رویـدادهـا

رییس پارک فناوری پردیس و مدیر بنیاد مصطفی(ص) خبر داد

چهارمین "هفته جایزه مصطفی(ص)" از ۲۶ مهرآغاز می شود

چهارمین "هفته جایزه مصطفی(ص)" از ۲۶ مهرآغاز می شود

با دیگران به اشتراک بگذارید

مدیر بنیاد مصطفی(ص)، با اشاره به آغاز برگزاری برنامه‌های چهارمین "هفته جایزه مصطفی(ص)" از ۲۶ مهر گفت: ۵۰ دانشمند از ۱۵ کشور جهان در این هفته حضور خواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، مهدی صفاری­ نیا، مدیر بنیاد مصطفی(ص) امروز (سه‌شنبه، ۲۰ مهر) در نشست خبری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) افزود: طی برگزاری ۳ دوره قبلی جایزه مصطفی(ص) با حضور بیش از 270 شخصیت برجسته علمی و مدیریتی از 33 کشور جهان، از 9 برگزیده از 4 کشور سنگاپور، اردن، ترکیه و ایران تقدیر شده و پیشرفت پروفسور اوگور شاهین، برگزیده سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در دستیابی به واکسن کرونا از نشانه­ های موفقیت جایزه است‌.

وی در تشریح اهداف جایزه مصطفی(ص) نیز گفت: این جایزه به دانشمندانی تعلق می­ گیرد که آثار آن­ها در مرزهای دانش بوده و تاثیر شگفتی در زندگی انسان­ ها و جوامع بشری گذاشته باشد، این شاخص­ها جایزه مصطفی(ص) را نسبت به جوایز دیگر متمایز می‌کند. هدف آن شناسایی دانشمندانی است که آثار آن­ها در حوزه­ های مختلف در خدمت بشریت قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مصطفی(ص) گفت: ۵۰ مهمان از ۱۵ کشور حضور دارند و رسانه­ های بین‌المللی آن را پوشش می ­دهند.

 

برگزاری نشست ­های علمی با همکاری ۱۳ دانشگاه و مرکز علمی

صفاری­ نیا گفت: دانشمندانی که در این روزها در ایران حضور دارند، در نشست ­های علمی حضور پیدا می­ کنند. همچنین نشست شورای مشورتی بنیاد مصطفی(ص) با حضور آن­ها روز پنج­شنبه با هدف بررسی راهکارهای توسعه علمی کشورهای اسلامی برگزار می­ شود.

به گفته صفاری ­نیا نشست ­های تبادل علم و فناوری (استپ) در  ۱۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی و علمی با جلسات متعددی پیش­ بینی شده است.

وی ادامه داد: با این نشست­ ها ظرفیت­ های علمی افرادی که در مراسم هستند در خدمت مراکز علمی قرار می ­گیرد. همچنین ۴ نشست کافه علم در باغ کتاب تهران برگزار می ­شود تا دستاوردهای آنان به علاقه­ مندان عرضه شود.

نشستی روز چهارشنبه (۲۸ مهر) در پارک فناوری پردیس داریم تا دانشمندان با دستاوردهای شرکت­های دانش­ب نیان ایرانی آشنا شوند و زمینه همکاری­ ها بررسی شود.

وی تصریح کرد: مهمانان جایزه در تورهای فرهنگی با تاریخچه و مکان ­های فرهنگی و تاریخی کشور هم آشنا می ­شوند.

 

فعالیت­های بنیاد مصطفی(ص)

 صفاری­نیا با اشاره به دیگر برنامه­های بنیاد مصطفی­(ص) گفت: در بخش ظرفیت­سازی، مسابقه دانش­آموزی نور را برای دانش­آموزان در کشورهای اسلامی برگزار می­کنیم. رقابت علمی کنز نیز سالانه مختص دانشمندان جوان کشورهای اسلامی است‌؛ همچنین نشست­های همکاری­های فناوری و نشست­های استپ را در کشورهای مختلف برگزار می­کنیم که در یکی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی بوده است.

وی تاکید کرد: همه این فعالیت­ها مورد حمایت مجموعه­های صنعتی و سرمایه­گذاری قرار گرفته و تامین مالی بنیاد مصطفی(ص) توسط این مجموعه­ها انجام‌‌ می­شود.

 

تامین مالی جایزه مصطفی(ص) از محل صندوق سرمایه­گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)

صفاری­ نیا تاکید کرد: مبلغ جایزه این دوره نزدیک ۱ میلیون دلار است و همانند ۳ دوره قبل از محل صندوق سرمایه­ گذاری و موقوفات و جایزه مصطفی(ص) تامین می­ شود.

مدیر بنیاد مصطفی(ص) در پاسخ به سوالی در مورد مجموعه مبلغ صندوق نیز گفت: کل جذب منابع در صندوق موقوفات و سرمایه­ گذاری جایزه مصطفی(ص) ۶۰۰ میلیارد ریال از ۵۰۰ نفر به شکل وقف و قرض­ الحسنه است. ضمن اینکه ۲۰ درصد مبلغ جایزه امسال غیرنقدی اعطا می ­شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری آیین اعطای چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) در یک کشور اسلامی دیگر که پیش از این گفته شده بود توضیح داد: ما ۵ پیشنهاد از کشورهای اسلامی داشتیم ولی به دلیل محدودیت­ های موجود ناشی از کرونا تصمیم گرفتیم این دوره نیز در تهران برگزار شود.

امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) خواهد بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 29 مهر 1400 در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

طبق دوره‌های گذشته، این آیین در کنار یک هفته برنامه‌های ترویجی، تخصصی و تورهای فرهنگی و فناوری برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل نشست رسانه‌ای اعلام برگزیدگان، نشست ترویج علم، کافه علم، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ)، نشست‌های فناوری و تجاری، تور فناوری در پارک فناوری پردیس و تور فرهنگی‌تفریحی است.

جایزه مصطفی(ص) تاکنون سه دوره در سال‌های 94، 96 و 98 برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

اولین دوره جایزه مصطفی(ص) در دی سال 1394 برگزار شد که پروفسور عمر یاغی از کشور اردن، در حوزه علم و فناوری نانو بخاطر اثر "چارچوب های فلز آلی (MOFs)" و پروفسور جکی ای- رو یینگ از کشور سنگاپور، در حوزه علم و فناوری نانوزیستی بخاطر اثر "ساخت مواد و سیستم های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن"، برگزیدگان آن بودند.

دومین دوره جایزه مصطفی(ص) در آذرماه سال 1396 برگزار شد که پروفسور سامی ارول گلنبه از کشور ترکیه، در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خاطر اثر "شبکه جی" و پروفسور محمدامین شکراللهی از کشور ایران، در حوزه نظریه اطلاعات بخاطر اثر "رپتور کد" مستحق دریافت این جایزه شدند.

سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در آبان 1398 برگزار شد و این جایزه به پنج نفر از برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام اعطا شد. در دوره سوم، پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی بخاطر اثر "توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان"؛ پروفسور علی خادم‌حسینی از کشور ایران، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به خاطر "اثر هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی"؛ پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، در حوزه فيزيک يونسفری و جوی به خاطر اثر "درک اثر متقابل موج و ذره حالت whistler در فضای نزدیک زمین و اتصال الکتروشیمیایی بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا"؛ پروفسور حسین بهاروند از کشور ایران در حوزه زيست‌شناسي سلول‌های بنيادی به خاطر اثر "درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی" و دکتر محمد عبدالاحد از کشور ایران در حوزه علم و فناوری نانو الكترونيک به خاطر اثر "ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان)"، برگزیدگان سومین دوره این جایزه بودند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir