رویـدادهـا

محسن پیلان نژاد، مدیرکل برنامه‌ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس:

حرکت پارک فناوری پردیس به سوی افق توسعه هزار هکتاری است

حرکت پارک فناوری پردیس به سوی افق توسعه هزار هکتاری است

با دیگران به اشتراک بگذارید

مدیر کل برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس گفت: حرکت این پارک به عنوان بزرگترین پارک فناوری کشور و غرب آسیا به سمت افق توسعه هزار هکتاری است.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، این پارک با چشم انداز توسعه هزار هکتاری یکی از نمادهای توسعه فناوری در کشور و غرب آسیا است. این پارک به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در ۲۰کیلومتری شمال‌شرق تهران و روبروی شهر جدید پردیس واقع شده‌ است. این شهر فناوری بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان را در زمینه فناوری های جدید، هوش مصنوعی، رباتیک و نانوتکنولوژی که ایران در این حوزه ها جزو سرآمدان جهانی است، در خود جای داده است و بیش از ۱۷۰۰ محصول و فناوری تولید شده توسط فناوران پارک وارد بازار داخلی شده است.دولت نیز با حمایت از پارک‌های علم و فناوری و تخصیص بودجه به ویژه بودجه‌های ماهانه سبب بالندگی این مراکز شده و فعالیت در این مراکز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
تخصیص بودجه‌های ماهانه به پارک‌های علم و فناوریتخصیص بودجه یکی از مباحثی است که در راس فعالیت های پارک علم و فناوری قرار دارد و در واقع پاشنه آشیل این اقدامات است. برای تصویب بودجه ۱۴۰۱ پارک فناوری پردیس تصمیم و نظر مثبت دولت بسیار کارساز بود و دولت در تامین این بودجه نقش قابل توجهی داشت.با توجه به شرایطی که برای افزایش بودجه و لایحه پیشنهاد شده بود، امسال افزایش چشمگیری در لایحه بودجه پارک فناوری پردیس و سایر پارک ها اتفاق نیفتاد، اما به‌رغم محدویت های تامین اعتبار که در دولت وجود دارد، تخصیص های ماهانه ای که از سازمان برنامه و بودجه دریافت شده، در مقایسه با سال قبل نسبتا مناسبت تر است.این تخصیص ها توانسته است تا حدودی نیاز مالی پارک ها را جبران کند؛ اما در عین حال با ایده آل پارک نسبت به برنامه های ملی و بین المللی فاصله وجود دارد اما این اتفاق یعنی تخصیص مناسبت تر بودجه به پارک های علم و فناوری در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

انعقاد قرارداد ۳۲۷ هکتاری اراضی توسعه‌ای نوآوری
در یکی دو سال اخیر پارک فناوری پردیس تفاهم نامه های متعددی را با مجموعه های مختلف منعقد کرده از جمله انعقاد قرارداد خرید ۳۲۷ هکتاری اراضی توسعه ای نوآوری با وزارت راه و شهرسازی که متناسب با این قراردادها عملیات بین دستگاه ها تعریف شده است. همچنین تفاهم نامه ای با شرکت مادر تخصصی شهر های جدید برای ایجاد شهر جدید فردوس و شهرک مسکونی نخبگان منعقد شده است. تفاهم نامه راه اندازی پارک فناوری اقتصاد دیجیتال با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز منعقد شده است.
توسعه ناحیه نوآوری پردیسیکی از مباحث مهم در پارک فناوری پردیس، توسعه ناحیه نوآوری پردیس است. در نهمین جلسه هیات امنای پارک، تاییدیه توسعه ناحیه نوآوری از هیات امنای پارک اخذ شده است و بر اساس آن می توان تا حدود هزار هکتار را برای پیاده سازی شرکت های دانش بنیان در نظر گرفت. در این راستا اتفاقات خوبی با سازمان های متولی جهت ایجاد زیرساخت های لازم رقم خورده است. همچنین طرح جامع فاز اول ناحیه نوآوری آماده شده و در همین راستا ایجاد شهرک مسکونی نخبگان فردوس نیز در حال پیگیری است.
در بازدید فروردین ماه ۱۴۰۱ که رییس جمهور از پارک فناوری پردیس داشت، وی بر توسعه کمی و کیفی پارک فناوری پردیس و ایجاد شهرک نخبگانی فردوس تاکید کرد و تفاهم نامه ای بین پارک با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.
علاوه بر این در دولت سیزدهم بر تسریع همه مواردی که پارک برای توسعه نیاز دارد، تاکید و ملزومات آن نیز احصا شده است. به طور کلی، برای نخستین بار است که یک رییس جمهور کشورمان از نزدیک از پارک فناوری پردیس بازدید می کند و پیگیر روند توسعه نوآوری کشور می شود.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ با حضور در شهرستان پردیس ضمن بازدید از بخش های مختلف پارک فناوری پردیس، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را جزو اولویت‌های کشور در مسیر رشد و آبادانی دانست و بر توسعه کمی و کیفی این مجموعه تاکید کرد.
رییس‌جمهور با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه تولید دانش‌بنیان در نامگذاری سال ۱۴۰۱، جایگاه پارک‌های علم‌وفناوری در تحقق این نامگذاری را حائز اهمیت خواند و از همه بازیگران زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور خواست در این زمینه فعالانه به ایفای نقش بپردازند.
دکتر رئیسی همچنین در بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی ضرورت تهیه آسان و ارزان دارو توسط مردم را مورد تاکید قرار داد. در جریان این بازدید، از پنج محصول دارویی دانش‌بنیان جدید (زیموسیل، اکنوتان) و محصولات مکمل (پرفکت ویژن، نوروبین و پرگبیون) در حضور رییس‌جمهور رونمایی شد.
بر اساس این گزارش پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده است و تاکنون بیش از ۴۰۰ واحد فناور و دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده‌اند. پردیس نوآوری، ‌دانش، ‌کارآفرینی و فاز چهار پارک، در کنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فازهای توسعه ای پارک فناوری پردیس هستند که با افق توسعه هزار هکتاری، «ناحیه نوآوری پردیس» را شکل خواهند داد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir