رویـدادهـا

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران؛

چالش‌های فناوری حوزه گاز از طریق شرکت‌های پارک قابل حل است

چالش‌های فناوری حوزه گاز از طریق شرکت‌های پارک قابل حل است

با دیگران به اشتراک بگذارید

چندی پیش از 3 دستگاه کاربردی در حوزه صنعت نفت که توسط شرکت‌های پارک فناوری پردیس ساخته شده بود، رونمایی شد. یکی از این تولیدات دستگاه «آنالایزر گازی لیزری آنلاین اکسیژن» بود که حاصل یک توافقنامه میان شرکت ملی گاز ایران و پارک فناوری پردیس بود. پس از این همکاری توافقنامه همکاری جدیدی میان پارک فناوری پردیس و  شرکت ملی گاز ایران برای ساخت 4 دستگاه جدید در حوزه صنعت گاز منعقد شد تا چالش‌های فناوری حوزه گاز از طریق شرکت‌های پارکی پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، یکی از ماموریت‌های ملی پارک بومی‌سازی فناوری نیازهای صنایع کشور است که این مهم با انعقاد قراردادهای پژوهشی، بومی‌سازی و ترک تشریفات با دستگاه‌های صنعتی و اجرایی کشور اجرا می‌شود. طی این قراردادها پارک نیازهای فناورانه صنایع را شناسایی کرده و با تکیه بر توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور سراسر کشور، درصدد تامین آنها برمی‌آید. پیرو همین قراردادهای بومی‌سازی فناوری، پس از ساخت دستگاه آنالایزر گازی لیزری آنلاین اکسیژن که محصول یک توافقنامه میان شرکت ملی گاز ایران و پارک فناوری پردیس بود، توافقنامه همکاری جدیدی میان این دو سازمان برای ساخت 4 دستگاه جدید در حوزه صنعت گاز در راستای خودکفایی و خنثی‌­سازی تحریم‌­ها منعقد شد.

این توافقنامه میان اکبر قنبرپور معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس و محسن مظلوم فارسی‌­باف، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران امضا شد. بر اساس این قرارداد 4 دستگاه مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران توسط شرکت‌های عضو پارک، بومی‌­سازی خواهد شد.

تامین نیازهای فناورانه با استفاده از ظرفیت پارک‌های فناوری

در این راستا مظلوم فارسی باف با اشاره به نقشه راه شرکت ملی گاز ایران برای بومی سازی تجهیزات و تولید آنها در داخل، اظهار داشت: در زمینه بومی سازی و ساخت داخل یک نقشه راه کلی در شرکت ملی گاز ایران طراحی شده که سه روش دارد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در مورد روش سوم دستیابی به هدف خودکفایی و تولید محصولات مورد نیاز در داخل کشور، توضیح داد: روش سوم برای تامین نیازهای فناورانه در حوزه گاز،  به ­واسطه زیرساخت شبکه فن‌بازار ملی ایران و پارک‌های فناوری است.

چالش‌های مسیر توسعه فناوری از طریق شرکت‌های پارک قابل حل است

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که در پارک‌های فناوری مستقر می‌شوند، توان رفع چالش‌های موجود در مسیر توسعه فناوری را دارند. بنابراین مشکلات و موانع موجود در حوزه فناوری در صنعت گاز از بستر آنها قابل حل است.

مظلوم فارسی باف افزود: باتوجه به ماموریت و زیرساخت‌های ایجادشده در پارک‌ها، سرعت توسعه فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان  قابل توجه است. بنابراین اگر شرکت ملی گاز بخواهد شرکت‌های دانش‌بنیان سراسر ایران را رصد کند، بسیار زمان بر خواهد بود؛ ولی زمانی که از طریق پارک‌ها این کار را انجام می‌دهد، زمان کمتری هزینه می‌کند و بسیاری از ریسک‌های مالی، حقوقی و فنی تا حد زیادی قابل حل خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه پارک‌ها ظرفیت خوبی برای همکاری با شرکت‌های مجموعه حوزه صنعت نفت و گاز ایجاد می‌کنند، گفت: شرکت ملی گاز ایران با علم بر توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌های همکاری با پارک‌ها برنامه‌ریزی کرده است. 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir