رویـدادهـا

ایده خوب در شرایط بد اقتصادی هم به نتیجه می‌رسد

ایده خوب در شرایط بد اقتصادی هم به نتیجه می‌رسد

با دیگران به اشتراک بگذارید

 

یکی از برگزیدگان جشنواره برترین­‌های پارک فناوری پردیس، شرکت «توسعه سازان اميد يكتا» است. این شرکت در حوزه مکانیک و اتوماسیون در پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کند. اداره کل نظارت و ارزیابی پارک «تولید 3 محصول جدید در حوزه فناوری مکاترونیک و مخابرات و ارتقای یک محصول در همین حوزه» را دلیل انتخاب کردن این شرکت در حوزه«تولید و توسعه فناوری»اعلام کرده‌ است. روابط عمومی پارک فناوری پردیس به همین مناسبت با «هادی آگاهی» مدیر عامل این شرکت به گفتگو نشسته است. او معتقد است اگر ایده درست و تلاش وجود داشته باشد، در شرایط سخت اقتصادی هم می‌­توان به تولید دست زد و موفق شد.

آگاهی با بیان اینکه توسعه سازان امید یکتا با دور هم جمع شدن 6 جوان فارغ التحصیلِ دانشگاه­‌های تهران و علم و صنعت در سال 1393 تاسیس شده است، گفت: جدای از بحث‌­های مالی که اصل و اساس تاسیس هر شرکتی است، تمایل جمعی برای خدمت به کشور هم در بین اعضا قوی بود. وقتی به روزهای اول نگاه می‌­کنم، می­‌بینم که تمایل داشتیم باری از روی دوش کشور برداریم؛ البته به آن اندازه‌­ای که می­‌توانیم.
آن شش جوان، هیئت مدیره شرکت را تشکیل دادند و توسعه سازان امید یکتا فعالیت خود را آغاز کرد. مدیر این شرکت در مورد هدف اصلی‌اش می­‌گوید: هدف اصلی شرکت، تولید محصولات فناورانه‌ی ترکیبی، از سه رشته برق، مکانیک و نرم افزار است.

جمعی از نخبگان دور هم جمع شدند و هر کدام با توجه به تخصصی که دارا بودند و نیاز سنجی که در حوزه خودشان داشتند، طرح‌هایی ارائه کردند. آگاهی اینگونه ادامه داد: محوریت شرکت بر توان فنی بچه‌­ها و اعتماد به این بود که این جمع با شرایط خاص علمی و نخبگی که برخی از اعضا داشتند، احتمالا می‌­تواند محصولات خاصی تولید کند. ایده‌­های اصلی شرکت در مذاکرات مختلفِ داخل و خارج از مجموعه مطرح می‌شد. بعد از مشخص شدن توانایی­‌های فنی افراد در سال اول، مجموعه‌­ای از طرح‌­ها با هدف تولید تجهیزات مختلف تولید شد. بعد از آماده‌­سازی طرح­‌ها، ذهن ما هم نسبت به آنها مرتب و نظام یافته‌­تر می­‌شد. بنابراین به سراغ خریدار احتمالی محصول رفته و مذاکرات را شروع می­‌کردیم. تا به امروز بیش از 50 طرح از ایده­‌های اولیه به این مرحله راه یافته‌­اند و از میان آنها تا امروز حدود 10 محصول به مرحله تولید رسیده‌­اند. هنوز هم همین روال رو طی می­کنیم.

هر شرکتی موازینی برای قبول طرح­‌ها و اجرایی کردن آنها در مرحله تولید دارد. در شرکت توسعه سازان اميد يكتا، ایده اصلی محصولات در کمتر از 6 ماه به مرحله نمونه‌­سازی می­‌رسند. به عبارت دیگر، پروژه‌ای که نمونه­‌سازی آن بیش از 6 ماه زمان ببرد، از نظر هیئت مدیره، مورد پذیرش نیست. آگاهی با بیان این نکته اضافه کرد: معمولا پس از سرمایه­‌گذاری اولیه و تولید نمونه اول، روال تامین مالی و تولید نمونه‌­های دیگر با هزینه کارفرما شروع می­‌شود. طرح­‌هایی بوده که حتی پس از نمونه‌­سازی­ متوقف شده­اند. ولی برخی دیگر به مرحله تولید صنعتی رسیده­‌اند.

مدیر توسعه سازان امید یکتا با اشاره به این نکته که در طول مدت فعالیت، در حفظ بقای شرکت خود موفق بوده­‌اند، گفت: توسعه طولی لازمه تولید محصولات فناورانه است. اما تلاش اصلی شرکت در ضمن توجه به این شاخص، توسعه عرضی و تولید محصولات متنوع در حیطه تجهیزات و فناوری‌­های همسایه بوده است. چرا که معتقد بودیم امکان بقای شرکت‌­ها در شرایط رکود فعلی، تنها با داشتن یک محصول، کمی دور از ذهن است. خوشبختانه توانستیم این ایده را محقق کنیم.

آگاهی درباره خروجی محصولات شرکت خود گفت: تا به امروز موفق به تجاری سازی 10 محصول شرکت شده­‌ایم و با برنامه‌­ریزی­‌های انجام شده، به امید خدا در سال‌­های پیش­رو، این عدد به 15 محصول خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در این چند سال تنها نکته­‌ای که همیشه در تولید محصولات مورد توجه ما بوده، فاصله فنی بین ما و رقبای داخلی بوده است؛ تولید کننده­‌ها و وارد کننده‌­ها. ما می‌­خواستیم این فاصله به قدری زیاد باشد که امکان رقابت از رقیب سلب شود. این فاصله، چه در بخش فنی و چه در بخش قیمتی، همیشه مورد توجه ما بوده و هست.

آگاهی در مورد نیروهای متخصص شرکتش گفت: شرکت ما در حیطه تجهیزات مکاترونیک، مخابرات و نرم افزار به تولید متمرکز محصولات می‌پردازد و سیستم‌هایی را تولید می‌کند که از این چهار رشته فنی استفاده کنند. تمرکز شرکت روی افزایش تخصص نیروها است و ما تصمیم داریم تعداد نیروهای فنی را هرگز از 15 نفر بیشتر نکنیم. در مقاطعی که تولید محصولات در فاز صنعتی شدت می گیرد، برنامه‌ریزی‌­ها به سمت برون­‌سپاری می‌­رود تا پویایی شرکت حفظ شود. این تصمیم، بعد از آن گرفته شد که شرکت‌­های مختلفی را از نظر فنی و ابعاد مالی را بررسی کردیم. خوشبختانه، تجربه سال­‌های اخیر به ما نشان داد که تصمیم درستی گرفته بودیم. در حال حاضر، شرکت 12 نفر عضو فعال دارد که از این بین 6 نفر مدرک دکترا و 4 نفر کارشناسی ارشد دارند؛ در این میان 3 نفر از آنها نخبه هستند.

انتخاب به عنوان شرکت برتر پارک در‌ تامین مالی طرح‌­های آینده می‌تواند تاثیرگذار باشد

شرکت توسعه سازان اميد يكتا از فروردین ماه سال 1395 در پارک فناوری پردیس مستقر شده است. مدیر این شرکت درمورد تجربه چند ساله حضور در پارک فناوری پردیس و استفاده از خدمات آن گفت: با توجه به گستردگی محصولات ما و احتمال قرار نگرفتن برخی از محصولاتمان در لیست محصولات دانش بنیان، تلاش ما بر این بود که از معافیت‌­های مالیاتی پارک در حوزه‌هایی که امکانش را داریم،‌ استفاده کنیم. تا امروز، فروش 3 محصول شرکت را با معافیت دانش‌­بنیانی همراه کرده‌­ایم و البته سه محصول دیگر را نیز در لیست بررسی داریم. ضمن اینکه برای تولید صنعتی، از خدمات پارک مثل وام‌­های صندوق توسعه فناوری­‌های نوین هم استفاده کردیم. در موارد معدودی هم از مشاوره برخی شرکت‌­های پارک در تولید محصولات استفاده کرده و همیشه با روی باز مورد استقبال قرار گرفته‌­ایم.

اما چه شد که شرکت توسعه سازان اميد يكتا در حوزه تولید و توسعه فناوری به عنوان شرکت برتر انتخاب شد. آگاهی در پاسخ به این سوال، علت این برگزیدگی را از منظر خود اینطور توضیح می‌دهد: محصول اصلی شرکت در سال گذشته یک تجهیز مکاترونیکی و نرم افزاری بود. ما توانستیم پس از تحویل آن در سال 97 و عبور از مراحل مختلف تست و دریافت استاندارها، به ارتقای آن و تولید سه محصول از تکنولوژی­‌های مجاور آن اقدام کنیم. طرح این محصولات، قبلا آماده شده بود اما با توجه به عدم تولید محصول اولیه، کارفرماهای داخلی برای تولید آنها به ما اعتماد نمی‌­کردند. پس از 4 سال که تولید محصول شماره یک شرکت به طول انجامید، کل قراردادهای مربوط به چهار محصول جدید در کمتر از 6 ماه به نتیجه رسید. این عملکرد در انتخاب ما به عنوان شرکت برتر در زمینه تولید و توسعه فناوری اثر داشت.

آگاهی تاثیر اصلی این برگزیده شدن را انگیزه گرفتن نیروهای انسانی شرکتش دانسته و گفت: قطعاً اصل و اساس هر شرکت دانش‌بنیانی، از انگیزه‌­های انسانی نیروهای فعال در آن شکل گرفته است. بدون شک، اینکه عملکرد شرکتی مورد تحسین قرار بگیرد، در افزایش انگیز‌‌ه‌­های انسانی اعضای آن موثر است. مخصوصاً در شرکت­هایی مثل ما که سیاست آنها در کوچک نگه داشتن تیم اصلی بوده و هست. اما احتمال می‌دهم با توجه به برند خاص پارک در بخش فنی، انتخاب ما به عنوان شرکت برتر در زمینه تولید و توسعه فناوری، در روال­‌های تامین مالی ما و تایید طرح‌­های آینده نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

ورود به بازارهای صادراتی بخشی از چشم‌­انداز پنج ساله شرکت توسعه سازان اميد يكتا است که آگاهی آن را اینطور تشریح کرد: منظومه‌­ای از طرح­‌ها را برای شرکت آماده کرده­‌ایم و در نظر داریم این طرح­‌ها را به تولید برسانیم. امیدواریم که با لطف خدا بتوانیم به اهدافمان برسیم. برنامه‌­ریزی اصلی ما در 5 سال آتی، ورود به بازارهای صادراتی و تقویت برند شرکت در بین خریداران احتمالی خواهد بود.

هادی آگاهی در پایان با اشاره به اینکه 5 سال پیش، او و همکارانش شرکت خود را بدون کمک مالیِ بخش دولتی، تنها با 15 میلیون تومان سرمایه اولیه، شروع کردند، گفت:در این سال‌­ها تمام هزینه های شرکت، با تلاش اعضا و البته از طریق گردش مالی قراردادها تامین شده است. هرچند که این مسئله باعث وارد شدن فشار مضاعف بر تیم تولید بود، اما در اصل و اساسِ کار، باعث کاهش هزینه‌­ها، تلاش برای ارزان کردن محصولات و البته افزایش سود شد. روزهای تلخ و شیرین بسیاری داشتیم اما نتیجه کار به لطف خدا مطلوب بوده است. از این جهت، نباید از کار جدید ترسید و اگر واقعا ایده درستی برای تولید محصول وجود داشته باشد، می­‌توان یک شرکت را حتی در شرایط فعلی اقتصادی هم سرپا نگه داشت.


ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir