رویـدادهـا

اصلاح قانون تجارت، در دستور کار مجلس است

اصلاح قانون تجارت، در دستور کار مجلس است

با دیگران به اشتراک بگذارید

فاطمه حسینی، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در رویداد دورهمی مدیران شتابدهنده‌ها که در پارک فناوری پردیس برگزار شد، از تشکیل کمیته‌ی اقتصاد دانش‌بنیان در کمیسیون اقتصادی مجلس و اصلاح بندهایی از قانون تجارت باهدف حمایت از فعالان اکوسیستم نوآوری کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، پنل نقش حاکمیت در توسعه‌ی شتابدهنده‌های رویداد دورهمی مدیران شتابدهنده‌ها، با حضور فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس، پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و همچنین محمد صاحبکار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان برگزار و مدعوین به شرح اقدامات صورت پذیرفته پرداختند.

مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس، در آغاز این رویداد گفت: نگاه دولت به اکوسیستم نوآوری کشور همواره نگاه حمایتی بوده و تلاش کنونی ما بر تغییر فرهنگ و نگرش به نحوی است که همگام با کاهش نقش دولت، رویدادهای استارت‌آپی در بخش خصوصی شکل‌گرفته و عرضه شوند.

صفاری‌نیا افزود: شبکه‌ی نوآوری تهران باهدف ارائه‌ی تسهیلات به فعالان این حوزه با حضور 30 شتابدهنده و دیگر ارائه‌کنندگان خدمات به این اکوسیستم طراحی و در دسترس همگان قرارگرفته است.

همچنین فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رویداد ضمن اشاره به نگرش ویژه‌ی مجلس به این حوزه و لزوم حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان در شرایط کنونی، گفت: تشکیل کمیته‌ی اقتصاد دانش‌بنیان در کمیسیون اقتصادی مجلس در جهت رفع موانع و چالش‌های فعالان این اکوسیستم ازجمله دستاوردهای مجلس دهم بوده است که پس از بازدیدهای متعدد نمایندگان از پارک فناوری پردیس و تشکیل جلسات با مدیران برخی شتابدهنده‌ها که از ارکان اساسی توسعه‌ی زیست‌بوم نوآوری فناوری کشور به شمار می‌آیند، در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به این مهم نائل آمدیم.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجاکه استارت‌آپ‌ها و سایر شرکت‌های این حوزه قابل‌مقایسه با شرکت‌های صنعتی نیستند، نمی‌توان با همان رویکرد سنتی در رابطه با تجاری‌سازی محصولات این حوزه برخورد کرد، از همین روی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در‌صدد اصلاح منعطف برخی از مفاد قانون تجارت برآمدیم.

حسینی گفت: از دیگر اولویت‌های مجلس، تغییر فضای کسب‌وکار کشور در جهت رشد و توسعه‌ی این اکوسیستم است و در همین راستا، بازنگری قوانین حوزه‌های جدید با حساسیت بیشتری رصد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه قریب به 90 درصد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند، در قالب لایحه ارائه می‌گردند، افزود: از دولت به‌عنوان قوه‌ی مجریه و معاونت علمی در جایگاه متولی و بنیان‌گذار اکوسیستم نوآوری کشور، انتظار آن می‌رود که با بررسی و شناسایی چالش‌ها نسبت به ارائه‌‌ی طرح به مجلس شورای اسلامی اقدام نمایند.

محمد صاحبکار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، از دیگر مدعوین این رویداد، با اشاره به اینکه تأییدیه‌ی دانش‌بنیان بودن، امکان بهره‌مندی از مزایای حمایتی را فراهم می‌آورد گفت: در سال جاری شاهد افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌ایم و در حال حاضر 4200 شرکت تحت عنوان دانش‌بنیان به فعالیت مشغول و از حمایت‌های این مرکز برخوردار می‌باشند.

صاحبکار افزود: رفع مشکل سربازی شاغلین این حوزه از اقدامات اخیر مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان بوده است و اکنون شاهد آنیم که فعالان اکوسیستم نوآوری کشور در محل شرکت خود به گذراندن دوران سربازی می‌پردازند.

وی رفع موانع بیمه‌ای شرکت‌ها را از دستاوردهای سال جاری دانست و گفت: با مذاکراتی که با سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفته، معضل حق بیمه انواع قراردادها برطرف و شرکت‌ها تنها با ارائه‌ی لیست کارکنان خود، قادر به دریافت مفاصا حساب خواهند‌ بود.

همچنین مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی، در این رویداد به شرح فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: اقدامات متعددی در جهت تأمین سرمایه‌ی موردنیاز فعالان اکوسیستم صورت پذیرفته که از آن جمله می‌توان به سازمان بورس اشاره نمود.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته به این نتیجه رسیده‌ایم که سازمان بورس فاقد توانایی حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها بوده و وظیفه‌ی ما حمایت از اکوسیستم به نحوی است که توان ریسک‌پذیری شرکت‌ها را افزایش دهیم، از‌همین‌روی مدل‌های سرمایه‌گذاری نوینی را در معاونت علمی تعریف کرده‌ایم که لزوماً منطق سرمایه‌گذاری نداشته و قابلیت حمایت از اکوسیستم پیش از شکل‌گیری استارتاپی و شتابدهی را فراهم می‌آورد.

شایان ذکر است، پنل نقش حاکمیت در توسعه‌ی شتابدهنده‌ها، ازجمله برنامه‌هایی بود که در رویداد دورهمی مدیران شتابدهنده‌های کشور به همت مرکز شتابدهی و نوآوری در تاریخ 9 اسفندماه 1397، در پارک فناوری پردیس برگزار شد.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir