رویـدادهـا

به کمک شرکت عضو پارک فناوری پردیس محقق می شود؛

کاهش تضمینی حداقل 50 درصد تلفات ترافیکی کشور

کاهش تضمینی حداقل 50 درصد تلفات ترافیکی کشور

با دیگران به اشتراک بگذارید

مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس می گوید در سالی که به نام دانش بنیان مزین شده است، می‌توان با استفاده از فناوری پیشرفته در حوزه سامانه‌های هوشمند حمل و نقل همه آنچه برای کاهش تلفات ترافیکی کشور لازم است را محقق کرد.

به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس از تین نیوز، دکتر امیراحمد سپهری در پاسخ به این سوال که از چه روش‌های جدیدی می توانیم برای جلوگیری از حوادث رانندگی بهره ببریم؟ گفت: کشور ما در زمینه تکنولوژی بسیار پیشرفت داشته است. اما خیلی ها از این پیشرفت ها خبر ندارند. حتی کسانی که نیاز دارند، از این پیشرفت ها بی خبر هستند.
وی افزود: در حوادث رانندگی از نظر مسئولیت مستقیم، سازمان راهداری مسئول ایمنی راه ها است، شهرداری ها مسئول ایمنی ترافیک شهری هستند، پلیس مجری قانون است. آیا این سه ارگان از امکاناتی که می تواند در اختیارشان باشد خبر دارند یا ندارند؟ و سوال دوم این است که آیا می توان به نسبت سریع، تصادفات رانندگی را در ایران با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی و رفتار ترافیکی کاهش چشمگیری داد یا خیر؟
وی اضافه کرد: رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور که سابقا رئیس سازمان راهداری کشور بودند، اعلام کرده اند که «میزان تصادفات جاده ای در کشور 20 برابر استاندارد جهانی است.» این خیلی مهم و نگران کننده است. یکی از معیارهایی که پیشرفت کشور با آن سنجیده می شود تلفات و تصادفات ترافیکی است.
وی یادآور شد: رئیس گروه آموزش مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی گفته اند که بیش از 17هزار کشته و بیش از 44 هزار معلول سالیانه در تصادفات داریم. برابرآمار رسمی در اثر تصادفات ترافیکی هم بین 300 تا 400 هزار نفر مجروح در سال داریم. همچنین رئیس سازمان اورژانس کشور گفته اند که «در بحث تلفات ترافیکی سالیانه حدود 17 هزار که بیشتر آنان بین 15 تا 40 سال هستند، جان خود را در کشور از دست می دهند و میزان خسارات در این بخش سالیانه حدود 14 میلیارد دلار برآورد شده است.»
دکتر سپهری ادامه داد: آیا می شود جلوی این تلفات جانی و مالی را گرفت یا نمی شود؟ ما به عنوان یک شرکت دانشگاهی دانش بنیان نوع 1 ، تحت پوشش رسمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم. اول باید ببینیم که در دنیا کشوری موفق به پایین آوردن چشمگیر تلفات ترافیکی شده است یا نه؟ بله در دنیا خیلی از کشورها موفق بوده اند. ما هم شهرهایی و در برهه هایی موفق بوده ایم. پس می توان تصادفات مرگبار و یا جرحی را به صورت چشمگیری کاهش داد.
مدیرعامل گروه صنعتی هوشمند آسیا گفت: برای اینکه بتوان آمار تلفات را آن طور که مدنظر است پایین آورد، سه عامل باید وجود داشته باشد.
داشتن مدیریت با تجربه، یعنی مدیریت ایمنی راه ها، پلیس و شهرداری ها باید از تجربه لازم برخوردار باشند.
باید کشور از یک سری امکانات زیرساختی لازم برخوردار باشد.
برخورداری از فناوری پیشرفته در حوزه سامانه های هوشمند حمل و نقل که تلفات رانندگی را پایین می آورد.
او افزود: بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی و تجربیات به دست آمده در کشور با کنترل سرعت می توان تا 85 درصد تصادفات مرگبار را کاهش داد. اگر سرعت مطمئنه و مجاز که پلیس تعیین کرده است رعایت شود تا 85 درصد تصادفات مرگبار پایین می آید.
وی تاکید کرد: علاوه بر کنترل سرعت، عامل اصلی دیگری که از بروز تصادفات منجر به جرح جلوگیری می کند، رعایت فاصله طولی بین خودروهاست. مثلا در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت باید بین دو خودرو حداقل 100 متر فاصله باشد. آیا ما وسیله ای داریم که بتوانیم این فاصله را کنترل کنیم؟ بله داریم و آن دستگاه راداری هوشمند ثبت تخلفات ترافیکی نسل 4 است که مجهز به رادار 4D است و ساخت ایران است، تکنولوژی اش در ایران موجود است و ثبت اختراع است.
وی افزود: ما هم مدیران با تجربه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، هم پلیس با تجربه و هم مدیران ایمنی ترافیک با تجربه در شهرداری ها داریم. در سال 1380 شهرداری تهران 15 دستگاه سرعت سنج نسل 1 از شرکت گاتسو هلند خرید. در آن زمان نسل سرعت سنج ها در حال تغییر بود. دوربین این دستگاه ها فیلم عکاسی می خوردند و وقتی فیلم تمام شد، دیدند که قیمت هر فیلم چندبرابر قیمت جریمه است، بعد از مدتی همه را جمع کردند. این یک تجربه بود.
دکتر سپهری تاکید کرد: در بخش زیرساخت ها، تلفن همراه در همه جا داریم. همه جا جاده های به نسبت خوب هم داریم. پس زیرساخت هم داریم. می ماند دستگاه، آیا دستگاهی داریم که بتواند سرعت دقیق و فاصله طولی دقیق خودروها را کنترل کند و ساخت ایران هم باشد؟ و علاوه بر این، دستگاه نیاز به نگهداری استاندارد هم دارد.
او افزود: بله ما پیشرفته ترین دستگاه هوشمند راداری ثبت تخلفات ترافیکی اعم از فاصله، خواندن پلاک همه وسایل نقلیه عبوری و همچنین سرعت را در ایران طراحی و تولید می کنیم. این دستگاه دارای پروانه تولید از وزارت صنایع و تائیدیه دانش بنیانی سطح 1 از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این دستگاه فاصله ها را می خواند، سرعت را می خواند، اگر سرعت خطرآفرین باشد آلارم می دهد و همه پلاک های وسایل نقلیه عبوری را می خواند.
وی اظهار داشت: ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان سطح 1 که زیرمجموعه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در پارک فناوری پردیس مستقر است و از سال 1378 هم در حوزه ITS فعال است، گفته ایم که یک مسیر را به ما بسپارید آن را به پیشرفته ترین تجهیزات کنترل ترافیک تجهیز می کنیم، اگر کمتر از 50 درصد تلفات پایین آمد اصلا هیچ هزینه ای پرداخت نکنید.
دکتر سپهری ابراز کرد: همه آنچه که کشور برای کاهش چشمگیر و سریع تلفات ترافیکی لازم دارد موجود است. اما، باید به مسئولان اطلاع رسانی شود. ما اعلام می کنیم که کاهش حداقل 50 درصد از تصادفات مرگبار و یا منجر به جرح کشور بدون بار مالی برای دولت و یا شهرداری ها، ایجاد هزاران میلیارد تومان درآمد سالیانه برای دولت و شهرداری ها همراه با امکان کاهش آلودگی هوا در شهرها را تضمین می کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir