رویـدادهـا

فستيوال «نوآوري‌هاي از پساب تا آب» با ارائه طرح‌های منتخب برگزار شد

فستيوال «نوآوري‌هاي از پساب تا آب» با ارائه طرح‌های منتخب برگزار شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

«فستيوال نوآوري‌هاي از پساب تا آب» روز گذشته در سالن صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد و در این فستیوال نمایندگان 8 طرح برگزیده، فرصت یافتند تا طرح های خود را به صاحبان صنایع، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، فستيوال نوآوري‌هاي از پساب تا آب که روز گذشته به همت شبکه فن بازار ملی ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی و شبکه خدمات نوآوری برگزار شد، پانزدهمین فستيوال عرضه نوآوري‌ بود که توانست نقش رابط و تسهیل کننده میان تولیدکنندگان طرح های صنعتی در زمینه تصفیه آب و بخش صنعت را ایفا کند. در ابتدای این جشنواره میلاد صدرخانلو، سرپرست مرکز توسعه تجارت فناوری با اشاره به اهداف اینگونهفستیوال‌ها گفت: فستیوال‌ها یکی از ابزارهای مهم در شبکه فن بازار ملی برای مدیریت بازار فناوری هستند. هدف اصلی ما در شبکه فن بازار ملی بهم‌رسانی عرضه و تقاضا در حوزه فناوری است.

وی در ادامه افزود: البته این بهم‌رسانی فقط برای شناسایی عرضه و تقاضا و معرفی آنها به یکدیگر نیست بلکه ادبیات واحدهای فناورانه و دانشگاهی با ادبیات صنعت و بازار تفاوت دارد و لازم است همزبانی هم در کنار بهم‌رسانی میان آنها اتفاق بیفتد. از این رو در فن بازار ملی ایران با استفاده از بروکرهای فناوری که واسطه تبادل فناوری هستند همزبانی هم ایجاد می‌شود و فستیوال‌ها یکی از ابزارهای تحقق این هدف هستند.

صدرخانلو درباره علت انتخاب این موضوع برای برگزاری چنین فستیوالی بیان داشت: موضوع کم آبی در سال‌های اخیر بسیار خطرناک و به معضلی بزرگ برای کشور بدل شده است؛ از این رو به دلیل نیاز جامعه و وجود ظرفیت‌ برای تبدیل پساب به آب، ما این موضوع را برای فستیوال انتخاب کردیم.

وی بیان کرد: ما برای برگزاری این فستیوال با همکاران خود در شبکه فن بازار ملی و کارگزاری بومرنگ، چندین ماه کار و تلاش کرده‌ایم که بتوانیم عرضه‌های فناورانه‌ی خوب را شناسایی و داوری کنیم که داوریها انجام شد و در نهایت 29 طرح برگزیده در دفترچه ثبت و 8 طرح برگزیده هم برای ارائه در این فستیوال انتخاب شد.

سرپرست مرکز توسعه تجارت فناوری با اشاره به مهمانان این فستیوال افزود: از صنایع بزرگ، مشتری‌های بالقوه و سرمایه‌گذاران شناسایی و دعوت شدند که در این مراسم شرکت کردند. همچنین مهمانانی هم از نهادهای دولتی از جمله نمایندگانی از وزارت نیرو در مراسم حضور داشتند تا شاهد طرح‌های ارائه شده باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پایان کار فستیوال تنها امروز نیست، افزود: مهمترین بخش فستیوال فعالیت‌های بعدی آن است که ما انشاالله بعد از این برنامه جلسات B2B بین ارائه کنندگان طرح‌ها و صنعت به عنوان مشتری و سرمایه‌گذاران برگزار می‌کنیم و تلاش داریم تا این جلسات مختص فستیوال امروز نباشد و در آینده هم ادامه یابد.

سرپرست مرکز توسعه تجارت فناوری با بیان اینکه طراحان و تولیدکنندگان فقط به دنبال سرمایهگذار نیستند، گفت: این یک غلط رایج است که فکر کنیم طراحان فقط به دنبال سرمایه‌گذار هستند؛ آنها بیشتر از آنکه نیازمند سرمایه‌گذاری باشند، نیازمند به توسعه بازار هستند. کارگزاری بومرنگ و فن بازار تلاش می‌کنند فراتر از این برنامه، جلساتB2B را پیگیری کنند تا در حوزه صنعت فناوریِ پساب، ارتباط میان صنعتگران و طراحان برقرار شود.

در ادامه این مراسم مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز طی سخنرانی با بیان اینکه این صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان راه اندازی شده است، افزود:خدمات صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متناست با عمر شرکت­هاست و آنها می‌توانند از انواع تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

وی صندوق‌­های پژوهش و فناوری را نهاد همکار صندوق نوآوری و شکوفایی خواند و افزود: بر اساس رویکرد مدیریت جدید صندوق، تاکنون با ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری‌، همکاری خود را آغاز کرده‌­ایم. در این رابطه صندوق نوآوری و شکوفایی ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات و ۹۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق‌­های پژوهش و فناوری اختصاص داده است.

شاوردی با اشاره به رویکردهای صندوق در حوزه آب، عنوان کرد: از آنجا که این حوزه یکی از چالش­‌های اصلی کشور است، جزو طرح‌­های اولویت‌­دار صندوق نیز قرار گرفته است. در این بخش ما دو بحث را مورد توجه قرار داده‌­ایم؛ یکی مسئله فناوری و نوآوری در بخش کشاورزی و دیگری بازگرداندن آب‌­های استفاده شده به چرخه آب است که در این زمینه برای حمایت از شرکت‌­های دانش‌­بنیانِ فعال، بسته‌­های مختلفی در نظر گرفته­‌ایم.

امیر علم، دبیرکمیته علمی این فستيوال از دانشگاه علم و صنعت از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه آب اظهارکرد: کشور ما در این حوزه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و این امر می‌تواند به عنوان یک بحران آسیب‌های جدی به حوزه‌های مختلف کشور وارد کند. با توجه به «اهمیت این موضوع»، «عدم رسیدگی و توجه مسئولان و صنعتگران به حوزه آب و پساب» و «به دلیل آنکه فناوریِ قابل اعتماد و توانمندی در این زمینه وجود ندارد و مرجعی هم برای تصمیم گیری در این امر نیست»، ما تصمیم گرفتیم با حمایت معاونت علمی و فناوریِ ریاست جمهوری مجموعه‌ای «اوهاب» را تشکیل دهیم.

دبیرکمیته علمی این فستیوال درباره این مجموعه افزود: دانشگاه علم و صنعت با همکاری شبکه تبادل فناوری بومرنگ در این حوزه فعالیت می‌کند و هدف این است که بتوانیم فناوری‌های حوزه آب را در کشور رصد و شرایط رشد طرح‌های مناسب را فراهم کنیم و آنها را به صنعت و متقاضیان معرفی کنیم. مجموعه اوهاب برای فناوران حوزه پساب مزیت‌هایی در نظر گرفته است که بتوانند با کمک دانشگاه و امکانات موجود در آن، به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهند.

در ادامه این برنامه 8 طرح منتخب به معرفی محصولات تولیدیِ خود پرداختند. «پکیج های نوین تصفیه فاضلاب رآکتور چند مرحله‌ای تصفیه پساب صنعتی»، «تهیه غشای کامپوزیت لایه نازک نانو الیافی»، «تصفیه انواع پساب های صنعتی و فاضلاب شهری»، «دستگاه‌های نوین الکتروشیمیایی»، «سیستم تصفیه آب و فاضلاب»، «سیستم اتوماتیک بازیافت آب از پساب‌های نساجی و صنعتی» و «تصفیه پساب کارخانه نوشابه‌سازی» از جمله طرح‌های منتخب این فستیوال بودند. در نهایت پس از معرفی طرح‌ها، سرمایه‌گذاران، صنعتگران و پژوهشگران جلسات B2B را تشکیل دادند.


ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir