رویـدادهـا

فن‌آموز با حضور در پارک فناوری پردیس امکان دیده شدن پیدا کرد

فن‌آموز با حضور در پارک فناوری پردیس امکان دیده شدن پیدا کرد

با دیگران به اشتراک بگذارید

جشنواره برترین‌­های پارک فناوری پردیس به تازگی برگزیدگان خود را شناخته است. 12 شرکت بعد از سنجشی چندماهه به دو صورت کمی و کیفی و در حوزه­‌های مختلف، به عنوان شرکت­‌های برتر، انتخاب شده‌­اند. شرکت «سامانه رشد آموزه‌­های جوانه­ها (سراج) فن‌آموز» در حوزه مسئولیت اجتماعی به عنوان «پیشگام نیکوکاری در حوزه علم و فناوری» معرفی شد و در جایگاه یکی از شرکت‌های برتر پارک قرار گرفت. «اقدامات ترویجی در توسعه علم و فناوری» و «طراحی و اجرای دوره سوم مسابقات دانش‌­آموزی نور» از دلایل برگزیده شدن این شرکت عنوان شده است. به همین مناسبت روابط عمومی پارک فناوری پردیس با «حازم فَری­‌پور» مدیر عامل شرکت فن‌آموز، گفتگویی انجام داده است. به گفته وی، مهمترین استفاده فنآموز از بودن در محیط پارک فناوری پردیس، بهرهمندی از امکان دیده شدن فعالیتهایش توسط مسئولان کشوری و استانی بوده است.

*شرکت شما چه سالی تاسیس شده و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

فن آموز در سال 1383 تاسیس شد. موضوع فعالیت شرکت، فن­‌آوری در خدمت آموزش است. نام فن‌آموز از همین دو کلمه فناوری و آموزش گرفته شده است. هدف شرکت را می‌­توان به کارگیری فن‌­آوری به صورت طراحی و ساخت تجهیزات علمی، آموزشی و اسباب بازی­‌های علمی در خدمت آموزش، عنوان کرد. از مهم­ترین فعالیت‌­هایی که تا به حال انجام داده­‌ایم، می­‌توان به طراحی و ساخت حدود 120 نوع دستگاه آموزشی، و تجهیز 30 مرکز آموزش همگانی و ترویج مفاهیم علوم و فناوری با عنوان «پارک‌­های فن­‌آموز» اشاره کرد.

این پارک‌ها در نقاط مختلف کشور واقع شده و مورد بازدید حدود 2.5 میلیون نفر (عمدتاً دانش آموز و معلم) قرار گرفته است. «طراحي و توليد انبوه حدود 30 نوع وسيله آزمايشگاهي براي مدارس و دانشگاه‌­ها»، «تولید 127 برنامه تلویزیونی (از جمله سری برنامه‌­های «آزمایش‌­های علمی چیستا»، «دانشنما» و «جزیره دانش»)، «برگزاری برنامه ترویجی، شاد و همگانیِ شب­‌های فیزیک»، «برگزاری کارگاه­‌های آموزش علوم و روش تدریس برای ارتقای روش تدریس معلمان»، «ارائه محتوای آموزش مجازی از طریق سایت جستار»، «برپایی مسابقات دانش آموزی برای ده­‌ها هزار دانش آموز» که مهمترین آنها طراحی و اجرای سه دوره از مسابقات دانش آموزی نور بوده است، اشاره کرد. جالب است بدانید، دستاورد مسابقات نور، ساخت حدود 5000 کلیپ علمی یک دقیقه ای توسط دانش آموزانِ نقاط مختلف کشور بوده است.

* ایده تاسیس شرکت چرا و چه زمانی شکل گرفت؟

از زمان دانشجویی در سال‌­های دهه شصت این ایده شکل گرفت. دلیل شکل­‌گیری ایده، این بود که ما، یعنی تیم موسس شرکت، در زمان دانشجویی، تدریس می­‌کردیم. بنابراین به شدت به حوزه آموزش علاقه‌­مند شدیم. ضمن اینکه همین امر برایمان انگیزه­‌ای بود برای کمک به ارتقای روش­‌های آموزش علوم در کشور. ما می­‌خواستیم کمک کنیم تا یادگیری مفاهیم برای دانش‌­آموزان و معلمان، زیبا و لذت و بخش شود.

* این ایده تا تبدیل شدن به شرکت، چه فرآیندی را طی کرد؟ آیا طی این مدت از خدمات پارک(مرکز رشد، مرکز شتابدهی نوآوری و...)استفاده کردید؟

همان دهه شصت که به این ایده فکر می­‌کردیم، موسسه­‌ای با نام «عترت» تاسیس کردیم. پس از سال­‌ها فعالیت علمی و صنعتی، در سال 1379 این موسسه ورشکست شد. چند سال بعد با الهام از تجربه‌­های گذشته و با پخته‌­تر شدن ایده کار در حوزه ترویج علم، مجدد کار را از سال 1383 در قالب شرکت فن­‌آموز شروع کرده و ادامه دادیم.

فن‌­آموز از سال 1391 در پارک فناوری پردیس مستقر شد و از مزایایی مانند تسهیلات و معافیت‌­ها، بارها بهره مند شد. مهم­ترین استفاده فن‌­آموز از بودن در محیط پارک، بهره­‌مندی از امکان دیده شدن فعالیت­‌هایش توسط مسئولان کشوری و استانی بوده است.

* چه شد تصمیم گرفتید که در پارک فناوری پردیس، مستقر شوید؟

تصمیم ما به استقرار در پارک، پیرو بازدید مدیران پارک از فعالیت­‌های ما در تهران و اصفهان شکل گرفت.

* شرکت شما برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده و چه حوزه‌ای از نیاز کشور را پاسخگویی می‌کند؟

اشتغال مستقیم در شرکت، در حداکثر خود 80 نفر بوده است. در مراکز تجهیز شده، هم حدود 100 نفر مشغول کارند.

* چه مقدار از محصولات شما تجاری‌سازی شده است؟

حدود 120 نوع دستگاه آموزشی مربوط به «پارک­‌های فن‌­آموز» و حدود 30 نوع وسيله آزمايشگاهي براي مدارس و دانشگاه­‌ها، تجاری سازی شده­‌اند. از برخی از این وسایل یک دستگاه و از برخی هزاران دستگاه تولید شده و فروخته شده است.

*کدام طرح یا محصول شما، در برگزیده شدنتان، موثر بود؟

فکر می­‌کنم کلیه فعالیت‌های شرکت که موضوع آن ترویج و توسعه آموزش علم و فناوری در میان جمع انبوهی از افراد جامعه بوده، در فرآیند ارزیابی مد نظر قرار گرفته است.

* فکر می‌کنید این برگزیده شدن به عنوان شرکت برتر، چه تاثیری در روند کاری شما خواهد داشت؟

تقویت روحیه همکاران و افزایش انگیزه های درونی سازمان و همچنین جلب توجه و اعتماد بیشتر مشتریان.

*برنامه شرکت شما برای آینده چیست؟

شرکت ما در آینده اهدافی را در حوز‌ه‌­های «توسعه پار‌‌ک‌­های فن‌­آموز به شهرهای بزرگ کشور»، «ایجاد پار‌ک‌­های فن‌­آموز در برخی کشورهای خارجی»، «توسعه محصولات آزمایشگاهی مورد نیاز مدارس و دانشگاه‌ها»، «توسعه فرهنگ استفاده از آزمایش و مشاهده در آموزش علوم با حضور دائم فن‌­آموز به صورت برنامه­‌های هفتگیِ تلویزیونی» و «قرار دادن اسباب بازی­‌ها و تفریحات علمی در سبد تفریحات خانواده ایرانی» دنبال خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir