رویـدادهـا

رئیس پارک فناوری پردیس در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و پارک:

صنعت پتروشیمی به دانش بنیان ها اعتماد کند

صنعت پتروشیمی به دانش بنیان ها اعتماد کند

با دیگران به اشتراک بگذارید

رئیس پارک فناوری پردیس در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و پارک فناوری پردیس گفت: برای عبور از خام فروشی فرآورده های نفت و گاز باید به محصولاتی در حوزه پتروشیمی تبدیل شود تا قابلیت فروش و صادرات داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس عصر روز چهارشنبه 20 بهمن ماه در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و پارک فناوری پردیس گفت: برای عبور از خام فروشی فرآورده های نفت و گاز باید به محصولاتی در حوزه پتروشیمی تبدیل شود تا قابلیت فروش و صادرات داشته باشد که ارزش بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری جدید ۴۰ میلیارد دلاری در این صنعت خاطرنشان کرد: اولین سوالی که پیش می آید این است که سهم شرکت های داخلی و مجموعه شرکت های دانش بنیان از این عدد چه میزان خواهد بود؟.
رئیس پارک فناوری پردیس نفوذ و ظرفیت سازی دانش بنیان ها در صنعت پتروشیمی را از وظایف مجموعه خود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: اگر بنا باشد صنعت پتروشیمی‌ به سمت دانش بنیان ها حرکت کند نیازمند ایجاد تعداد زیادی شرکت جدید در این حوزه هستیم و معاونت علمی، وزارت علوم، پارک های فناوری، شتابدهنده های فناوری و تمام این ها باید در راستای این ماموریت حرکت کنند.
وی در ارائه پیشنهاد خود به مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی خط دهی این حوزه را بر عهده بگیرد و نقش راهبری این کار را به فن بازار تخصصی پتروشیمی که اکنون سند آن امضا شده و در حال فعال شدن است، بسپارد.
صفاری نیا با تاکید بر ضرورت حضور شرکت ملی صنایع پتروشمی در راس فعالیت های دانش بنیان این حوزه تصریح کرد: بدون هدایت و ورود این شرکت بعید می دانم که اتفاق دانش بنیانی در صنعت پتروشمی‌ رخ دهد، چرا که به خودی خود و صرفا توسط مجموعه هایی مثل پارک های فناوری، معاونت علمی و وزارت علوم این اتفاق قطعا قابل پیاده سازی نخواهد بود. از این جهت اعلام آمادگی می کنیم که میزبان حضور پُررنگ تر مدیران این صنعت در پارک فناوری پردیس باشیم.

50 پروژه پتروشیمی در پارک فناوری فعال است
رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به رویکرد مثبت این ناحیه نوآوری در حوزه پتروشیمی در یک سال و نیم اخیر گفت: با استقبال و رویکرد مثبت شرکت ملی صنایع پتروشیمی توانسته ایم نزدیک به ۵۰ برنامه جریان ساز در صنعت پتروشمی و شرکت های دانش بنیان اجرا کنیم که نتیجه آن آشنایی شرکت ها با این صنعت و ورود قدم به قدم آنها به صنعت پتروشیمی بوده است.
وی در تشریح این برنامه ها افزود: این ۵۰ برنامه شامل تورهای فناوری در مجتمع های پتروشیمی، تعریف همکاری های مشترک، رویدادهای تقاضا محور و برنامه های مختلف به منظور آشنایی شرکت های دانش بنیان با دغدغه حوزه صنعت پتروشیمی بوده است.
صفاری نیا با اشاره به فعال شدن پروژهای حوزه پتروشیمی در پارک فناوری پردیس خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم گذشته حدود ۴۵۰ تقاضای فناوری با همکاری مدیران صنعت پتروشیمی در این حوزه شناخته شده است و اکنون ۵۰ پروژه در حال تعریف و فعال سازی است. از این تعداد نیز ۲۰ پروژه مربوط به مجموعه پتروشیمی ماهشهر است.
ضرورت افزایش سهم شرکت های حوزه حوزه نفت و گاز در پارک
مقام مسئول در پارک فناوری پردیس با اشاره به ویژگی های خاص این پارک گفت: مجموعه پارک فناوری پردیس تنها پارک فناوری زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری است و نزدیک به ۸۰ درصد فروش پارک های فناوری کشور متعلق به این پارک است. این پارک دارای بزرگترین اقتصاد حوزه دانش در کشور است.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش شرکت های حوزه پتروشیمی در این پارک افزود: اکنون تنها نزدیک به ۱۰ درصد از شرکت های پارک فناوری پردیس در زمینه صنعت نفت و گاز کار می کنند که باید این سهم را افزایش دهیم. مجموعه این بایدها فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی است که بر اساس نقشه جامع علمی کشور ایجاد شده و فعالیت آن برای صنعت پتروشیمی آغاز شده است.

فن بازار؛حلقه اتصال نیاز و فناوری
رئیس پارک فناوری پردیس کارکرد موثر و دو سویه فن بازار پتروشیمی را به هم رساندن عرضه و تقاضای حوزه ارزیابی کرد و گفت: مهمترین کارکرد فن بازار به هم رسانی عرضه و تقاضا یا همان نیاز و فن آوری به یکدیگر است و این حلقه زنجیره اکنون می تواند بین صنعت پتروشیمی و شرکت های دانش بنیان باشد.
وی با اشاره به قابلیت این فن بازار یادآور شد: این فن بازار می تواند نیازهای صنعت پتروشیمی را از دل صنعت و با حضور افراد با تجربه شناسایی کند و در طرف دیگر ما به عنوان مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان توانمند را شناسایی کنیم تا ظرفیت فناوری شکل گیرد.
صفاری نیا عدم اقبال شرکت های حوزه پتروشیمی به شرکت های دانش بنیان را سبب توفیق کم شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که در این بهم رسانی وجود دارد این است که بسیاری از شرکت های دانش بنیان باید بستری برای عرضه محصول خود پیدا کنند و عمدتا شرکت های پتروشیمی از دانش بنیان ها به دلیل ریسک آنها استقبال نمی کنند.
پتروشیمی اسلام آباد غرب دانش بنیان شود
رئیس پارک فناوری پردیس در ارائه راهکاری برای عبور از این معضل و افزایش سهم دانش بنیان ها در صنعت پتروشیمی کشور خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که در ساخت پتروشیمی اسلام آباد غرب که توسط خود شرکت صنایع پتروشیمی در حال ایجاد است، استقبال بیشتری از حضور شرکت های دانش بنیان شود. یعنی این پتروشیمی بتواند پایلوت صنعت دانش بنیان کشور شود.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان در صنایع کشور یادآور شد: اگر بتوانیم بسیاری از خروجی های شرکت های دانش بنیان را با کمک خود شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این واحد پیاده سازی کنیم، قطعا برای بقیه صنایعی الگو می شود و عملا می تواند فضای رسوب و رسوخ فناوری در این حوزه ها را فراهم کند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir