پاکستان نیز برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی این جایزه هستند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، نادری­ منش، عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) امروز (سه شنبه، ۲۰‌مهر) در نشست خبری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) گفت: در سال­ های اخیر اسلام‌هراسی شدیدی علیه پیامبر اکرم(ص) راه افتاد، در صورتی که مسلمانان در بدو اسلام سال­ ها طلایه ­دار علم بودند و خود پیامبر اکرم(ص) توجه زیادی به توسعه دانش داشتند. در این شرایط بنیاد مصطفی(ص) جایزه علمی معتبری را شکل داد تا اهمیت اسلام به علم و شناسایی دانشمندان مسلمانی که در توسعه دانش نقش دارند، بیشتر شناخته شود.

وی گفت: جایزه مصطفی(ص) در این کار موفق بوده و برگزیدگان دوره ­های قبل این را نشان می­ دهد. برای نمونه قبل از اینکه دنیا پروفسور اوگور شاهین را بشناسد، جایزه مصطفی(ص) وی را شناسایی و از او تقدیر کرد؛ فردی که اولین واکسن ام.آر.ان.ای برای کرونا را ساخت.

وی گفت: جایزه به تدریج جای خود را باز کرده و حتی مجلات علمی مانند نشریه ساینس از جایزه مصطفی(ص) به عنوان نوبل اسلامی یاد کردند.

نادری­ منش در ادامه به روند شناسایی دانشمندان در این جایزه پرداخت و گفت: مانند اکثر جوایز معتبر، افراد خود را نامزد دریافت جایزه نمی‌کنند و افراد نخبه و شناخته شده، فردی را به دبیرخانه جایزه معرفی می ­کنند و سوابق او را می­ فرستند.

وی اظهار داشت: فرد معرفی شده باید علاوه ­بر مقالات علمی-فناوری، اثر شاخص هم داشته باشد. بنیاد مصطفی(ص) در ادامه به کشف و رصد دانشمندان مسلمان نیز پرداخت؛ چون معرفی را کافی نمی­ دانست.

 

دریافت بیش از 515 اثر در چهارمین دوره جایزه

نادری­ منش در مورد آثار رسیده به دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) گفت: امسال در این فرآیند بیش از ۵۱۵ اثر به دبیرخانه رسید و از این تعداد ۴۸۴ اثر به گروه­ های داوری اولیه شامل علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات و کلیه زمینه­های علم و فناوری ارجاع شد.

به گفته وی از این ۴۸۴ اثر، ۲۱۳ اثر به داوری ثانویه و ۴۱ اثر به مرحله نهایی رسید و ۱۱ اثر به شورای سیاست­گذاری جایزه معرفی و  ۵ اثر برگزیده شد.

وی تاکید کرد: از این تعداد، ۷۰ اثر در گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که ۶۷ اثر در داوری اولیه، ۱۷ اثر در داوری ثانویه و ۴ اثر به مرحله نهایی وارد شدند‌. در گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی نیز ۲۲۰ اثر به گروه معرفی شد که از این تعداد ۱۹۷ اثر از داوری اولیه،۱۶۰ اثر از داوری ثانویه و ۲۲ اثر در داوری نهایی واجد شرایط تشخیص داده شده و نامزدهای فهرست کوتاه این گروه هم ۶ نفر بود.

نادری­م نش ادامه داد: در گروه علم و فناوری نانو و کلیه زمینه­های علم و فناوری که در یک گروه بررسی شدند، ۲۲۵ اثر به گروه رسید و از این‌تعداد ۲۲۰ اثر به داوری اولیه، ۳۶ اثر داوری ثانویه و ۱۵ اثر به مرحله نهایی راه یافت و ۵ اثر در فهرست کوتاه قرار گرفت.

وی توضیح داد: بیش از ۱۰۰ نفر داور و ۲۰ هزار نفرساعت در این دوره مشارکت کردند. در مرحله نهایی ۱۵۰ نفر داور ملی و بین­المللی و در مجموع ۲۵۰ نفر نقش داشتند.

 

برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱

نادری­ منش گفت: جایزه مصطفی(ص) 2021 به صورت مشترک به آقایان کامران وفا از ایران و زاهد حسن از بنگلادش اعطا می‌شود.

‌وی به معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) پرداخت و گفت: پروفسور کامران وفا استاد فیزیک دانشگاه هاروارد متولد سال 1960 در ایران با اثر نظریه F، مخفف کلمه Father  به معنای نظریه پدر ریسمان در فیزیک نظری برگزیده شده است. وی حتی ظرفیت دریافت جایزه نوبل را نیز دارد.

نادری­ منش در معرفی پروفسور زاهد حسن نیز اظهار داشت: پروفسور حسن، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون متولد سال ۱۹۷۱ از کشور بنگلادش است‌ و با اثر نیمه‌فلزهای فرمیون ویل در حوزه فیزیک کوانتوم برگزیده این دوره شده است.

 

برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱

عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در مورد جایزه مصطفی(ص) 2021 از کشورهای اسلامی گفت: این جایزه به صورت مشترک به آقایان یحیی تیعلاتی از مراکش، صائغ از لبنان و محمداقبال چودری از پاکستان اعطا می‌شود.

وی در توضیح آثار و دستاوردهای این برگزیدگان نیز گفت: پروفسور صائغ، برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021، استاد پزشکی و ایمنی‌شناسی دانشگاه آمریکایی بیروت، متولد سال تولد 1959 در لبنان با اثر درمان‌های نوین برای بهبود نتایج آلوگرافت کلیه و قلب است که در حوزه پزشکی این جایزه را می­گیرد. وی در کشورهای مختلف غربی هم فعالیت کرده ولی در حال حاضر در لبنان ساکن است.

رئیس گروه کلیه زمینه ­های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص)  در مورد پروفسور محمد اقبال چودری، رئیس مرکز بین­المللی زیست­شناسی و شیمی  ICCBSدانشگاه کراچی نیز گفت: وی متولد سال 1959 از پاکستان با اثر کشف مولکول‌های جذاب با کاربردهای درمانی است و در حوزه شیمی آلی زیستی برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) شده است. وی در جایزه توآس، نقش دارد و در تولید داروهای گیاهی نیز فعال بوده و سال­ها قبل برنده جایزه خوارزمی شده و از شاگردان دکتر عطا رحمان، دانشمند مطرح پاکستانی است.

نادری­منش گفت: پروفسور یحیی تیعلاتی نیز برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) 2021، استاد فیزیک دانشگاه محمد الخامس، متولد 1971 در مراکش با اثر مشاهده پراکندگی نور با نور و جستجوی تک‌قطبی‌های مغناطیسی در حوزه  فیزیک نظری و ذرات برگزیده این جایزه شناخته شده‌ است.

امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) خواهد بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 29 مهر 1400 در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

اعطای جايزه مصطفی(ص) در راستای تجليل از دانشمندان برجسته و زمينه‌سازی همكاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یكی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشريت باشد.

اين جايزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جكی­يينگ از سنگاپور و عمرياغی شيميدان برجسته اردنی تعلق گرفت؛ دور دوم جايزه مصطفی(ص) (سال 96) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه در رشته رايانه، الكترونيك و رياضی‌دان كاربردی اهل تركيه و محمدامين شكراللهی دانشمند علوم رايانه و ارتباطات‌ ايرانی‌تبار ساكن سوئيس اعطا شد. دور سوم این جایزه ( سال 1398) به صورت مشترک به دکتر اوگور شاهین از کشور ترکیه و استاد دانشگاه ماینز آلمان و دکتر علی خادم حسینی از ایران اهدا شد.

و دکتر عمران اینان از ترکیه، دکتر حسین بهاروند دانشمند ایرانی حوزه سلول‌های بنیادی و دکتر محمد عبدالاحد دانشمند ایرانی حوزه الکترونیک نیز به عنوان برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی تجلیل شدند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir