رویـدادهـا

دانشکار، شبکه دو بعدی پویا از سرمایه انسانی و اشتغال زایی

دانشکار، شبکه دو بعدی پویا از سرمایه انسانی و اشتغال زایی

با دیگران به اشتراک بگذارید

شتابدهنده سیمرغ یکی از شتاب دهنده های مستقر در پارک فناوری پردیس که یکی از واحدهای مرکز نوآوری یاس می باشد، برای حمایت از کارآفرینی مبتنی بر نوآوری و فناوری از کارآفرینان ایرانی حمایت می‌کند که برای رسیدن به این مهم برنامه های متنوعی را طراحی و پیاده سازی کرده است، یکی از این برنامه ها طرح جامع کارآموزی تا کارآفرینی است که دوره دوم آن در روزهای اخیر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، محمد دهقان، مسئول استارتاپ دانشکار که یکی از تیم های شتابدهنده سیمرغ است، در توضیح این دوره آموزشی گفت: امرزوه یکی از بزرگترین و اصلی ترین مشکلات صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کشور تامین سرمایه انسانی مناسب از جهات مختلف است، علاوه بر این مساله نیاز به کارآفرینی در اقتصاد کشور به خصوص در حوزه دانش‌بنیان مشکل نیروی انسانی را ریشه‌دارتر کرده است، این مشکل ابعاد مختلفی دارد اما مهم‌ترین گلوگاه آن عدم شبکه سازی نیروی انسانی در قالب یک پایگاه داده و همچنین فقدان فرآیند آماده سازی و پالایش آن ها قبل از ورود به بازار کار می‌باشد.

جلوگیری از خام فروشی نیروی انسانی
وی تصریح کرد: مشکل در دانشگاه نسبت به محل‌های انباشت نیروی انسانی غیر آکادمیک عمیق‌تر است زیرا دانشگاه ها با معضل خام‌فروشی سرمایه انسانی روبه رو هستند. به عبارت دیگر دانشجو پس از گذراندن دوره تحصیلی خود واقعا برای ورود به بازار کار یا کارآفرینی آماده نیست.

دهقان در جمع بندی این مساله تاکید کرد: سه مشکل خام فروشی نیروی انسانی، فقدان فرهنگ و روحیه کارآفرینی و همچنین نبود یک شبکه دو بعدی پویا از سرمایه انسانی و فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی ما را برآن داشت تا در این حوزه گام برداریم.

وی در ادامه افزود: همان طور که بیان شد راه حل این موضوع ایجاد یک شبکه دو بعدی پویا از سرمایه انسانی و فرصت‌های شغلی و اشتغال زایی است به طوری که عرضه و تقاضای کار و سرمایه انسانی در آن انجام شود. رسالت دانشکار تشکیل یک سامانه با سه ماموریت 1-شناسایی، تجمیع و پالایش سرمایه انسانی،2-شناسایی، تجمیع و تدقیق فرصت‌های کاری و 3- تخصیص متناسب سرمایه انسانی به فرصت کاری است.

دوره دوم دانشکار برگزار شد
دهقان در خصوص دوره دوم این برنامه گفت: دوره دوم طرح جامع دانشکار در سال 1396 با ثبت نام اولیه در اواخر خرداد ماه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در تیر ماه آغاز شد. هماهنگی شرکت‌ها و تعریف فرصت شغلی از ابتدای اردیبهشت شروع شده است و همچنان در حال پیگیری است.

وی در خصوص مخاطبان این طرح افزود: در این دوره فرصت شغلی برای 100 نفر کارجو تعریف شده است که تمرکز دوره دوم بر روی فضای فنی و مهندسی است در صورتی که در چشم انداز دانشکار تامین سرمایه انسانی در تمام حوزه‌های مورد نیاز به عنوان یک اولویت تعریف شده‌است؛ شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف صنعتی به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در این طرح فرصت‌های متعددی تعریف نموده‌اند.

دهقان در آخر به کارگاه‌های آموزشی این دوره اشاره کرد و گفت: 8 کارگاه آموزشی در این دوره تعریف شده است که می توان به کارگاه های شخصیت شناسی، توسعه فردی، برند سازی شخصی، روزمه نویسی و کارگاه رزومه ویدیویی، حل مساله خلاقانه اشاره کرد.

شایان ذکر است که در روز آخر این دوره، تور بازدیدی از پارک فناوری پردیس برگزار شد که در آن از شرکت های ایرانیان بانژ، آراپژوهش، گروه هوشمند آسیا، امید آروین آفاق و موزه امید بازدید به عمل آمده و در پایان، همایش کارآموزی یا کارآفرینی با سخنرانی مهندس پنیریان مدیرعامل مرکز نوآوری یاس برگزار شد.

اکنون کارجو‌ها که مراحل انتخاب فرصت شغلی و همچنین گزینش توسط داوران دانشکار را پشت سر گذاشته اند به شرکت‌ها معرفی می شوند تا دوره کارآموزی خود را طی کنند.

دانشکار برنامه مشترک دفتر امور پژوهش و فناوری پارک فناوری پردیس و شرکت شتابدهنده یاس است.
ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir