رویـدادهـا

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور عنوان کرد:

جایزه مصطفی(ص) می‌تواند جایزه‌ای برای نجات بشریت باشد

جایزه مصطفی(ص) می‌تواند جایزه‌ای برای نجات بشریت باشد

با دیگران به اشتراک بگذارید

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم جایزه مصطفی را در سایر کشورهای اسلامی برگزار کنیم، گفت: این جایزه می‌تواند به پلتفورمی برای نجات بشریت و اصلاح زندگی بشر تبدیل شود.

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در آیین اختتامیه پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی که شامگاه دوشنبه، ۱۰ مهر ماه در کاخ چهل ستون اصفهان برگزار شد،اظهار کرد: ما در این شب عزیز به منظور تقدیر از ۵ دانشمند جهان اسلام گرد هم جمع شده‌ایم.

وی با بیان اینکه معجزه بزرگ حضرت محمد قرآن است، افزود: ابن معجزه با آیه «بخوان به نام پروردگاری که ‌...» آغاز شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه احادیث بیانگر این هستند که عالمان دارای مقام والایی هستند، اظهار کرد: در احادیث و روایات آمده است که جایگاه عالمان نسبت شهدا هستند. قلم دانشمندان سبب ترویج و نشر علم می‌شود. قلم دانشمندان که شبب ترویج علم می‌شود از خون شهدا بالاتر است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه مادامی که غربیان در قرون وسطی به سر می‌بردند، دانشمندان مسلمان در عرصه علم و دانش پیشتاز بودند‌. پرسش «چه دلایلی سبب شده که انها نسبت به مسلمانان در عرصه علم سبقت بگیرند؟» مطرح می‌کنم. دلایل متعددی در شکل‌گیری این موضوع تاثیر دارند.

وی در تشریح چرایی سبقت‌گرفتن غربی‌ها نسبت به مسلمانان گفت: من به دو دلیل اشاره می‌کنم. دنیای غرب، ۲ مولفه به عرصه علم اضافه کرد. نخست اینکه آموزش در عرصه علم را آسان کردند؛ ما مسلمانان با زبان سخت در جهت ترویج و آموزش علم گام برداشته‌ایم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: ما مسلمانان علم را برای توسعه علم می‌دانیم اما غربی‌ها علم را برای عرصه‌های کاربردی می‌دانند. دلایل متعددی سبب شده که یکه‌تازی ار دنیای اسلام به دنیای غرب منتقل شود.

وی با بیان اینکه شبخ‌بهایی جزو دانشمندان برجسته جهان اسلام است، افزود: ۲۰۰ سال پیش از تولد علم ترمودینامیک، این دانشمند توانست حمام شیخ‌بهایی اصفهان را طراحی کند. ۱۰۰ سال پیش از تولد علم مکانیک جامدات توانست منار جمبان را بسازد. پیش از تولد علم مکانیک سیالات، سیستم اب‌رسانی شهری را طراحی و اجرا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری باذبیان اینکه ۷ کشور مسلمان در میان ۳۰ کشورهای برتر حوزه فناوری قرار دارد، اظهار کرد: عربستان، ترکیه پاکستان،مصر، مالزی، مصر و ایران در میان ۳۰ کشور برتر قرار دارند.

وی با بیان اینکه جایزه مصطفی میتواند پلتفورمی برای کارگروهی و همکاری در حوزه تحقیقات باشد، گفت: مفتخریم که پنجمین دوره جایزه مصطفی را برگزار کردیم و ۵ دانشمند برگزیده را به جهانیان معرفی کردیم. همچنین ۱۴ برگزیده را در ادوار گذشته به جهانیان معرفی کردیم.

دهقانی‌فیروزآبادی افزود: امیدوارم بتوانیم این جایزه را در سایر کشورهای اسلامی برگزار کنیم. این جایزه می‌تواند به پلتفورمی برای نجات بشریت و اصلاح زندگی بشر تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir