رویـدادهـا

زمینه سازی پارک فناوری پردیس در خودکفایی یک محصول مهم؛

بی‌نیازی کشور به خارج با تولید محصولات متنوع پروبیوتیک زیست تخمیر

بی‌نیازی کشور به خارج با تولید محصولات متنوع پروبیوتیک زیست تخمیر

با دیگران به اشتراک بگذارید

سحر بهمنی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست تخمیر گفت: در حال حاضر با تکیه بر توان داخلی، 60 محصول پروبیوتیک و دارویی در شرکت زیست تخمیر تولید می‌شود که علی‌رغم تامین کامل نیاز کشور، حالا پنجره صادرات به کشورهای همسایه را روی ما گشوده است.


به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس؛ شرکت دانش بنیان زیست تخمیر فعالیت علمی خود را از سال 1381 در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز کرد. در آن سالها تمامی محصولات پروبیوتیک کشور وارداتی بودند هرچند که این نام محصولات برای خیلی از افراد حتی تولیدکنندگان ناشناخته بود.

زیست تخمیر با شناسایی این نیاز در بازار کشور به دنبال تولید محصولات پروبیوتیک و خود کفایی کشور در این زمینه بود و پس از چندین سال تلاش علمی، با دریافت گواهینامه از سازمان غذا و داروی بهداشت، در سال 1388 به عضویت مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران درآمده و موفق به تولید نخستین محصولات پروبیوتیک شد، موضوعی که موفقیت بزرگی در صنعت دارویی و سلامتی کشور به شمار می رفت.

به همین بهانه گفتگویی با دکتر سحر بهمنی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست تخمیر داشتیم که در ادامه به آن پرداخته ایم.


هدف از راه اندازی زیست تخمیر چه بود؟

سحر بهمنی: شرکت دانش بنیان زیست تخمیر نخستین شرکت دارویی تولیدکننده فراورده‌های پروبیوتیک به صورت مکمل است. ما کارمان را از مرکز تحقیقات تضمین کیفیت داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع کردیم، زمانی که هنوز حتی واژه پروبیوتیک به گوش بسیاری از مردم نرسیده بود. چند فراورده را در مرکز رشد فراورده‌های دارویی دانشکده داروسازی تهران تعریف و به تولید رساندیم. با ثبت این فراورده‌ها در وزارت بهداشت موظف شدیم، امکانات ساخت را فراهم کنیم.

پس از آن بود که زیست تخمیر به عنوان یکی از نخستین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فراورده‌های دارویی شناخته شد و در واقع ما پس از سیناژن دومین شرکت دانش بنیان دارویی کشور بودیم.

یکی از ویژگی‌های اصلی شرکت این است که مواد اولیه موردنیازش را هم خودش تولید می‌کند. مواد اولیه ما باکتری‌ها هستند که ما خودمان آنها را کشت می‌دهیم.

فعالیت شرکت زیست تخمیر در زمینه تولید چه محصولاتی است؟

سحر بهمنی: محصولات شرکت دانش بنیان زیست تخمیر شامل محصولات پروبیوتیکی کودکان، بانوان، خانواده و محصولات غیر پروبیوتیکی شامل ویتامین ها و مواد معدنی و محصولات طبیعی می باشد.

فرآیند تولید محصولات شامل سه مرحله فرمانتاسیون باکتری، مقاوم سازی باکتری و خشک کردن سویه می باشد و هم اکنون با انجام این مراحل موفق به تولید انبوه فرآورده های مکمل خوراکی پروبیوتیک در اشکال کپسول، ساشه و قطره خوراکی شده ایم.

حدود 50 الی 60 درصد محصولات این شرکت فرمولاسیون جدید دارند و 90 درصد محصولات تا به امروز در ایران وجود نداشته‌اند.

در حال حاضر 60 محصول پروبیوتیک و دارویی در شرکت زیست تخمیر در حال تولید است. در یک عبارت می‌توان گفت که شرکت زیست تخمیر شرکتی دانش بنیان و خودکفا است که کمترین نیاز را به واردات دارد.

در چند سال اخیر نیز تلاش کردیم شرایط تولید خود ارتقا دهیم و تجهیزات تولید چه در بخش ساشه و چه در بخش قرص و کپسول را به‌روز کردیم و در نظر داریم با راه اندازی خطوط جدید ظرفیت تولید را به 400تن در سال برسانیم.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در این رابطه بیشتر بخوانید:

تسهیلات ویژه پارک فناوری پردیس زمینه‌ساز حضور شرکت‌ها در فاز 3 است

بانوی کارآفرین عضو پارک فناوری پردیس با رئیس‌ جمهور دیدار کرد

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


چرا سراغ تولید محصولات پروبیوتیک رفتید؟

سحر بهمنی: پروبیوتیک ها با توجه به درجه اهمیت بالا و مزایای فراوان برای سلامت انسان توانسته اند نقشی اساسی در سبد خرید محصولات سلامت ایفا کنند.

این شرکت در راستای نیل به اهداف خود و تولید محصولی با بیشترین سازگاری با افراد ایرانی، اقدام به جداسازی سویه های بومی و ثبت آنها نموده است تا محصولات علاوه بر کانت بالاتر و کیفیت برتر، امتیاز دیگری نیز بر محصولات خارجی داشته باشند. شرکت ما از آغاز فعالیت تلاش کرد تا به رفع نیازهای سلامتی در سطح جامعه کمک کند.

کلیه محصولات زیست تخمیر علاوه بر اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و استانداردهای لازم برای تولید دارو و مکمل های طبیعی، دارای گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت و گواهینامه سیستم HACCP از شرکت D.A.S انگستان نیز می باشد.


با راه اندازی کامل ساختمان شرکت در پارک فناوری پردیس په برنامه هایی پیش روی شماست؟

سحر بهمنی: با پیشرفت کارها، ساخت و بهره‌برداری از سایت تولید جدید در پارک فناوری پردیس به متراژ 18هزار مترمربع به عنوان بزرگترین مجموعه تولیدی پارک انجام شد تا در کنار کیفیـت بـالای محصولات تولید شده در مقایسه با نمونه های خارجی موجود در بازار، ظرفیت تولید نیز افزایش یابد تا نیاز کشور در حوزه درمانی و سلامت انسانی را در داخل کشور تامین و حتی افق های روشنی را برای صادرات به کشورهای همسایه نیز پیش روی ما قرار گیرد.

خوشبختانه در این مجموعه هم اکنون بیش از 400 نفر در چندین خط تولید جامدات و مایعات فعال هستند و تا 2سال آینده 500نفر دیگر به صورت مستقیم در این خطور مشغول به کار خواهند شد.

شرکت دانش بنیان سلامت کسری نیز به عنوان زیرمجموعه زیست تخمیر در سال ۱۳۹۳ فعالیت های خود را در مرکز رشد فن آوری طب و داروسازی سنتی و فراورده های طبیعی علوم پزشکی دانشگاه تهران آغاز نموده و از آن به بعد موفق به ثبت چندین ترکیب طبیعی و شیمیایی در سازمان غذا و داروی ایران گردیده است. بنیان سلامت کسری با اداره آزمایشگاه ها و تحقیقات بالینی به تولید محصولات با کیفیت و اثرگذاری بالا پرداخته است.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir