رویـدادهـا

تحریم می‌تواند باعث رونق تولید شود

تحریم می‌تواند باعث رونق تولید شود

با دیگران به اشتراک بگذارید

به تازگی و طی هفدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس، ساختمان سه شرکت تازه استقراریافته در پارک، افتتاح شد. یکی از این شرکتها، «اِوار پلاست کومش» است. این شرکت که در حوزه مکانیک و اتوماسیون فعالیت می‌کند، کار خود را از سال 1383 آغاز کرده است. شرکتی که به پیشنهاد پدر خانواده و بعد از کشف استعداد فرزندش راهاندازی شده است. پنج عضو این خانواده ارکانِ اصلی و اعضای هیئت مدیره اِوار پلاست کومش هستند. روابط عمومی پارک فناوری پردیس برای آشنایی بیشتر با این شرکت تازه مستقر شده در پارک، گفتگویی با قاسم و مهیار تفرشی داشته است. گفتگویی که در آن پدر و پسر درباره ارزش و اهمیت تولید داخلی سخن گفتند.

حدود سال 1383 قاسم تفرشی تصمیم به راه‌اندازی کاری تولیدی گرفت و بعد از انجام بررسی‌ها و مطالعات لازم و با توجه به تخصص خود و فرزندانش، تحقیقات برای تولید دستگاه‌های مولد حرارت را شروع کرد. مهیار تفرشی که این روزها مدیر تحقیق و توسعه اِوار پلاست است، در مورد شروع فعالیت شرکت‌شان اینطور گفت: سال 87 ما نمونه اولیه را ساختیم. همان سال تاییدیههای مختلف را برای محصول گرفتیم. علاوه بر تاییدیه پژوهشهای صنعتی، تاییدیه نخبگان را هم سال 89 بعد از برگزیده شدن یکی از طرحهایمان در سومین جشنواره ملی نخبگان، دریافت کردیم. بعد از اخذ تاییدیهها شروع به تجاریسازی محصولها کردیم. چهار سال بعد یعنی اواخر سال 93، تاییدیه دانشبنیانی را هم گرفتیم.

مهیار تفرشی درباره کاربرد محصولاتشان گفت: با توجه به جایگاه حرارت در صنعت، دستگاههای تولیدی این شرکت در بیش از 80 درصد صنایع دارای کابرد گستردهای است. به طور کلی در هر فرآیندی که نیازمندِ به کارگیری حرارت در بازه 40 تا 600 درجه سانتیگراد باشد، این دستگاهها قابلیت استفاده دارند. از ویژگیهای این دستگاهها میتوان به قابلیت به کارگیری مداوم و پیوسته و دقت بالای دمای خروجی اشاره کرد.


اوارپلاست کارخانه خود را در شهر سمنان تاسیس کرد و با توجه به مزایای حضور در پارک فناوری پردیس، در سال 1392 فرآیند حضور در پارک فناوری پردیس را آغاز نمود. دسترسی مناسب، نزدیکی به شهر تهران، قابلیت همافزایی علمی و تجربی و همکاری با دیگر شرکتهای دانش بنیان و فناور عضو پارک فناوری پردیس برخی از این مزایاست که در تصمیم خانواده تفرشی برای حضور در پارک فناوری پردیس تاثیر گذاشته است.

کار طراحی ساختمان شرکت اوارپلاست در سال 93 انجام و در نهایت در سال 96 احداث ساختمان در پارک فناوری پردیس به اتمام رسید. پس از آن تجهیزات و ماشین آلات، نصب و تجهیز ساختمان پایان گرفت و هم اکنون در حال بهرهبرداری است.

مدیر تحقیق و توسعه اوار پلاست ضمن ارائه این توضیحات گفت: به طور کلی طرحها و محصولات شرکت اوارپلاست از لحاظ منبع حرارت به سه دسته تلفات الکتریکی ، تلفات RF و تلفات مایکرویو تقسیم می‌شود. این شرکت تا کنون موفق به تولید 9 محصول از این طرحها شده است. سرامیکهای های-تک به عنوان اولین محصول خروجی از شرکت اوارپلاست در پارک فناوری پردیس است. محصولات بعدی که هم اکنون در مرحله طراحی قرار دارند، سیستمهای جوش RF هستند.

مهیار تفرشی در مورد تاثیر فعالیت تولیدی اِوار پلاست کومش در شرایط فعلی کشور عنوان کرد: هر تولیدی که در داخل انجام شود کمک بزرگی است. علاوه بر اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم، جلوگیری از خروج ارز و ارتقای دانش فنی، دستیابی راحت و با صرفه‌ی بیشتر به محصول، از ویژگی‌های مهم تولید داخل است.

نقش تحریم در کارهای تولیدی از دیگر سوالات این گفتگو بود. قاسم تفرشی در این مورد گفت: تحریم می‌تواند باعث رونق تولید داخل شود. خیلیها نمیدانند. شرایط سخت است اما ما چون سازنده هستیم، می‌دانیم که تحریم در زمینه رونق تولید، میتواند تاثیر خوبی داشته باشد.

مهیار تفرشی با تایید نظر پدرش و اظهار اینکه راه حل مقابله با تحریم، رونق تولید داخلی است، و رونق تولید نباید تنها در زمان تحریم اتفاق بیفتد، ادامه داد: تا جایی که من به خاطر دارم، زمانی که شرایط -از نظر تحریم- بهتر میشود، واردات اوج می‌گیرد. زیرا سود بالایی در واردات است. انگار این تفکر حاکم است که اصلا نیاز نیست ما نگران تکنولوژی باشیم. خارجیها تکنولوژی دارند و ما محصولات آنها را گرانتر به مردم می‌فروشیم و بدون دغدغه تکنولوژی و دانش فنی، کسب درآمد کنیم. با این تفکر به مردم و کشور فشار میآید. برای آینده بد است. تنها وقتی نیاز داریم به سمت تولید داخلی میآییم. این اشتباه است. باید همواره به فکر تولید داخلی باشیم که اگر زمانی با مشکلی مواجه شدیم، راه حل آن را داشته باشیم. رونق تولید داخلی هم به تولید کننده کمک میکند و هم به مردم.

دسترسی سریع به این مطلب

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir