رویـدادهـا

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست با کارگزاران فن‌بازارهای کشور مطرح کرد:

فن بازارها بستر جاری شدن حکمرانی هستند

فن بازارها بستر جاری شدن حکمرانی هستند

با دیگران به اشتراک بگذارید

روح الله دهقانی فیروزآبادی صبح روز شنبه 25 دیماه در نشست با کارگزاران فن‌بازارهای سراسر کشور گفت: کارگزاری های فن بازار، با توجه به آشنایی با زبان صنعت و فناوری می توانند رابط بین صنعت و فناوری باشند.

به گزارش روابط عمومی پارک پردیس نشست مشترک معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با مدیران و کارگزاران فن‌بازار های کشور صبح امروز شنبه 24 دیماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در این نشست که با حضور مدیران و کارگزاران سراسر کشور برگزار شد، رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به آغاز فعالیت فن بازار در سال ۱۳۸۱ در پارک فناوری پردیس گفت: فن بازارها در نقشه جامع علمی کشور به عنوان حلقه توسعه فناوری ثبت شدند و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع ابلاغ گردید.

 مهدی صفاری نیا افزود: در این نشست مدیران فن بازار های استانی از همه استان ها شرکت کرده اند که در شهرک های صنعتی یا پارک‌های فناوری مستقر هستند و فعالیت تجاری توسعه بازار را دنبال می کند.

کارگزاران فناوری رابط شرکت های دانش بنیان و صنعت در اقتصاد دانش بنیان هستند

در این نشست دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در سخنانی با اشاره به اهمیت کارگزاری ها در اقتصاد دانش بنیان گفت: از لحاظ مهارتی کارگزاران از برخی از شرکت‌های دانش بنیان برترند زیرا با چندین مهارت سر و کار دارند و بین رشته ای فعالیت می کنند.

وی افزود: کارگزاران علاوه بر اینکه باید زبان فناوری را بلد باشند، باید به زبان تجارت و مذاکره نیز مسلط باشند و در کسب این مهارت دانش بنیان با سختی‌های خاص خود مواجه هستند که یک بازرگان معمولاً می تواند به آن ورود کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در دنیای امروز که دنیای ارتباطات است، کارگزاران بازار را رونق می دهند و حمایت کشنده را انجام می دهند.

رئیس بنیاد نخبگان تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان تولید کننده فناوری هستند که این فناوری قابل عرضه به بازار است و اینجا اهمیت کارگزاری ها مشخص می شود که هم زبان دانش بنیان ها را می فهمند و هم به عنوان میانجی زبان صنعت را درک می کنند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: کارگزاری‌ها چهارستون دارند، مشتری، تولیدکننده، خدمت دهنده داده ها و قانون؛ اما قانون را نمی توان به زور اجرا کرد. کارگزاری‌ها بستر جاری شدن حکمرانی هستند در حقیقت خود را باید خود کارگزاران انجام دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان گفت: می توان یک متاورس ایجاد کرد که در دنیای مجازی یک مجموعه کامل از تمام اجزای زیست بوم فناوری را داشته باشیم و تلاش داریم کمتر از شش ماه دیگر زیست بوم نوین دانش بنیان کشور را تاسیس کنیم.

گردش مالی ۸۰۰ میلیارد تومانی فن بازارها در 3 سال گذشته

در ادامه دبیر شبکه فن بازار نیز با اشاره به اینکه ۲۰ دفتر فن بازار زیر مجموعه شرکت شهرک های صنعتی و ۱۱ دفتر فرماندار زیر مجموعه پارک های علم و فناوری است، گفت: جذب سرمایه رفع نیازها انتقال فناوری مبادله صحیح را کارگزاران انجام می‌دهند و هر دفتر با همکاری استاندار یا معاون اقتصادی استاندار در استان ها مشغول به فعالیت می باشد.

محمدصالح خالقی با اشاره به جزئیات شبکه کارگزاران تجارت فناوری گفت: این شبکه شامل کارگزاران فن بازار منطقه‌ای، کارگزاران توسعه بازار محصولات فناورانه، کارگزاران شناسایی نیاز و حل مساله، کارگزاران فن بازار تخصصی و کارگزاران جذب سرمایه جزو شبکه تجارت فناروی فن بازار ملی ایران هستند.

وی با بیان اینکه کارگزاران تجارت فناوری بر اساس سه شاخص عمومی، تخصصی و آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و گواهینامه‌های تأیید فعالیت را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: مرکز فن بازار ملی ایران ۳۱ هزار و ۸۱۲ کاربر دارد که بر اساس اطلاعات جدید احصاء شده تا هزار و ۴۳۷ شرکت، ۱۴ هزار و ۳۱۹ محصول و ۸۹۶ تقاضا در مرکز فن بازار ملی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون فن بازارهای تخصصی را در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی کرده ایم، گفت: همچنین قرار است تا آخر سال با همکاری وزارت صمت فن بازار تخصصی حوزه معدن راه اندازی شود.

خالقی با بیان اینکه شبکه فن بازار ملی ایران ۱۲۰ رویداد تجاری مختلفی را طی این سال‌ها برگزار کرده، گفت: این رویدادها در حوزه تجهیزات پزشکی، شهری، لوازم خانگی، مواد غذایی، پلاستیک و پلیمر، کاشی و سرامیک، سنگ، نفت، تجهیزات پزشکی و تجهیزات ورزشی و توانبخشی، رنگ و پوشش‌های صنعتی شیمیایی و پلیمر، آرایشی و بهداشتی، پساب تا آب بوده است.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در فن بازارها منعقد شده است، گفت: در زمینه توسعه بازار ۳۷۰ قرارداد بالغ بر ۵۱۰ میلیارد تومان، در حوزه رفع نیاز ۷۵ قرارداد بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان، در حوزه سرمایه گذاری ۳۰ قرارداد بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان منعقد شده است.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به تعداد و میزان قراردادها از ابتدای ۱۴۰۱ گفت: در توسعه بازار تعداد ۵۸ قرارداد بالغ بر ۹۳ میلیارد تومان در حوزه رفع نیاز ۲۰ قرارداد بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان و در حوزه سرمایه گذاری تعداد ۱۲ قرارداد بالغ بر ۸۳ میلیارد تومان منعقد شده است.

خالقی خاطرنشان کرد: در مجموع از ابتدای امسال ۸۴ قرارداد بالغ بر ۱۸۶ میلیارد تومان منعقد شده است.

پای درد دل فن بازارهای کشور

در این نشست همچنین برخی از مدیران و کارگزاران فن بازارها کشور به ارائه نظرات خود پرداختند.

متقیان از شرکت بومرنگ گفت: بیش از ۱۲ سال است که در حوزه تبادل فناوری مشغول به فعالیت هستیم و بازار مهمترین مشکل شرکت های دانش بنیان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای صنعتی، تحلیل در مواد اولیه فرایند تولید و توسعه است گفت: فناوری می‌تواند به کمک واحدهای صنعتی بیاید منوط به اینکه مشکلات واحدهای صنعتی درست شناخته شود و فناوری مورد نیاز ارائه گردد.

این کارگزار فن بازار گفت: کارگزار ها مانند رگهای زیست و فناوری هستند و باعث زنده ماندن زیست بوم فناوری می شوند و تنها حامی آنها در طول این سال‌ها پارک فناوری پردیس و مدیریت آن بوده است.

شیرازی از فن بازار استان فارس نیز استفاده از هوش مصنوعی برای به هم رساندن نیازها و چند زبان کردن ارائه محصولات شرکت ها برای بازاریابی بین المللی کاربرد بیشتر تبلیغات و اثربخشی آن‌ها برای افزایش بازدید ایجاد مشاوره آنلاین و ارتباط مستقیم با مشتری را از راه های رشد فن بازارها برشمرد.

کارگزار فن بازار استان قزوین نیز گفت: هویت کارگزاری های فن بازار باید مورد قبول قرار گیرد زیرا جایگاه مشخصی در قوانین برای آنها ثبت نشده است.

وی همچنین با اشاره به معافیت های شرکت های دانش بنیان افزود: کارگزاری ها نیازمند حمایت های مالیاتی و بیمه هستند.

علومی کارگزار فناور بازار یزد نیز با اشاره به اینکه فعالیت کارگزاری های فن بازار برخط است گفت: بسیاری از مشکلات صنایع با برخط بودن بازارها در استان‌های مختلف حل شده است و آمار قابل استناد در این زمینه وجود دارد.

لطفی از خراسان شمالی نیز بازاریابی و فروش را یکی از مشکلات کارگزاری‌ها دانست و افزود: در چارت شهرکهای صنعتی یا پارک های فناوری، کارگزاری های فن بازار جایگاهی ندارند و باید این موضوع در قوانین اصلاح شود.

 وی همچنین گفت: اگر که امتیازات ویژه مانند دانش بنیان ای برای کارگزاری‌ها ایجاد شود این فعالان حوزه زیست فناوری نیز می توانند از تسهیلات لازم برخوردار شوند.

دیگر سخنران این جلسه فدایی از استان اصفهان بود که ضمن تشکر از پارک پردیس و شبکه ملی فن بازار ایران گفت: حمایت از کارگزاران فناوری در حقیقت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و متناسب با حمایت هایی که از شرکت های دانش بنیان می شود باید از کارگزاری ها نیز حمایت صورت گیرد.

رضایی از البرز نیز نزدیکی به واحدهای صنعتی را از نقاط قوت فن بازار ها برشمرد و افزود: قوانین وضع شده برای فن بازار ها کامل نیست و باید آنها کامل شود. شبکه فن بازار ها جزئی از بازار است ولی باید شبکه فروش و سرمایه گذاری و هم نزدیک شود. کارگزاری های فن بازار باید از لحاظ مالی قوی باشند تا خود سرمایه گذاری هم انجام بدهند.

امیری از خراسان رضوی نیز گفت: بودجه حمایت از کارگزار ها کم است و مدیران فن بازارها باید در چارت سازمانی پارکهای فناوری یا شهرک های صنعتی دارای جایگاه مشخص باشد و احکام آنها سریعتر باشد تا برای ورود به بازار مشکلی نداشته باشند.

زمانی از تهران نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ کارگزار داریم. در این زمینه هرچه بودجه فناوری سازی معاونت بیشتر شود به روند تجاری سازی نیز کمک خواهد شد.

اصیل از آذربایجان شرقی نیز گفت: در حال حاضر بیشتر حمایت های معاونت در واحد ها و شرکت های دانش بنیان از طراحی محصول است، در حالی که به مهندسی معکوس توجه کمتر شده است و کارگزاران نیز در این حوزه فعالیت دارند که نیازمند حمایت بیشتر هستند.

نجف پور از تهران نیز گفت: کارگزاران معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان رقیب کارگزاران فن بازار وارد شده‌اند و نقش کارگزاران و فن بازار در این حوزه کمرنگ شده است. در حال حاضر اطلاعات از محصولات دانش بنیان وجود ندارد و می توان از توان کارگزاری ها برای معرفی خدمات معاونت علمی بهره برد.

امضای 10 قرارداد جدید توسط کارگزاران فن بازارهای سراسر کشور

در این نشست همچنین با حضور معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور 10 قرارداد که با همت کارگزاری های مختلف فن بازار به ثمر نشسته بود، امضا شد.

دستگاه بارکد خوان مبتنی بر کیو آر کد، آبیاری زیرسطحی فضای سبز شهری، تولید مواد شیمیایی هیدرازین، نرم افزار بهینه سازی صنعت حفاری با استفاده از هوش مصنوعی، پودر آلفا آلومینا هوشمند سازی کارخانه فولاد هرمز، کیت قرائت از راه دور کنتور گاز دیافراگمی، خط کامل روغن کشی زیتون با ظرفیت ۳ تن در ساعت، تولید دارو ضد کوکسی فیوز و تولید انواع داروهای مسکن به روش جذب در دهان محصولاتی بودند که در این نشست توافق نامه اجرای آنها به امضا رسید.

 

آلبوم تصاویر
ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir